kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

کوتاه از شهرستان‌ها


جشنواره تئاتر فجر
اردبیل- خبرنگار کیهان: سی‌ و هفتیمن جشنواره تئاتر فجر استانی اردبیل با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد.
دبیر این جشنواره گفت: از پنج سال قبل جشنواره‌های تئاتر فجر در هفت استان جایگزین جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای شده است و برای اولین بار این جشنواره به میزبانی اردبیل برگزار شد.
غریب منوچهری گفت: در طول مدت برگزاری جشنواره دو نمایش «هدیه مرموز» و «پرواز» 745 از تهران و نمایش «ورژن» از استان گلستان و نمایش «خانه» از مازندران و نمایش طنز «خیر نبینی سعیده» از استان البرز به روی صحنه رفت.
وی افزود: همچنین نمایشی با عنوان بیر سبد تنهالیق (یک سبد تنهایی) کار یک گروه تئاتر از جمهوری آذربایجان به مورد اجرا گذاشته شد.
برپایی نمایشگاه کتاب و کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.
راه‌اندازی‌ صنایع تبدیلی
*  استاندار اردبیل  بر ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی در پایاب سد خدا آفرین تاکید کرد.
اکبر بهنامجو در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در پایاب سد خدا آفرین می‌تواند در راستای اشتغال‌زایی و رونق تولید در استان نقش موثری داشته باشد.
وی ضرورت حمایت مدیران از سرمایه‌گذاران در این بخش را یادآور شد و افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای با هدف اشتغال‌زایی در دستور کار مسئولین استان قرار دارد و ضروری است که در کمترین زمان ممکن موانع و کاستی‌های این امر برطرف شود.
جذب اعتبار کشاورزی
ساری- خبرنگار کیهان: مدیر جهاد کشاورزی ساری با بیان اینکه 122 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های فنی و زیربنایی بخش کشاورزی در این شهرستان جذب شد، اظهار کرد: این میزان اعتبار برای حفظ و پایداری منابع آبی و افزایش بهره‌وری مصرف آب در زمین‌های کشاورزی این شهرستان صرف شده است.
رضا پورفلاح گفت: هشت طرح آبیاری تحت فشار با 56 میلیارد ریال کمک بلاعوض در 600 هکتار و 9 طرح آبیاری کم فشار در 780 هکتار با اعتبار 35 میلیارد ریال در روستاهای این شهرستان اجرا شد.
وی افزود: تجیهز و نوسازی زمین‌های کشاورزی در 157 هکتار با اعتبار 157 میلیارد ریال از دیگر طرح‌های اجرایی فنی و زیربنایی است.
کاهش شکار پرندگان
* شکار پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران کاهش یافت.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: با اجرای طرح جمع‌آوری دام‌های هوایی که برای شکار پرندگان مهاجر بر پا می‌شود امسال شکار پرندگان در مازندران کاهش یافته است.
مسلم آهنگری افزود: طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز که از ابتدای فصل کوچ پرندگان زمستان گذران در آبان ماه آغاز شده با قدرت در شهرستان‌های دیگر در حال اجر است.
فعالیت فوق‌تخصصی ناباروری
اردبیل- خبرنگار کیهان: فعالیت اولین مرکز فوق‌تخصصی ناباروری دولتی در استان اردبیل آغاز شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: این مرکز با بهره‌بردن از کلینیک‌های تشخیصی و درمانی در خدمت مراجعین نابارور است.
محمدرضا رضایی‌بنا افزود: تمامی زوجه‌های مراجعه‌کننده به مرکز در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز با تعرفه دولتی زیرپوشش خدمات مرکز قرار گرفته و مشمول پوشش حمایتی می‌شوند.
سمپاشی با پهپاد
ساری- خبرنگار کیهان: برای نخستین بار در بهشهر 8 هکتار از زمین‌های زراعی کشت کلزا در روستای قره‌تپه با پهپاد سمپاشی شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: در سال جاری 620 هکتار از اراضی زراعی بهشهر زیر کشت کلزا رفت که 8 هکتار از اراضی زراعی کشت کلزا روستای قره‌تپه از طریق هوایی توسط پهپاد محلول‌پاشی شده است.
حقیقی تصریح کرد: سمپاشی توسط پهپاد باعث عدم هدر رفت سم، پخش یکنواختی محلول بر روی محصول،‌کاهش هزینه و بسیاری مزایای دیگر دارد.
ساماندهی سالمندان
اردبیل- خبرنگار کیهان: ساماندهی سالمندان استان در اولویت برنامه‌های مسئولان استان اردبیل قرار دارد.
شهریار شیری سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل با اعلام مطلب بالا افزود: در حال حاضر سالمندان 9 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و برنامه‌ریزی برای ساماندهی آنها لازم و ضروری است.
وی از افزایش سه برابری جمعیت سالمندان استان تا 20 سال آینده خبر داد و افزود: 51 درصد از جمعیت سالمند استان را زنان و 49 درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود در آینده اکثریت سالمندان تحصیل‌ کرده و باتجربه و دانش بالا باشند.
افتتاح پارک تفریحی
تایباد- خبرنگار کیهان: در ایام دهه فجر امسال 4 پروژه عمرانی از سوی شهرداری تایباد به بهره‌برداری می‌رسد.
شهردار تایباد گفت: این پروژه‌ها شامل تکمیل پارک طبیعت بزرگترین پارک تفریحی شهر تایباد و شهرهای همجوار آن به مساحت 14 هکتار- پارک خطی ادامه پیست سلامت و افتتاح بازار داخل پایانه مسافری است.
ایوب سیدالحسینی گفت: برای این چهار طرح 35 میلیارد ریال از محل درآمدهای شهرداری هزینه شده است.
توزیع تغذیه دانش‌آموزان
* به همت قرارگاه پیشرفت آبادانی و با همکاری سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش توزیع 3 وعده تغذیه در هفته برای دانش‌آموزان دهستان کرات از توابع شهرستان مرزی تایباد کلید خورد.
این طرح در 6 دهستان استان خراسان رضوی به طور همزمان آغاز شده و تغذیه رایگان در مدارس این شش منطقه بین دانش‌آموزان تا 22 اسفند توزیع می‌شود.
افتتاح 3 واحد صنعتی و تولیدی
ابهر- خبرنگار کیهان: رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ابهر اظهار داشت: شهرستان ابهر در حال حاضر قطب تولید صنایع نساجی و فولاد در کشور است.
محمدرضا داداشیان گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب 3 واحد صنعتی و تولیدی شامل شرکت پاک حیات با 200 میلیارد تومان اعتبار با بکارگیری 140 نفر نیرو، شرکت ذوب‌آهن نگین کاسپین با اعتبار 20 میلیارد تومان با بکارگیری 80 نفر، شرکت البرز ناب آرش با اعتبار 1000 میلیارد تومان با جذب نیروی کار 507 نفر شروع به فعالیت خواهد کرد.
فراخوان مسابقه نقاشی
اهواز- خبرنگار کیهان: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک دزفول فراخوان مسابقه نقاشی «یک خاطره، یک تصویر» را به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی منتشر کرد.
مسابقه نقاشی «یک خاطره، یک تصویر» ویژه گروه سنی 7 تا 15 سال است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند بهترین خاطرات بزرگترهای خود را از دوران انقلاب اسلامی که شنیده‌اند را نقاشی کنند.
تکنیک نقاشی در این مسابقه آزاد است و کودکان و نوجوانان در کشیدن نقاشی‌های خود می‌توانند از تمامی ابزار نقاشی همچون مداد رنگی، گواش، پاستل، آبرنگ و... استفاده کنند.
اندازه آثار نقاشی جهت شرکت در این مسابقه باید اندازه A3 باشد و علاقه‌مندان می‌بایست آثار خود را تا تاریخ 15 بهمن ماه 1397 به آدرس دبیرخانه این مسابقه در دزفول، ارسال کنند. به 12 برگزیده این مسابقه جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.