kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۲۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
آخرین وضعیت پرونده حمله سگ شکاری به یک خانواده در لواسان

زخمی که نقص قانون بر جسم و روح مردم بی‌گناه می‌زند!

حمله وحشتناک دو سگ به یک دختر ۱۰ ساله در لواسانات تهران در رسانه‌های خبری و اجتماعی بازتاب فراوانی داشته است، حادثه تلخی که جراحات جسمی و روانی زیادی را همراه داشت.

روزجمعه ۲۳ آذرماه، یک خانواده تهرانی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به پارکی در لواسان واقع در شمال تهران رفته بودند که مورد حمله دو سگ بدون قلاده و کنترل قرار می‌گیرند. در این حادثه «بهار»، دختر این خانواده از ناحیه دست و پا دچار جراحت سنگین شد.
پدر بهار به خبرگزاری فارس گفت: «ما روز تعطیل برای تفریح و دوچرخه‌سواری دخترم به این پارک در لواسان رفته بودیم که یک خودرو در خیابان مجاور پارک کرد و یکباره دو سگ که در تصویر منتشر شده هم عکس‌شان موجود است از نژادهای «پیتبول» و «ژرمن شپرد» بدون قلاده و کنترلی از خودرو خارج شدند و دور ما را گرفتند. یکباره صاحبان سگ‌ها فریاد ‌زدند که کسی از جایش تکان نخورد اما دخترم حسابی ترسید و به همین خاطر به سمت مادرش دوید که همین کار باعث تحریک و حمله سگ‌ها به بهار شد.»
بیهوشی برای هر بار شستشوی زخم
وی ادامه داد:«بعد از اینکه این اتفاق افتاد ما تلاش ‌کردیم سگ را از بهار جدا کنیم اما سگ‌ها جدا نمی‌شدند و من و دوستم به سگ‌ها لگد می‌زدیم که دخترم را رها کنند اما صاحبان آنها به ما خرده گرفتند که چرا سگ‌ها را می‌زنید؟ ما بلافاصله بهار را به بیمارستان منتقل کردیم و به پلیس هم زنگ زدیم. شدت جراحت دخترم به قدری سنگین بود که در چند روزی که بیمارستان حضور داشتیم نمی‌توانستند او را به راحتی شستشو بدهند و هربار برای شستشو باید او را بیهوش کامل می‌کردند. صاحبان سگ نیز با قید وثیقه آزاد شدند و متاسفانه هیچ جریمه قانونی جز دیه وجود ندارد.»
ضربه شدید روحی به دختر بی‌گناه
پدر این دختر مجروح اظهارداشت:«دخترم بعد از این حادثه ضربه شدید روحی خورده‌است. شب‌ها در خواب جیغ می‌کشد، مدت طولانی به مدرسه نرفت و برای بهبود این وضعیت به روانپزشک مراجعه کردیم و در حال حاضر هم شرایط مناسبی برای صحبت کردن ندارد و به شدت وحشت زده‌است. تنها خواسته ما این است که قانونی وجود داشته باشد که حمل و نگهداری این نوع سگ‌ها را ممنوع کند. طبق تحقیقات و جست‌وجوهایی که بعد از این حادثه انجام دادیم، نگهداری سگ پیتبول در برخی از کشورهای دنیا ممنوع است و در صورت حمل‌ونقل باید پوزه‌بند داشته باشد، اما این سگ حتی قلاده هم نداشت و کاملا از کنترل صاحبانش خارج بود و تازه بعد از اتفاق طبق عکسی که یکی از دوستانم گرفت اقدام به بستن قلاده شد.»
وی گفت: «متاسفانه خاطی با ما برخورد مناسبی نداشتند و بعد از اینکه ما از صاحب سگ شکایت کردیم، پدرشان برخورد مناسبی با ما نداشتند و حالا هم که حادثه خبری شده نسبت‌های ناروایی به ما دادند مثل درخواست پول بیشتر که از این بابت واقعا گله‌مندیم.»
آخرین وضعیت پرونده
رئیس‌دادگستری لواسانات در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حمله سگ شکاری به یک خانواده در لواسان به خبرگزاری میزان گفت: پدر این دختر به دادگاه مراجعه کرد و بنده نیز پدر متهم را خواستم و عنوان کردم که این اتفاق به دلیل سهل‌انگاری پسر شما رخ داده است و ایشان نیز قول داد که تمام هزینه‌های انجام شده و حتی هزینه جراحی پلاستیک را پرداخت نماید هرچند تالمات روحی واره قابل جبران نیست.
شریعتی با بیان اینکه پرونده به شعبه ارجاع شده و در حال رسیدگی است، ادامه داد: پرونده طول درمان دارد و به دلیل اینکه هنوز نظر قطعی پزشکی قانونی در رابطه با تعیین میزان دیه ارسال نشده، رای صادر نگردیده است.
وی با ‌اشاره به تودیع قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای متهم، افزود: بطور تقریبی دو برابر میزان دیه وثیقه تعیین شده و متهم با قرار آزاد شده است.
رئیس‌دادگستری لواسانات تصریح کرد: متاسفانه در قانون برای فردی که حیوان او به شخصی حمله کند حتی با فرض اینکه خدای ناکرده منتهی به فوت شود مجازاتی غیراز دیه تعیین نشده است که این نقص قانون هست و ضرورت دارد قانونگذار به این موضوع ورود کرده و مجازات‌های دیگری نیز تعیین نماید و از ورود سگ به اماکن عمومی ممانعت گردد که این ممانعت از ورود سگ به اماکن عمومی از قبیل پارک‌ها با دستور قضایی دادستان‌ها در راستای پیشگیری از جرم امکان‌پذیر هست.
وی با رد ادعای (به اصطلاح) آقازاده بودن متهم، تصریح کرد: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد و متهم فردی عادی است که متاسفانه با بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری باعث وقوع چنین حادثه ناگواری شده است.
نقص قانون به متخلفان جرأت می‌دهد
حادثه دردناک حمله سگ‌های وحشی به یک خانواده و انتشار تصاویر دلخراش صدمات وارده به دختر خردسال آنها در روزهای گذشته باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده است.
مردم که پیش از این بارها نسبت به رواج عادت خلاف عرف و شرع حیوان‌گردی در سطح شهرهای کلان به ویژه تهران معترض بودند و در تماس با کیهان خواستار برخورد با این معضل بودند، حال پس از این اتفاق تلخ که حتی ممکن بود به مرگ کودکی معصوم منجر شود، جدی‌تر از قبل خواستار برخورد با این معضل هستند. اینکه عده‌ای به راحتی در سطح معابر و اماکن عمومی از جمله تفرج‌گاه‌ها و... بدون ترس از قانونی که خود رئیس‌دادسرای لواسانات و بسیاری از افراد دیگر هم به نقص آن اذعان دارند و بارها نیز از ضعف و انفعال قانون در این زمینه سخن گفته شده است، با همراه داشتن سگی که این نمونه اخیر تقریبا رام نشدنی است و در بسیاری از کشورها حمل و نگهداری آن ممنوع است مزاحم آرامش روانی و سلامتی دیگران شوند با هیچ منطقی سازگار نیست.
رواج حیوان‌گردی که این روزها تبلیغ برخی به اصطلاح سلبریتی‌ها نیز به آن دامن می‌زند هیچ سنخیتی با فرهنگ و عرف و شرع ما ندارد و جا دارد قانون‌گذاران بطور جدی به این موضوع وارد شوند و با رفع نواقص قانونی و در نظر گرفتن ضمانت اجرایی مناسب مانع صدمه دیدن بیشتر مردم شوند.
این معضل ابعاد مختلف دیگری نیز دارد مثل نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها که این روزها خود تبدیل به مشکلی در زندگی شهرنشینی شده است.
روی دیگر ماجرا این است که چطور این حیوانات وحشی که قیمت آنها بعضا چندین میلیون تومان است به راحتی در فضای مجازی و حتی برخی مکان‌های خاص بدون مزاحمت خرید و فروش می‌شوند؟ اینکه در این پرونده وثیقه‌ای 100 میلیونی در نظر گرفته می‌شود یا جریمه‌ای لحاظ می‌شود که برای برخی از دارندگان این حیوانات گران قیمت اهمیت و بازدارندگی ندارد نیز یکی دیگر از مصادیق ضعف قانون است.
نمونه دیگری از تهاجم فرهنگی
متاسفانه تهاجم فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که حیوان‌گردی و تبلیغ و ترویج آن هم یکی از مصادیق امروزی آن است و در سایه غفلت متولیان قانونی و فرهنگی در کشور ما در حال گسترش است. البته این روزها علاوه‌بر معضل جولان برخی افراد با حیوانات نامتعارف و وحشی در سطح شهر پراکنده شدن و افزایش حضور سؤال برانگیز سگ‌های ولگرد نیز در سطح برخی محلات شهر تهران و همچنین برخی شهرستان‌ها تبدیل به مشکلی اساسی برای مردم شده است که می‌طلبد سازمان‌های مسئول از جمله شهرداری‌ها با استفاده از روش‌های استاندارد و رعایت اصول اخلاقی و بهداشتی نسبت به کنترل جمعیت و جمع‌آوری این حیوانات که می‌تواند باعث بیماری و ترس و وحشت مردم شود اقدام نمایند.