kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
با حضور عمران‌خان در تهران توافق شد

تشکیل نیروی واکنش سریع مشترک بین ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم

رئیس‌جمهور کشورمان در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر پاکستان گفت: نیروی واکنش سریع مشترک بین ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد.




«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان که به ایران سفر کرده است ، دیروز دوشنبه پس از سفر به مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) وارد تهران شد و از رئیس‌جمهور کشورمان در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعد‌‌آباد به طور رسمی  مورد استقبال قرار گرفت.
نخست‌وزیر پاکستان همچنین پس از مذاکرات دوجانبه ،  در یک نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور کشورمان شرکت کرد .  روحانی ابتدا در این نشست گفت : ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی از مباحث امروز بود، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر متاسفانه شاهد تنش‌های در مرزهای دو کشور توسط تروریست‌ها بودیم، البته خوشحالیم که طرف پاکستانی هم گروهک‌هایی که فعالیت تروریستی دارند را به صراحت تروریست اعلام کرده و با آنها برخورد خواهند کرد. دو طرف توافق کردند که همکاری‌های امنیت مرزی دو کشور افزایش یابد و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی و یک نیروی واکنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم تشکیل دهیم.
روحانی با بیان اینکه دو کشور تاکید دارند که باید روابط خود را افزایش دهند، گفت: هیچ کشور ثالثی هم قادر نیست روابط برادرانه دو کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
رئیس جمهور با بیان این که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این توافق را داشتیم تا روابط تجاری را گسترش دهیم. ایران آماده است نیازمندی‌های نفت و گاز پاکستان را تامین کند و اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به پاکستان را انجام دهد. ما اعلام کردیم آماده‌ایم صادرات برق به پاکستان را ده برابر افزایش دهیم.
وی ادامه داد: دو طرف توافق کردند که همکاری‌های امنیت مرزی دو کشور افزایش یابد و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی و یک نیروی واکنش سریع در مرز برای مقابله با تروریسم تشکیل دهیم.  برای توسعه روابط تجاری بحث کردیم تا یک کمیته تهاتر تشکیل شود تا صادرات و واردات تهاتر شود و در یک حساب، تسویه حساب شود؛ ما معتقدیم بندر چابهار و گواتر باید روابط بیشتری داشته باشند و بین دو بندر راه‌آهن ایجاد شود.
روحانی گفت: مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از مذاکرات دو کشور بود و دو طرف درباره روابط بیشتر برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و منطقه و همچنین درباره اقدامات نادرست آمریکا به ویژه در مسئله قدس، جولان و توهین به سپاه گفت‌وگو کردند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ایران، پاکستان و ترکیه پایه‌گذار اکو بودند و ما علاقمندیم روابط این سه کشور گسترش یابد. باید راه آهن استانبول به اسلام آباد فعال شود تا اروپا را به پاکستان و چین وصل کند.
روحانی تاکید کرد: خوشحالم نخست وزیر پاکستان تاکید دارند که در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نمی‌کند و اراده دو کشور برای صلح و امنیت در کل منطقه است. سفر آقای نخست وزیر و هیئت همراه ایشان نقطه عطف در گسترش روابط بین‌ دو کشور خواهد بود. من از حضور ایشان که قبلا هم به مشهد‌الرضا مشرف شدن، تشکر می‌کنم. رئیس جمهور همچنین درخواست نخست وزیر پاکستان از وی برای دیدار از اسلام آباد را پذیرفت.
الگو‌گیری پاکستان از انقلاب اسلامی
 برای رفع شکاف فقیر و غنی
عمران خان نخست وزیر پاکستان  نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تصریح کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.
وی تاکید کرد: اگر بریتانیایی‌ها حوالی سال۱۸۰۰به هند نمی‌آمدند الان مترجم نیاز نبود چون همه ما قبلا فارسی صحبت می‌کردیم و زبان قضایی هند برای۶۰۰سال فارسی بود.
عمران خان گفت: مهمترین دلیل من برای سفر به ایران این بود که احساس کردم اگر مسئله تروریسم بین دو کشور وجود نداشت اختلافات هم افزایش نمی‌یافت. این مسئله تروریسم است که باعث افزایش اختلافات شده است و مهم بود که من امروز به کشور شما سفر کنم.
وی ادامه داد: به همراه من رئیس امنیت پاکستان حضور دارد. ما در پاکستان از تروریسم  رنج میبریم و شاید کشوری باشیم که بیشترین رنج را از تروریسم برده‌ایم در ۱۲ سال گذشته ۷۰ هزار تلفات جانی را داشتیم و به همین دلیل از ارتش و آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکر می‌کنم.
عمران‌خان بیان داشت: ما دستاوردهای فراوانی را در مبارزه با تروریسم داشته‌ایم و اکنون تمام طیف‌های سیاسی در پاکستان به این نتیجه رسیدند که ما نباید اجازه دهیم شبه‌نظامی‌ها از خاک ما علیه کشورهای دیگر برای انجام اقدامات تروریستی استفاده کنند.
نخست وزیر پاکستان اظهار داشت:  دو، سه روز قبل بود که ۱۴ پرسنل امنیتی ما در یک عملیات تروریستی در استان بلوچستان پاکستان کشته شدند و می‌دانیم که ایران هم از تروریسم رنج می‌برد و در واقع از گروه‌هایی که از خاک پاکستان استفاده می‌کنند رنج می‌برد و به همین دلیل رئیس امنیت را همراه خودم آوردم که با همتایان خودش ملاقات‌هایی خواهد داشت. ما این اعتماد را باید برقرار کنیم و به همدیگر اعتماد داریم که هر دو کشور اجازه نمی‌دهند خاکشان علیه کشور دیگری برای اقدامات تروریستی استفاده شود ما نیازمند اعتماد‌سازی بیشتر برای همکاری در حوزه‌های مختلف در آینده هستیم.
آمادگی همکاری
برای حل سیاسی مسئله افغانستان
نخست وزیر پاکستان خاطر نشان کرد: ما آماده همکاری با ایران هستیم تا موضوع افغانستان توسط یک راه حل سیاسی حل شود چرا که اگر صلح در افغانستان برقرار شود نه تنها برای مردم افغانستان که ۴۰ سال است در رنج هستند مفید خواهد بود بلکه برای مردم پاکستان و ایران هم مفید است چون می‌توانیم تجارت خود را افزایش دهیم اشتغالزایی کنیم و استانداردهای زندگی را بالا ببریم.
وی گفت: بنابراین در این جلسه تصمیم گرفتیم که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای برقراری ثبات در افغانستان همکاری کنیم.
نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: احساس می‌کنم بدون عدالت صلح برقرار نخواهد شد بی‌عدالتی گسترده ای علیه مردم فلسطین در جریان است به ویژه تصمیم اسرائیل برای اشغال بلندی‌های جولان و همچنین اعلام کردن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل که در تناقض با حقوق و قوانین بین المللی است و حقوق فلسطینی‌ها را ضایع می‌کند و باعث بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.
عمران‌خان اظهار داشت: همین وضعیت هم در کشمیر وجود دارد و قطعنامه سازمان ملل حق تعیین سرنوشت کشمیری‌ها را به رسمیت شناخته اما حدود ۳۰ سال است که نیروهای هندی به مردم کشمیر فشار می‌آورند و آن ها را سرکوب می‌کنند و ۷۰۰ هزار کشمیری تا حالا کشته شدند و نیروهای امنیتی هند روزانه تعداد زیادی از مردم کشمیر را به قتل می‌رساند و راه‌حل نظامی در کشمیر پاسخگو نیست و نیازمند دیالوگ و یافتن راه حل سیاسی هستیم.
استفاده از تجربیات ایران
در حوزه بهداشت، انرژی، علوم و فناوری
وی بیان داشت: اگر مشکل کشمیر حل شود تجارت برقرار خواهد شد و برای ایران و پاکستان مهم است که این اتفاق بیفتد چرا که ایران از طریق پاکستان می‌تواند به بازار هند و چین متصل شود و این ها منوط به این است که صلح و ثبات از طریق گفت‌وگوی سیاسی و نه راه حل نظامی برقرار شود موضوع کشمیر هم همانند موضوع فلسطین است و در نهایت ما حوزه‌های همکاری را مورد بحث قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که تجارت به نفع هر دو کشور خواهد بود.
نخست وزیر پاکستان بیان داشت:  باید مناسبات اقتصادی را افزایش دهیم. می‌دانیم ایران در حوزه‌های مختلف از جمله مراقبت اولیه بهداشتی بهترین نظام‌ها را از زمان انقلاب در دنیا دارد و من وزیر جدید بهداشت را همراه خودم آوردم بعلاوه می‌خواهیم از تجربه ایران در حوزه مراقبت اولیه بهداشتی استفاده کنیم. در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر از جمله علوم و فناوری هم، تیم خوبی را همراه خودم آوردم .وزیر صنعت و تجارت در این جا هست تا بتواند روش و ترتیباتی را برای ارتقاء مناسبات تجاری پیدا کند و ان‌شاالله این مشکل حل خواهد شد .
به دیگران اجازه دخالت
در روابط‌‌مان را نمی‌دهیم
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در  ادامه در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان، ظرفیت‌‌های همکاری‌ اقتصادی، زیرساختی و امنیتی بین تهران و اسلام‌آباد را بسیار گسترده خواند و اظهارداشت: با فعال کردن تمام ظرفیت‌های همکاری می‌توان شتاب و تحرک زیادی در مناسبات دو کشور به نفع دو ملت و ملل منطقه ایجاد کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا با مداخلات نظامی خود بیشترین خسارت را به اقتصاد و امنیت منطقه وارد کرده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای منطقه باید برای منافع خود مستقل و مستقیماً تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند.
رئیس‌جمهور همکاری ایران و پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد تأکید قرار داد و گفت: باید سطح این همکاری‌های به گونه‌ای باشد که تروریست‌ها کاملاً متوجه شوند که دو کشور مصمم هستند که قاطعانه با آنها مبارزه کنند.
روحانی در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقاء و تقویت سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد، اظهار داشت: مرزهای دو کشور باید مرزهای تجارت، ثبات و توسعه باشد و تهران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با پاکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز، برق، پتروشیمی ،گردشگری ،علمی، دانشگاهی و بهداشت و درمان بیش از پیش گسترش دهد.
رئیس‌جمهور همچنین برقراری و تقویت روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه روابط بانکی می‌توانیم برای تقویت تبادلات تجاری از پول ملی و یا حساب تهاتری استفاده کنیم.
روحانی همچنین توسعه خط آهن و مسیر ترانزیتی بین ایران و پاکستان را به نفع دو ملت و منطقه دانست و گفت: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه از بنیانگذاران سازمان اکو هستند و در قالب این سازمان می‌توان کمربندی برای ترانزیت شرق و غرب ایجاد کرد و بدون شک توسعه راه‌آهن اسلام‌آباد– استانبول و اتصال اروپا به پاکستان و چین می‌تواند تحول بزرگی در منطقه ایجاد کند.
پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی
برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با ایران
عمران‌خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه اسلام آباد و تهران از اشتراکِ نظر فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند و آینده از آن ایران و پاکستان است، گفت: تروریست ها تلاش دارند که در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان تفرقه و جدایی ایجاد کنند، لذا مصمم هستیم قاطعانه با تروریسم مبارزه کنیم و به نفع پاکستان می‌دانیم که اجازه ندهد از خاکش علیه ایران و همسایگانش استفاده شود.
 نخست‌وزیر پاکستان اهتمام کشورش برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و اسلام‌آباد را مورد اشاره قرار داد و گفت: پاکستان به دنبال یافتن مکانیسمی برای ارتقاء مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه نفت و گاز است.
عمران خان خاطر نشان کرد: پاکستان به دنبال روابط بلندمدت با ایران است و در این زمینه  باید از پتانسیل‌های فراوانی که در منطقه وجود دارد، استفاده کنیم.
عمران‌خان با تأکید بر اینکه کشورش از این به بعد هیچ‌گاه بخشی از ائتلاف جنگ نخواهد بود، تصریح کرد: از ابتدا مخالف دخالت و حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بودم و امروز نیز قویاً مخالف اشغال جولان و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و نیز خروج یکجانبه آمریکا از معاهده برجام هستیم و آن را خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم.
 امضای سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان
میان تهران-اسلام آباد
همچنین در جریان سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران یک سند همکاری در زمینه بهداشت و درمان با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و عمران‌خان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در زمینه بهداشت و درمان به امضا رسید.
این یادداشت تفاهم همکاری توسط  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی پاکستان امضا شد.