kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

18 روستای خوزستان در محاصره سیلاب قرار دارد

افزایش دبی رودخانه ها ناشی از رهاسازی آب سدهای کرخه و دز خوزستان در روزهای گذشته سبب بالا آمدن آب در آنها شده به گونه‌ای که اکنون 18 روستای استان در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند.



فرماندار شوش می‌گوید: طغیان رودخانه دز موجب محاصره حدود 15 روستای پایین‌دست رودخانه به ویژه آهو دشت در بخش شاوور این شهرستان شده است.
به گفته عدنان غزی دو روستا از جمله روستاهای آل حمدان و کاظم حیدر در بخش مرکزی شوش هم در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند که کار تخلیه احشام و دیگر موارد ضروری این روستاها و کمک‌رسانی به آنان با بسیج همه امکانات شهرستان آغاز شده است.
وی افزود: تجهیزات خودرویی این شهرستان برای جابجایی اهالی روستاهایی که در محاصره سیلاب قرار گرفته اند وارد عمل شده و همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی نیز با تمام ظرفیت در حال کمک‌رسانی هستند.
وی گفت: خسارت وارده به مزارع کشاورزی و روستاهای بخش شاوور بسیار سنگین است.
غزی از اهالی روستاها و عشایر خواست احشام و کودکان خود را از رودخانه دور کنند.
او افزود: حدود 40 دستگاه لودر و کمپرسی در منطقه مستقر شده است.
فرماندار اهواز با رد شایعه محاصره چندین روستای این شهرستان ناشی از طغیان رودخانه کارون گفت: هیچ روستایی از حوزه شهرستان اهواز در محاصره سیلاب نیست اما برخی جاده‌های روستایی نزدیک به رودخانه دچار آبگرفتگی شدند.
«جمال عالمی نیسی» افزود: تلاش برای کنترل آب ورودی رودخانه دز به منطقه بام دژ و رفع آبگرفتگی جاده دسترسی محلی در بخش «الهایی» با بستن کانال توانا در بخش مرکزی این شهرستان ادامه دارد و گروه‌های عملیاتی ستاد مدیریت بحران استان در حال تقویت سیل بندها و یا ترمیم برخی نقاط خطرساز هستند.
او با تاکید بر اینکه به دلیل بارندگی‌های شدید نیاز است تا آب بخشی از حجم حوضه دز تخلیه شود بیان داشت: تلاش برای کنترل آب ورودی رودخانه دز به منطقه بام دژ این شهرستان و رفع آبگرفتگی این جاده ادامه دارد. وی تاکید کرد: با این وجود وضعیت عادی است و خبر جاری شدن سیل و آبگرفتگی در زمینهای کشاورزی و یا روستاها بر اثر ازدیاد رودخانه شایعه و فضا سازی است.
هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع سازمان آب و برق خوزستان هم می‌گوید رهاسازی آب پشت سدهای کرخه و دز به منظور کنترل سیلاب ششم بهمن صورت می‌گیرد که پیش‌بینی شده با بارش شدید باران در این روز آب زیادی به حوضه دز وارد شود.