kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
آغاز خانه تکانی شب عید و‌اشتیاق دسته گل شدن - بخش پایانی

تبدیل سختی خانه تکانی به شیرینی تمیزکاری با مدیریت خانوادگی




گالیا توانگر
صورتم را به صورت شهر می‌چسبانم. چروک گوشه چشمانم در انعکاس شیشه پنجره، بزرگراه آنسوتر را قطع می‌کند. چشمانم به تنهاییِ پرنده‌ای بر بلندای آسمانخراشی می‌اُفتد. بعد در حالی که با یک دستمال بر لک‌های شیشه می‌کشم، با خودم فکر می‌کنم: «منتظر بهار است آن پرنده!»  بیا تا صورتمان را به صورت دنیا بچسبانیم و به تماشا بنشینیم. بیا پاک کردن لکه‌ها را از پنجره دل خویش شروع کنیم. بیا بهار را نه تنها بخوانیم که در عمل بهاری باشیم. کاش بهار زودتر برسد. برای شهر درونم شعری بخواند و مرا از نیمه زمستانی وجودم برهاند.
آسمان آبی، زمین فرش شده با چمن سبز، گل‌های رنگارنگ و شکوفه‌های زیبا هر یک به تنهایی می‌توانند انسان‌ها را مشعوف کرده و از خود بی‌ خود کنند. همان‌طور که دیده می‌شود چهار رنگ اصلی (آبی، سبز، قرمز و زرد) در فصل بهار به وفور در اطراف ما یافت می‌شود که این رنگ‌ها نیز خود تاثیرات چشمگیری بر روحیه و خلق و خوی ما دارند. رنگ آبی آسمان احساس آرامش، رضایت‌، ملایمت طبع و عشق و محبت را به وجود می‌آورد. رنگ سبز حس تعلق و عزت نفس را بالا می‌برد. رنگ قرمز حس آرزومندی و امیدواری، هیجان‌پذیری و تمایلات خاص درونی را بر می‌انگیزد و بالاخره نور زرد رنگ خورشید و شکوفه‌های زیبا احساس سرزندگی، آینده‌نگری، نشاط، زنده‌ دلی و نیروی ابتکار را به وجود می‌آورد. این رنگ‌های اصلی موجود در طبیعت بهاری حس خشنودی و محبت، اظهار وجود، نیاز به عمل، موفقیت، چشم انتظاری و امید داشتن را موجب می‌شوند که همگی از صفات پسندیده‌ای است که همیشه سعی در پرورش آنها داریم.
قیمت بالای لوازم شست و شو
 برای خانه تکانی
یکی از قدم‌های اولیه برای خانه تکانی، مهیا کردن لوازم تمیزکاری است که این روزها قیمت‌های بالایی هم دارند.
محمد اسدی در حالی که یک مدل از زمین شوی‌های چرخشی را در مغازه برای خرید امتحان می‌کند، به گزارشگر کیهان می‌گوید: «همه مدل «تی» داریم و قیمت‌های متفاوتی هم دارند. نمونه‌های چرخشی آن گران ترند. پایین‌ترین قیمت 20 هزار تومان برای مدل تی ثابت است. با این قیمت‌ها خانه تکانی هم برایمان ارزان آب نمی‌خورد.»
در همین حین اسماعیل رضایی فروشنده هم از راه می‌رسد و به خوبی برای محصول جدیدش تی چرخشی تبلیغ کرده و توضیح می‌دهد: «اگر برای تمیز کردن یا به‌ اصطلاح برق انداختن سطوح مختلف منزلتان به ‌دنبال محصولی کاربردی و با‌کیفیت هستید، سطل و زمین شوی چرخشی پیشنهادی عالی محسوب می‌شود.»
این محصول دارای یک سطل و یک تی است که در کنار یکدیگر انواع سطوح را به‌خوبی نظافت خواهند کرد. قابلیت تنظیم طول دسته‌ تی شما را قادر می‌سازد تا آن را با توجه به قد خود تنظیم کنید و هنگام نظافت منزل کمتر از همیشه دچار کمردرد شوید.
دسته‌ تی به یک قفل ایمنی مجهز شده است تا بعد از تنظیم و هنگام کار کردن، طول آن تغییر نکند. با توجه به سطحی که قصد تمیز کردنش را دارید، می‌توانید سری حوله‌ای یا سری فرچه‌ای را در قسمت انتهایی دسته‌ تی متصل کنید. با متصل کردن فرچه به تی، نظافت سطوح بسیار آلوده و دارای لک برایتان ساده‌تر خواهد شد.»
وی در حالی که یکی از مدل‌ها را در دستش گرفته و نشانمان می‌دهد، می‌گوید: «مدل یک سطل دارد که محفظه‌ داخلی آن به یک سبد چرخشی مجهز شده است. با فشار دادن پدال تعبیه شده در قسمت بیرونی سطل، این سبد به چرخش درمی‌آید و آب اضافی سری حوله‌ای را به محفظه‌ داخلی سطل منتقل می‌کند. این سطل بزرگ و کاربردی دو عدد دسته دارد که یکی در قسمت جلویی و دیگری در قسمت بالایی آن نصب شده است. با استفاده از این دستگیره‌ها و همین‌طور چرخ‌های قسمت پشتی، جابه‌جایی و حمل سطل برایتان آسان‌تر خواهد شد. از دیگر خصوصیات سطل باید به جایگاه مخصوص مایع شست ‌و‌شو در آن‌اشاره کنیم. با استفاده از این جایگاه، سری حوله‌ای را به‌ راحتی و به‌ سرعت به مایع شست‌و‌شو آغشته خواهید کرد.»
بعد از شنیدن همه این توضیحات زیبا توام با ریزه کاری، خیلی موجز می‌پرسم: «چند؟» فروشنده پاسخ می‌دهد: «قابل شما را ندارد، پنجاه و پنج هزار تومان!»
با همه این اوصاف اگر بودجه‌تان محدود است، می‌توانید با وسایل ساده و معمول و نیز در یک برنامه زمانی چند هفته‌ای هر بار بخشی از خانه را تمیز کنید تا به ستون فقرات شما و نیز جیبتان فشار مضاعفی وارد نشود.
تاثیرات روحی روانی خانه تکانی دل
هیچ می‌دانید که رنگ‌های بهاری تاثیر شگرفی در خلق و خوی انسان‌ها دارند؟ در یک پژوهش مشخص شد افرادی که در ساختمان‌های بلند زندگی می‌کنند، بیشتر دچار اختلال کور رنگی می‌شوند. این در حالی است که پیشتر تصورمان براین بود که کوررنگی صرفا یک اختلال ژنتیکی است.
در پژوهش‌ دیگری مشخص شد که بهترین میزان رنگ ‌بینی، در بین بچه‌های ایرانی دیده می‌شود که از ابتدای طفولیت روی فرش ایرانی که رنگ‌های مختلف طبیعی در‌ آن به کار رفته بزرگ می‌شوند و سیستم بینایی‌شان به خوبی تحریک می‌شود.
مریم هاشمیان یک مشاور خانواده برایمان می‌گوید: « فصل بهار در آیین و فرهنگ ما ایرانیان رنگ و بوی بهتری دارد، زیرا با انجام مراسم خاص، روانمان بیشتر شارژ می‌شود؛ مثلا دید و بازدیدهایی که در ایام عید انجام می‌شود به افزایش حمایت روانی اجتماعی منجر می‌شود که این خود مقاومت و توان روانی ما را برای مقابله با استرس‌ها افزایش می‌دهد.»
وی در ادامه می‌گوید: «ایام نوروز فرصت خوبی است برای صله رحم، کمک به مستمندان و برطرف کردن مشکلات مردم، دید و بازدیدهای سال نو، سنت حسنه‌ای است که بین همه مسلمانان رواج دارد.بدون شک آدمی با صله رحم به آرامش و نشاط خاصی می‌رسد و این خود از راه‌های برطرف کردن ناراحتی‌های عصبی، برقراری صلح و محبت یعنی همان شرایطی که اسلام می‌خواهد، یعنی بدور از رنجاندن، تهمت، غیبت و...این ایام فرصت بسیار خوبی است که فضای دوستی و محبت را در بین خانواده‌ها و جامعه تقویت کرده و اختلافات و دلخوری‌ها را کنار بگذاریم و دل‌ها را خانه تکانی کنیم.»
این مشاور خانواده در تکمیل صحبت‌ها‌یش می‌گوید: «دین مبین اسلام در رابطه با رفع و از بین بردن کدورت‌ها تاکید ویژه‌ای داشته که در این خصوص باید گفت بهترین زمان برای این مهم و غباررویی دل‌ها آستانه بهار است. با نزدیک شدن به ایام نوروز و فصل بهار بسیار کسانی هستند که دوست دارند علاوه‌بر خانه تکانی، کینه‌ها و دلخوری‌هایی را هم که از یکدیگر دارند، دور بریزند، ولی برای این کار تنها کمی گذشت لازم است تا دل‌ها از کینه و حسد پاک شود.
اساس کار اسلام بر پایه عطوفت و مهربانی است و مردم به این مهم سفارش شده‌اند و به حضور در اجتماع و با خبر بودن از حال هم، تا اگر روزی یکی از ما غایب بود همنوعان بی‌تاب دیدارش شده و احوالش را جویا شوند. در آستانه سال جدید هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه بخشش دل‌ها را بهاری کند. اگر غبار دل را از درون خود بزداییم و دل را به صفای واقعی صیقل دهیم، دیگر هیچ جایی برای زنگار دل‌ها نمی‌ماند و هر چه می‌ماند جز نیکی و صفا چیز دیگری نخواهد بود. پس بیاییم همه با هم در آستانه سالی نو پیش از خانه تکانی و زدودن غبار از خانه‌هامان، به سراغ دل‌های مان برویم و خانه تکانی را از آنجا آغاز کنیم.»
باز هم خانه تکانی!
خانه‌ تکانی یکی از قوانین زیبا و پر مفهوم شب‌های عید در فرهنگ ماست. تمیزی باعث آرامش است و خانه جایی است که باید تمیز و مرتب باشد تا افراد بتوانند در آن به آرامش روحی برسند، اما اگر در دو روز تمام خانه را بتکانیم و مثل یک مشق اجباری که در آخر شب می‌نویسیم و کسل و خسته ‌مان می‌کند، روزهای آخر سال را به شست‌ وشوی در و دیوار مشغول باشیم، دیگر لذت این خانه بهاری را نخواهیم برد.
سمانه محمدیان یک خانه دار برایمان می‌گوید: «زمستان‌های سخت قدیم و خانه‌هایی که با انواع وسایل دود‌زا گرم می‌شد، چاره‌ای جز این نداشت که وقتی کرسی‌ها را جمع می‌کردند و به بهار نزدیک می‌شدند، خانه را که چندان بزرگ و پر وسیله نبود، خیلی خوب تمیز کنند. آن زمان از پرده‌های چند لایه تشریفاتی در پشت پنجره‌های خانه خبری نبود. این همه تیر و تخته و وسایل اضافی دردست و پا موج نمی‌زد و خانه ‌تکانی هر چندسختی خودش را داشت، اما کاری بود که با قاعده و بخوبی انجام می‌شد.»
وی ادامه می‌دهد: «حال که بیشتر خانه‌ها با شوفاژ و بخاری‌های بدون دوده گرم می‌شوند و زمستان‌مان هم از زمستانی افتاده، خانه‌تکانی کمی متفاوت شده است. لزومی ندارد در چند روز و به صورت فشرده تمام در و دیوارها را بشوییم و خانه را بتکانیم. می‌شود در طول چند هفته و هر بار یک قسمت از خانه را تمیز کرد. بهتر و راحت‌‌تر این است که نظافت خانه در تمام طول سال انجام شود. برای مثال دیوارهای اطراف کلید و پریزها که جای دست در آن می‌ماند، هر ماه تمیز شود. لوستر‌ها سه ماه یک ‌بار برق بیفتد، فرش‌ها و مبل‌ها چند وقت یک ‌بار لکه‌گیری شود و خلاصه تمیز‌کردن شیشه‌ها و شستن پرده‌ها بماند برای ماه اسفند تا به‌جای آن‌ که با ورود به این ماه، فریاد بزنیم: بازهم خانه‌تکانی! خیلی راحت و بی‌دردسر در چند روز بتوانیم خانه‌مان را تمیز و بهاری کنیم.»
دردهای استخوانی که با خانه تکانی به سراغتان می‌آید
بگذارید از بهترین زمان شروع به کار خانه تکانی شروع کنیم که به گفته یک متخصص فیزیوتراپی بهتر است از اواسط روز باشد؛ چراکه عضلات و مفاصل بدن آمادگی بهتر و بیشتری برای کار و جابه‌جایی لوازم و اثاثیه دارند.
این متخصص تاکید می‌کند: «لازم نیست کل منزل را طی یکی دو روز خانه تکانی کنیم، بلکه بهتر است طی چند روز یا حداقل در قالب یک تا دو هفته کارها تقسیم‌بندی شده و با همکاری دیگر اعضای خانواده، امور خانه تکانی انجام شود. خانه تکانی یک جا و مداوم – به خصوص در کسانی که سابقه کمر درد دارند - مشکل ساز می‌شود. یکی از پیش شرط‌های به خطرنیفتادن سلامت کمر، تقسیم کار زمانی است. به طور متوسط می‌توان 45 دقیقه به امور منزل رسیدگی و نیم ساعت تا 45 دقیقه استراحت کرد. همچنین افراد فقط مجاز به انجام فعالیت طی یک نیمروز هستند. مسلما اگر همه کارها در یک روز انجام شود، فشار و آسیب‌های جدی، سلامت فرد را تهدید خواهد کرد.»
وی در تکمیل صحبت هایش می‌گوید: «بهتر است قبل از اقدام به انجام خانه تکانی در هر روز حدود ده دقیقه بدن خود را گرم کرده، نرمش سبک و تمرینات کششی انجام داده، سپس شروع به کار کنیم، تا آسیب‌های احتمالی عضلات و مفاصل و ستون فقرات به حداقل ممکن برسد.
علاوه‌بر این باید در هر 45 دقیقه تلاش و فعالیت، حداقل ده دقیقه استراحت انجام شود، چراکه در غیر این صورت مبتلا به آسیب‌های عضلانی و مفصلی ناشی از استفاده طولانی مدت می‌شویم.»