kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی و نیز آثار و مطالب متنوع فرهنگی و سیاسی چاپ و بر روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

«گره‌گشایی با اندیشه جوانانه» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول از نقش جوانان در گره‌گشایی کشور چنین گفته است: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری که توجه و اهتمام ویژه‌ای را می‌طلبد، سرمایه و ظرفیتی به نام «نسل جوان» است. اهمیت این نسل که در خور اهتمام و توجهی جدی است، ریشه در ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد آن دارد. خلاقیت و استعداد سرشار، انگیزه، همت، اراده قوی، جوش و خروش بی‌امان، شور و احساس فراوان، صفا و پاکی، کنجکاوی و پرسشگری و... از نسل جوان جریان و ظرفیت بسیار مستعد و قدرتمندی می‌سازد که او را در کانون توجه قرار می‌دهد.
دکتر اصلانی در ادامه با اشاره به مطالب فوق خاطره‌ای از شهید مظلوم دکتر بهشتی این‌گونه مطرح می‌کند:
خدا رحمت کند شهید دکتر بهشتی را که در سال 1359 پس از به‌کارگیری دانشجویان حقوق در دستگاه قضایی، با نگاهی استراتژیک اعلام کرد: «ما جوانان دانشجو را در دستگاه قضایی به کار گرفته‌ایم و تاوان ندانم‌کاری‌های آنان را هم می‌دهیم تا کشور و انقلاب در آینده دچار کمبود نیروی انسانی کارآمد نشود.»
وی در ادامه گفته است: اما در اثر و به ضرورت چرخه انتخابات در برخی از برهه‌های زمانی، حاکمیت نگاهی که برخلاف نگاه انقلاب و امامین راحل و حاضر امت، جوانان را نه تنها مشکل، که مشکل‌آفرین دانسته است و می‌داند، حضور جوانان باانگیزه و راهگشا را برنتافت و میدان را بر مشارکت آنان تنگ ساخت. هرچه دایره مشارکت و حضور جوانان مومن و باانگیزه تنگ‌تر شد لاجرم و در نتیجه سفره معیشت مردم نیز کوچک‌تر شد؛ مشکلات مختلف در عرصه‌های گوناگون کشور در غیبت مشکل‌گشایان رخ نمود و گره‌ها بر امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ‌زده شد.
اصلانی تاکید کرده است: محروم‌سازی کشور و انقلاب و نظام و مردم از این سیل خروشان، چه از سر غفلت و بی‌توجهی و چه از روی عمد، آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به نسل حاضر و آتی وارد خواهد آورد.
مدیر مسئول در پایان افزوده است: بازگشت به نگاه و نسخه و نیروی بومی ضروری و این امر مستلزم توجه و اهتمام جدی به جوانان مومن، باانگیزه و فداکار و پرتوانی است که به عنوان مهم‌ترین سرمایه انقلاب، هم توانسته‌اند و هم می‌توانند برای این ملک و ملت و انقلاب و نظام، سودهای فراوان به‌بار آورند.
«حاکمیت نگاه و تفکر بومی اسلامی راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی کیهان فرهنگی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمد کاظم رجایی است که در بخشی از آن آمده است: علوم انسانی و از جمله دانش اقتصادی ما بومی‌سازی نشده و این یکی از مشکلات اساسی و زیرساختی اقتصاد کشور است؛ الان در مراکز علمی از نظر فکری به غرب وابسته‌ایم و دانش اقتصاد ما ترجمه دانش اقتصاد سرمایه‌داری و یا سرمایه‌مداری است. اقتصاد کنونی ما برپایه سرمایه‌مداری می‌چرخد که اصلا با تربیت توحیدی و مکتب الهام گرفته از وحی اسلام سازگار و هماهنگ نیست. پایه‌ها و مبانی آن، پایه‌ها و مبانی دیگری است و در آن از توکل بر خداوند متعال و ایمان و تقوا خبری نیست؛ این دو عامل اساسی و بنیادین محرک اقتصادی را به گونه‌ای که قرآن از آن تعبیر می‌کند نمی‌بینید.
«مباهته که سند نمی‌سازد، در مقابل این اسناد چه پاسخی دارید؟!» عنوان گفت‌وگوی بعدی کیهان فرهنگی است که حسین شریعتمداری در پاسخ به بنگاه دروغ‌پراکنی بی‌بی‌سی گفته است: من درباره آقای سروش هرچه گفته‌ام و نوشته‌ام مستند است. فرض که به قول ایشان مباهته است، برای اسناد چه پاسخی دارند؟ وقتی چنین اسنادی هست چه نیازی به مباهته است؟
مدیر مسئول کیهان در ادامه افزوده است: شورای روابط خارجی آمریکا، 6 میلیون دلار برای ترجمه آن دسته از کتاب‌های آقای سروش که علیه اسلام، شیعه و نظام جمهوری اسلامی نوشته شده به زبان عربی و انگلیسی در نظر گرفته است و این هم سندش موجود است. آقای سروش! چه پاسخی برای این اسناد دارید؟
سربلندیِ «سربلند» عنوان آخرین گفت‌وگوی این شماره کیهان فرهنگی با محمدعلی جعفری نویسنده زندگی‌نامه شهید محسن حججی است که در بخشی از آن آمده است: بهترین روش فرهنگ‌سازی از افتخارات شهدای مدافع حرم قاعدتا تولید اثرهای هنری است و البته احساس من این است که ماندگاری و اثرگذاری کتاب به مراتب بیشتر است، چون خیلی محدودیت‌هایی که در قالب تهیه مستندها و فیلم سینمایی و... وجود دارد در کتاب نداریم.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «اهداف طولی در آفرینش عالم و آدم» گفتاری از حضرت آیت‌الله مصباح یزدی/ «قرآن و تولید علوم انسانی متعالی» نوشته رضا لک‌زایی/ «ثبات و زوال نظام‌های سیاسی از منظر آیت‌الله مصباح یزدی» به قلم دکتر سیف‌الله رهبری/ «مقابله با فساد و رابطه قدرت و ثروت در مقدمه قانون اساسی» از محمد قدسی/ «نگاهی ‌آسیب‌شناسانه به وضعیت کنونی آموزش زبان انگلیسی در کشور» نوشته احمدرضا جلیلی/ «شهید «آیت‌الله دستغیب»؛ مرد سترگ عرصه تهذیب و حماسه» از عبدالحسین توکلی طرقی/ «کارنامه درخشان استعمارستیزی فقیهان» نوشته علیرضا استادیان‌خانی/ «ادعای تاثیرپذیری چه کسی درست است؟ (روزگار قائم مقامی آیت‌الله منتظری)» از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی/ «9 دی، خروش بصیرت» نوشته قاسم غلامرضایی و...