kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
بعد از ساکت نوبت به کفاشیان رسید

کناره‌گیری رئیس‌بازنشسته کمیته فوتسال تکلیف رؤسای بازنشسته هیئت‌ها چه می‌شود؟!

در شرایطی که بازنشستگان فدراسیون فوتبال کم کم از سمت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند، هنوز تکلیف روسای بازنشسته هیئت‌ها مشخص نیست.
سرویس ورزشی-

پس از کناره‌گیری محمدرضا ساکت از دبیری فدراسیون فوتبال، این بار نوبت به علی کفاشیان رسید تا از سمت ریاست کمیته فوتسال استعفا کند. دیروز سایت فدراسیون فوتبال با اعلام این خبر یادآور شد مهدی تاج، رئیس‌فدراسیون فوتبال ضمن تقدیر از زحمات کفاشیان در حکمی داوود پرهیزکار را به عنوان سرپرست کمیته فوتسال منصوب کرد. پرهیزکار از سال ۱۳۷۶ در فدراسیون فوتبال در سمت‌های مختلف به ایفای مسئولیت پرداخته است.
استعفای کفاشیان از آن جهت حائز اهمیت است که وی از بازنشستگان فدراسیون فوتبال به حساب می‌آمد و یکشنبه 18 آذرماه در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران در بندرعباس گفته بود: «به‌طور حتم در رابطه با اجرای قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان که برای همگی قابل‌ احترام است و باید اجرا شود، با توجه به مغایرت‌هایی که با اساسنامه فدراسیون فوتبال کشورمان دارد، استعفا راهکار آن نیست. با استعفا دادن، مدیریت فدراسیون ساقط می‌شود و نمی‌تواند به کارش ادامه دهد اما برای اجرای قانون باید ابتدا تکلیف رئیس‌فدراسیون روشن شود و اگر تاج برگشت به کار بکند قطعاً سایر بازنشستگان هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال باید طبق قانون از کار برکنار شوند. این موضوع طبق اساسنامه به مجمع ارجاع داده خواهد شد و مجمع فدراسیون فوتبال این تصمیم را خواهد گرفت و ما هم استقبال می‌کنیم. »
با استعفای کفاشیان حالا باید در انتظار استعفای فریدون اصفهانیان از ریاست کمیته داوران و حیدر بهاروند از سازمان لیگ بود. این دو مدیر بازنشسته تا زمان برگزاری مجمع در هیئت‌رئیسه حاضر خواهند بود. مجمع فدراسیون فوتبال به احتمال زیاد دی ماه برگزار می‌شود و در آن اعضای بازنشسته هیئت‌رئیسه فدراسیون از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند.
ابهام در برکناری روسای بازنشسته هیئت ها
در شرایطی که بازنشستگان فدراسیون فوتبال کم کم از سمت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند، هنوز تکلیف روسای بازنشسته هیئت‌های فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی مشخص نیست. براساس اعلام خبرگزاری ایسنا ظاهرا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هنوز درگیر رفع این تناقض هستند که روسای هیئت‌های استانی هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوند یا خیر؟ همین موضوع هم باعث شده تا فعلا خبری از برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها نباشد.
البته در حال حاضر خود فدراسیون‌ها هم بلاتکلیف‌اند و نمی‌دانند تکلیف‌شان دقیقا با روسای هیئت‌های بازنشسته چیست؟ در این میان شاهد یک تناقضی آشکار هستیم چراکه براساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان در برخی فدراسیون‌ها روسای بازنشسته هیئت‌ها مجبور به استعفا شده‌اند اما در برخی دیگر از فدراسیون‌ها روسای هیئت‌ها همچنان برسرکار هستند.
اما بحث اصلی این روزهای ورزش کشور برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها است. با توجه به بلاتکلیفی که در مورد هیئت‌های استانی وجود دارد، اگر وزارت ورزش بخواهد انتخابات فدراسیونی را برگزار کند، تکلیف هیئت‌ها چه می‌شود؟ آیا روسای هیئت‌های بازنشسته می‌توانند در مجمع انتخاباتی فدراسیون شرکت کنند یا خیر؟
با این شرایط به نظر می‌رسد وزارت ورزش باید ابتدا تکلیف هیئت‌ها را مشخص کند و بعد به سراغ فدراسیون‌ها برود. البته تعیین تکلیف برای مسئله مشمول بودن یا نبودن روسای هیئت‌های استانی خیلی زمان برده و در این میان ضرر آن متوجه ورزش کشور شده است زیرا در حالی که فدراسیون‌ها باید به فکر برنامه‌های خود برای حضور در المپیک 2020 باشند، هنوز درگیر برگزاری انتخابات هستند.
این بلاتکلیفی فدراسیون‌ها بر روی هدف‌گذاری کمیته‌ای که مسئول بررسی برنامه‌های فدراسیون‌ها برای المپیک 2020 است نیز اثر گذاشته است چراکه فعلا فدراسیون‌هایی که رئیس‌ندارند، در اولویت بررسی نیستند.
با این شرایط این انتظار می‌رود وزارت ورزش پیگیری جدی تری نسبت به تعیین تکلیف روسای هیئت‌های استانی داشته باشد و پس از آن به دنبال برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها باشد تا بیش از این زمان برای برنامه‌ریزی رشته‌ها جهت حضور در المپیک توکیو از دست نرود.