kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
کارشناسان فوتبال از دشواری های جام جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران می گویند

اولین بازی سخت ترین بازی!

درآستانه برگزاری جام جهانی فوتبال ، کارشناسان فوتبال از شرایط دشوار تیم ملی ایران می گو.یند.

سرویس ورزشی-

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی تا چند روز دیگر چهارمین حضور در جام جهانی را تجربه می کند که از پیشینه خوبی در فوتبال آسیا بهره مند است.
تیم ملی فوتبال ایران سابقه حضور در جام‌های جهانی 1978، 1998 و 2006 را دارد و با صعود به جام جهانی 2014 برزیل چهارمین تجربه‌اش را در این مسابقات کسب می‌کند که در این مسابقات هم با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی هم‌گروه است.
تیم ملی فوتبال ایران یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی به شمار می‌رود که سابقه سه بار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968، 1972 و 1976 را داراست.
 بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران علی دایی با 109 گل زده است که آقای گل فوتبال ملی جهان هم به شمار می‌رود. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال هم ناصر حجازی را به عنوان دومین دروازه‌بان برتر قاره آسیا در قرن بیستم معرفی کرده است.
در سال‌های 1996، 1999، 2003 و 2004 هم 4 بازیکن ایرانی به نام‌های خداداد عزیزی، علی دایی،‌ مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی به ترتیب بهترین بازیکن آسیا شدند.
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در حال حاضر کارلوس کی‌روش است که سابقه هدایت باشگاه رئال مادرید و تیم ملی پرتغال را در کارنامه دارد.
نخستین بازی رسمی فوتبال ایران در سال 1941 مقابل تیم ملی افغانستان برگزار شد که آن دیدار با نتیجه بدون گل به پایان رسید اما بهترین برد تاریخ فوتبال ایران پیروزی 19 بر صفر مقابل گوام در سال 2000 به حساب می‌آید. سنگین‌ترین شکست تیم ملی فوتبال ایران هم باخت 5 بر صفر به تیم ملی مجارستان در سال 1972 محسوب می‌شود.
بهترین رتبه‌ ایران در رنکینگ فیفا رتبه پانزدهم به حساب می‌آید که در سال 2005 به دست آمد و پایین‌ترین رده ایران در رنکینگ فیفا حضور در رتبه 122 در سال 1996 است.
شرایط دشوار تیم ملی از نگاه چراغپور
با وجود کارنامه درخشانی که از فوتبال ایران – حداقل در سطح قاره کهن – وجود دارد، ملی پوشان ایران کار سختی در جام جهانی برزیل پیش رو دارند. مسلما صعود از گروهی که تیم های آرژانتین، نیجریه و بوسنی در آن حضور دارند، کارآسانی نیست.در این میان بسیاری از کارشناسان فوتبال کشورمان نیز همین عقیده را دارند.
جلال چراغپور یکی از همین کارشناسان است. وی در تازه ترین صحبت های خود به تشریح آخرین شرایط تیم ملی پرداخت و گفت: این روزها در مورد تیم‌ملی فوتبال ایران صحبت زیاد می‌شود و بحث روز شده است اما آن چیزی که در نوشته‌ها و گزارش ها به آن می‌توان اشاره کرد این است که صحبت خاصی در مورد رقیبان و حریفان ایران صورت نمی‌گیرد اولین چیزی که باید در مورد تیم‌ملی فوتبال ایران به آن اشاره کرد وضعیت استراتژی و قرارگیری ما در گروهمان است شاید اگر در گروه دیگری قرار می‌گرفتیم این استراتژیک و طرح برایمان پیش نمی‌آمد.
وی ادامه داد: ایران پتانسیل خوبی دارد و در آسیا اگرچه بهترین تیم این قاره نیستیم اما حرف های زیادی برای گفتن داریم اما از لحاظ گلزنی وضعیت شکننده‌ای دارد و از لحاظ قدرت بدنی و فیزیک جسمانی و سایر آیتم‌ها نیز وضعیت ضعیف‌تری نسبت به رقبا دارد به طور مثال در درگیری‌های بدنی سرعت‌های کوتاه، استارت‌های بلند، دور زدن‌های ناگهانی و سایر موارد را با تیم نیجریه که آفریقایی است مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که شرایط آنها بهتر است این هم به نژاد برمی‌گردد که تفاوت‌هایی وجود دارد.
چراغپور خاطرنشان کرد: فوتبال آفریقایی، غنای تکنیکی و بازیکن‌سازی دارد و بازیکن‌های زیادی را به سرتاسر دنیا ترانسفر کرده است و به گونه‌ای می‌توان آن را کارخانه فوتبال‌سازی نامید.تیم‌ملی ایران خواص دوره گذشته را ندارد اگرچه 7 بازیکن این تیم در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند اما از لحاظ فیزیکی و قدرتی مانند زمان حضور دایی و استیلی نیست و کاملا متفاوت است به گونه‌ای بازی می‌کنند که فوتبال سلیقه‌ای است و تقریبا بازیکنانی هم که در تیم ایران حضور دارند توانایی‌هایی دیگر به جز فیزیکی و تکنیکی باعث شده که چنین اتفاقی بیفتد و نحوه نگرش آنها به خود فوتبال چنین موضوعی را به وجود آورده که بازیکنانی همچون قوچان‌نژاد، دژاگه و امثال آنها در تیم‌ملی بازی کنند.
کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه به موضوع دیگری هم اشاره می کند: میانگین سنی بازیکنان ایران بالا است و سخت می‌توان این فرضیه را به حساب آورد که بازیکنان با جنگندگی و دوندگی خود در زمین مقابل تیم‌ها ایستادگی کنند. امیدوارم که در بازی اول مقابل نیجریه به خیر بگذرد و بازیکنان دچار آسیب‌دیدگی نشوند همچنین محرومیتی هم برای بازیکنان به وجود نیاید و بتوانیم نتیجه دل بخواهمان را کسب کنیم.
وی افزود: ما بلافاصله پس از یک بازی واقعا کوبنده که احتمال کوبیدگی بدن بازیکنان وجود دارد وارد بازی‌ای می‌شویم که جزو باکلاس‌ترین فوتبال‌های دنیا به حساب می‌آید. اگر برزیل را بخواهیم در سطح اول قرار دهیم بلافاصله پس از آن آرژانتین قرار می‌گیرد. اگر لیگ‌های برزیل و آرژانتین را تعقیب کنیم آنها چیزی کمتر از اسپانیا و ایتالیا ندارند. این تیم دو مشخصه اصلی دارد اولی اینکه مربی با تفکرات سطح اول صادر می‌کنند و بازیکنان در سطح دنیا هم بسیار اسم و رسم دارند.بازی مقابل آرژانتین می‌تواند خطرناک باشد زیرا پس از دیدار دشوار مقابل نیجریه است و امکان دارد گل‌های زیادی دریافت کنیم که البته این موضوع را می‌توان با تقسیم درست بازیکنان مدیریت کرد.
چراغپور در پایان صحبت های خود به وضعیت تیم بوسنی اشاره کرد و گفت: در بازی پایانی هم مقابل بوسنی قرار می‌گیریم که نباید آن را هم دست‌کم گرفت. بوسنی کشوری از اروپای شرقی است و بازیکنان زیادی را در لیگ‌های معتبر دارد در مجموع حضور ما در این سری از مسابقات به استراتژی فوتبال ما بستگی دارد و امیدوارم در پایان به سود فوتبال ما تمام شود پیش‌بینی من از حضور ایران در برزیل کسب یک امتیاز مقابل بوسنی است و دریافت 5 گل خورده و یک گل زده است.
بازیکنان باید میل به صعود داشته باشند
کرانچار سرمربی کروات سپاهان نیز در خصوص وضعیت تیم ملی فوتبال ایران گفت: به نظرم گروهی که ایران در آن قرار گرفته گروه سختی است اما باید بدانیم  همین که ایران به جام جهانی رفته یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید. باید به بازیکنان تیم‌ملی ایران اعتقاد داشت و از طریق بازی کردن به دنبال مسیری باشید که شما را به سمت راهیابی به دور دوم سوق می‌دهد اما باید قبول کرد که کار سختی در پیش دارید. بازی با آرژانتین، بوسنی و نیجریه سخت است اما اعتقاد دارم که کیفیت ایران از بوسنی و نیجریه کمتر نیست و می‌توان مقابل این دو تیم نتیجه خوبی گرفت اما بازیکنان تیم‌ملی باید با میل به صعود بازی کنند.