kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

کوتاه از ایران

تعویض کتیبه‌های حرمین کاظمین
اصفهان- فارس: مسئول کارگاه آفرینش‌های هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: با عنایت امام رضا(ع)، پروژه تعویض کتیبه‌های حرمین امام کاظمین(ع) در آستانه میلاد علی‌اکبر(ع) به اتمام رسید. محمدحسین ایرانپور افزود: مضامین به کار رفته در این کتیبه‌ها شعری با مضمون امام موسی ابن‌جعفر(ع) و امام جوادالائمه(ع) است و هم‌چنین 34 مینا مزین به اسماءالله در این کتیبه‌ها نقش بسته است.
وی با بیان اینکه بانی ساخت این کتیبه‌ها مردم شهرستان لنجان هستند تصریح کرد: در مدت هفت روز اجرای این پروژه تعداد 108 کتیبه بزرگ و 36 کتیبه کوچک و در مجموع 144 کتیبه بر روی ضریح مطهر و مقدس امامین کاظمین(ع) نصب شد.

یک میلیون پرونده اراضی فاقد سند
سنندج- ایرنا: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یک میلیون و 100 هزار فقره پرونده در کشور برای تعیین تکلیف اراضی فاقد سند تشکیل شده است.
«احمد تویسرکانی» افزود: اجرای غیردقیق تعیین تکلیف اراضی فاقد سند، آسیب‌هایی را ایجاد کرده بود که با حداکثر دقت در مستندات ارایه شده، به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه همه عرصه‌های دولتی و شخصی باید دارای سند مالکیت باشند، گفت: بخشی از زمین‌خواری‌ها به دلیل نامشخص بودن مالک و رصد نکردن دستگاه‌هاست.
تویسرکانی، با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال دستگاه قضایی و شورای قضایی در استان‌ها باید در این زمینه فعال باشند، افزود: دستگاه‌های مختلف نیز باید حدود اراضی را به منظور مستندسازی اسناد مالکیت، به ثبت اسناد و املاک ارایه دهند.

علاقه‌مندی عمان از تجارب ایران
کرج- ایرنا: وزیر کشاورزی و دامپروری کشور عمان گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از مراکز تحقیقاتی و نیروی انسانی متخصص، از کشورهای مطرح در منطقه و جهان در بخش تحقیقات کشاورزی است.
«فواد بن جعفر السلجونی» در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در کرج افزود: کشور عمان برای استفاده از دانش و تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن دامی آماده است. وی گفت: کشورش بازار خوبی برای خرید محصولات موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی دارد. السلجونی، یکی از اهداف سفر خود به ایران، فراهم شدن بستر همکاری‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه کشاورزی و دامی بین دو کشور ذکر کرد.

راه‌اندازی واحد نخست پالایشگاه
بوشهر- واحد مرکزی خبر: واحد نخست پالایشگاه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی تا پایان شهریور راه‌اندازی می‌شود.
این پالایشگاه با 90 درصد پیشرفت در دست ساخت است.
مشاور اجرایی مدیر عامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی تا پایان خرداد بخش‌هایی از این پالایشگاه از جمله بخارآب، هوای فشرده و نیتروژن به کارفرما تحویل داده خواهد شد. دزفولی افزود: با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.
شعبان‌پور میزان سرمایه‌گذاری در فازهای 17 و 18 را بیش از 5 میلیارد دلار اعلام کرده است.

غیرقابل مصرف بودن روغن زیتون رودبارک
رشت- واحد مرکزی خبر: روغن زیتون طبیعی بی‌بو با نام تجاری رودبارک قابل مصرف نیست.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: این روغن زیتون که محصول کارخانجات زنجیره‌ای رودبارک است فاقد هرگونه مجوز و پروانه بهداشتی از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است. دکتر علاسوند افزود: روغن زیتون رودبارک غیرمجاز و تقلبی است و قابل مصرف نیست.