kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

طرح‌های مردمی در روستاها تسهیلات ویژه می‌گیرند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، از اختصاص تسهیلات ملی برای طرحهای روستایی که با مشارکت مالی مردم اجرا شود، خبر داد.

به گزارش ایرنا، «سیدابوالفضل رضوی» در جمع اعضای شورای اسلامی شهر، بخشداران و دهیاران چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: در صورت آمادگی دهیاریها برای اجرای طرحهای روستایی با مشارکت مالی مردم، معاونت توسعه روستایی کشور سه برابر سرمایه مردمی با نرخ 4 درصد بهره، به این طرحها تسهیلات می‌دهد. وی اظهار داشت: بر همین اساس پیشنهاد می‌شود با همکاری استانداری در هر دهستان دو شرکت و واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری از محل یارانه‌های دریافتی مردم راه‌اندازی و امکان جذب این تسهیلات فراهم شود.
رضوی بیان داشت: این اقدام علاوه بر اشتغالزایی و توسعه روستایی باعث جذب مشارکت مردمی می‌شود.
وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری نخستین استان کشور است که چنین پیشنهادی از معاونت توسعه روستایی کشور را دریافت می‌کند. رضوی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه بودجه سال 94 و برنامه ششم توسعه کشور گفت: دهیاران و اعضای شوراها بکوشند هرچه سریعتر مشکلات روستاها و شهرهای خود بخصوص در مناطق محروم را برای تخصیص بودجه ارائه کنند.
معاون توسعه روستایی کشور همچنین از تشکیل شورای هماهنگی سازمان و نهادهای کشور خبر داد و گفت: با این اقدام، شورای عالی توسعه روستایی کشور نیز برای بررسی مشکلات روستاییان بزودی تشکیل می‌شود.
رضوی، نبود راهبرد مشخص و برنامه واحد، تبعیض در خدمات‌رسانی بین شهر و روستاها و ضعف حمایت فرهنگی از روستاها را سه مشکل عمده جامعه روستایی کشور عنوان کرد. وی گفت: تاکنون عملیات بهسازی کمتر از نیمی از روستاهای کشور انجام شده است.
رضوی درباره اجرای طرح‌های هادی روستایی افزود: هم‌اکنون 38 هزار روستا با جمعیت بالای 20 خانوار در کشور وجود دارد که حدود کمتر نیمی از این روستاها بهسازی شده است. وی اظهار کرد: کمبود اعتبارات بنیاد مسکن و مشکلات اعتباری بانک‌ها از مسائلی است که منجر به طولانی شدن روند بهسازی روستایی و اجرای طرح‌های هادی شده است.
رضوی در زمینه اجرای الگوهای ایرانی و اسلامی و حفظ بافت بومی روستاها در اجرای طرح‌های هادی نیز گفت: مقرر شده است مشکل اجر نشدن الگوهای ایرانی در این طرح‌ها اصلاح شود.