kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

اویل پرس: رفتار اروپا خیانت و به معنای پایان برجام است(خبر ویژه)

یک کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد شکست مکانیزم مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌ها، به منزله پایان برجام است.

سیریل وایدرشوون در پایگاه اینترنتی اویل پرس نوشت: شکست اتحادیه اروپا در اجرای مکانیسم ویژه مالی برای دور زدن‌های تحریم‌ آمریکا علیه ایران، خیانت و پایان توافقنامه هسته‌ای ایران تلقی خواهد شد.
تمایل نداشتن هیچ یک از کشورهای اروپایی برای میزبانی ساز و کار ویژه مالی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا، جدیدترین فاکتوری است که نشان‌دهنده ضعف رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران است.
قدرت‌های اروپایی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه اخیرا لوگزامبورگ، عضو کوچک اتحادیه اروپا را برای پذیرش میزبانی ساز و کار ویژه تحت فشار گذاشتند.
با توجه به نفوذ حداقلی لندن بر لوگزامبورگ و امکان پنهان شدن این عضو کوچک در پشت امتناع اتریش از پذیرش این میزبانی، اعمال فشار بر لوگزامبورگ از قبل محکوم به شکست بود. با وجود شجاعت ظاهری بروکسل، در حالی که ایتالیا و اسپانیا همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند، احتمالا کشورهای اروپای شرقی و بالکان این سازوکار را رد می‌کنند.
سخنان «ورا یورووا» کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه از نظر این اتحادیه تصمیمات یک قدرت خارجی درباره تجارت قانونی ما با یک کشور دیگر قابل قبول نیست، ظاهراً توخالی و بی‌اساس است.
شکست احتمالی این ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا موجب تلاطم  بازار این اتحادیه می‌شود. شکست اروپا خیانت و احتمالا پایان برجام تلقی خواهد شد.