kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

گلایه فعالان بازار کت و شلوار از کسادی 5 سال اخیر

فعالان تولید و عرضه کت و شلوار از کسادی بی‌سابقه بازار خود گله‌مند هستند.

یک توزیع‌کننده کت و شلوار در استان البرز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تولید و عرضه کت و شلوار اظهار کرد: رسته کت و شلوار دارای قابلیت‌اشتغالزایی فراوانی است، به صورتی که برای تولید یک دست کت و شلوار غالباً، حدود چهار نفر مشغول به فعالیت می‌شوند. با چنین اوصافی، در طول پنج تا شش سال اخیر رکود عجیب و تعجب آوری‌گریبانگیر تولیدات داخلی کت و شلوار شده است. به دلیل کاهش تقاضا در توزیع، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به پایان دادن به فعالیت خویش، تعدیل نیرو و یا کاهش بسیار شدید و بالای تولید شده‌اند.
فرهاد شجاعی افزود: تنها تفاوت حوزه توزیع با تولید در این است که در بخش توزیع، بعضا برخی با خرید و عرضه کت و شلوار‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت خارجی، بصورت نیم بند به فعالیت خود استمرار می‌بخشند که با افزایش قیمت ماه‌های اخیر، این بخش نیز به مانند گذشته آنچنانکه باید سودآور و مطلوب نظر نیست.
یکی دیگر از توزیع کنندگان کت و شلوار در استان البرز، با ‌اشاره به نقش تعیین‌کننده خرید محصولات داخلی برای حمایت از کالای وطنی گفت: در شرایطی که بسیاری از مردان ایرانی مطلع هستند که کت و شلوار‌های ایرانی از لحاظ کیفیت، مطلوب و مرغوب هستند، اما به مرور، تمایل به خرید کت و شلوار‌های ارزان قیمت خارجی بیشتر می‌شود.
مرتضی نجمیان تصریح کرد: بسیاری از کت و شلوار‌های ارزان قیمت خارجی، از لحاظ ظرافت در دوخت و ظاهر، بسیار چشم نواز هستند، اما کیفیت پارچه آن نامطلوب است. در یکسال اخیر و بخصوص در سالجاری شرایط آنچنان اسفناک شده که متاسفانه نه تنها برای خرید کت و شلوار تولید داخلی، بلکه برای محصول خارجی با قیمت نازل (در مقایسه با نرخ و قیمتی که کت و شلوار‌های ایرانی دارند) هم تقاضای چندانی وجود ندارد.
همچنین یک فروشنده کت و شلوار در غرب استان تهران، ضمن انتقاد شدید از مسئولان ذی ربط گفت: این یک قاعده و عرف در رسته کت و شلوار فروشی است که همواره ماه پیش از محرم و صفر، ضریب فروش به بالاترین میزان ممکن در طول سال برای کسبه فعال در این عرصه می‌رسد.
سیروس رضایی افزود: اما متاسفانه در مرداد و شهریورماه امسال بنده با ۱۸ سال سابقه در این عرصه، بدترین دوران کاسبی و فعالیت در این رسته را از حیث رونق اقتصادی تجربه کردم و طرح این موضوع اغراق نیست که کسادیِ سنگین اینچنینی، تاکنون به این میزان، سابقه نداشته است.
در همین حال، حبیب طهماسبی نیک؛ رئیس‌اتحادیه خیاطان زنان و مردان، ضمن‌اشاره به رکود سنگین حاکم بر بازار کت و شلوار عنوان کرد: بهترین دوزندگان کت و شلوار در داخل کشور، ظرفیت تولیدی خود را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند و به تبع رکود بازار، بخشی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج و حذف شده‌اند.