kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
الجزیره تحلیل کرد

بن‌سلمان به دنبال رهایی از انزوای بین‌المللی است

شبکه تلویزیونی «الجزیره» هدف از سفر ولیعهد سعودی به کشورهای آسیایی را «رهایی از انزوای بین‌المللی» اعلام کرده است.




«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیایی را از روز یکشنبه و با سفر به پاکستان شروع کرده است. «بن سلمان» قرار است در این سفر دوره‌ای از پاکستان، هند، چین، اندونزی و مالزی دیدن کند که بنابر دلایل نامعلوم سفر به مالزی و اندونزی لغو شده است! البته برخی خبرگزاری‌ها دلیل این مسئله را «هراس بن سلمان از تظاهرات مردمی» عنوان کرده‌اند، همان مسئله‌ای که در پاکستان با آن مواجه شد. کارشناسان اهداف مختلفی را برای سفر دوره‌ای ولیعهد سعودی اعلام کرده‌اند. اما نقطه مشترک در تحلیل کارشناسان این است که بن سلمان به دنبال راهی برای شکست انزوای بین‌المللی ناشی از قتل خاشقجی و جنایات در یمن است. شبکه تلويزيوني الجزیره در این مورد معتقد است، بن‌سلمان در اندیشه شکستن انزوای بین‌الملل کشورش است، ولو با هزینه کردن پول!
طبق این گزارش، با گذشت حدود پنج ماه از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، ولیعهد سعودی از اسلام‌آباد، سفر آسیایی خود را آغاز کرد؛ تحلیلگران می‌گویند ولیعهد سعودی با این سفر تلاش می‌کند ثابت کند که در جامعه جهانی منزوی نیست و همچنان می‌تواند به تحرکات در صحنه جهانی ادامه دهد. اين در حالي است که برخي تحلیلگران معتقدند دشواری‌هایی که عربستان در کشورهای غربی با آنها روبه روست، ولیعهد سعودی را مجبور کرده نگاه خود را به سوی شرق بگرداند.«نسیبه موسی»، گزارشگر شبکه الجزیره در این باره معتقد است: «ولیعهد سعودی به منظور یافتن متحدانی برای خود به همراه قراردادهای هنگفت سفر آسیایی خود را آغاز کرده است. آیا شرق استقبال گرم‌تری از بن سلمان در مقایسه با غرب خواهد داشت؟ دومین سفر خارجی ولیعهد سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، فقط به سه کشور محدود شد. پاکستان به گرمی از این میهمان سعودی استقبال کرد. اما آنچه قابل توجه به نظر مي رسد، تدابیر شدید امنیتی بود. دولت پاکستان 12 هزار نیروی امنیتی را برای تامین امنیت کاروان ولیعهد سعودی و همراهانش به مدت 2 روز به کار گرفت. همزمان با حضور ولیعهد سعودی در اسلام آباد، خدمات تلفن همراه و اینترنت در بیشتر بخش‌های پایتخت پاکستان قطع شد. دولت پاکستان همچنین روز دوشنبه را در اسلام آباد تعطیل رسمی اعلام کرد.»
نیاز پاکستان به پول
طبق این گزارش، دولت پاکستان با مشکلات اقتصادی و کندي شدید رشد اقتصادی روبه‌روست. بانک مرکزی پاکستان فقط 8 میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد. بعضی از پاکستانی‌ها سفر ولیعهد سعودی را تعمیق ائتلاف بین ریاض و اسلام آباد می‌دانند؛ ائتلافی که از یک سو مبتنی بر حمایت عربستان از اقتصاد پاکستان در شرایط دشوار و از سوی دیگر نزدیک شدن عربستان به قدرتي هسته‌ای است.
امضای قرارداد 20 میلیارد دلاری
از سوی دیگر، در نخستین روز از سفر 2 روزه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به پاکستان، دو کشور قرارداد سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در حوزه‌های پتروشیمی، انرژی، معدن، پالایشگاه، انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش خدمات و ورزش را امضا کردند. به گزارش آناتولی، بن‌سلمان در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه عربستان و پاکستان در حوزه گردشگری نیز تفاهم‌نامه امضا خواهند کرد، گفت که دو کشور قصد دارند شمار گردشگران را تا سال 2030 به 50 میلیون نفر برسانند.
عمران خان که از تابستان گذشته 2 بار از عربستان دیدار کرده است، از حمایت‌های مالی ریاض قدردانی کرده و گفته:«پاکستان و عربستان اکنون مناسبات میان خود را به سطحی ارتقا می‌دهند که تا پیش از این سابقه نداشته است.»
گفتنی است عمران خان درباره قتل وحشیانه خاشقجی نیز گفته بود، این پرونده به پاکستان مربوط نیست چرا که این کشور به پول سعودی‌ها نیاز دارد!