kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
ثانیه‌های پایانی بلای جان آزادکاران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ - بوداپست

کشتی آزاد ایران رنگ فینال را ندید

مسابقات جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۸ بوداپست مجارستان در شرایطی دیشب به پایان رسید که هیچ کدام از نمایندگان کشورمان نتوانستند رنگ فینال را ببینند.

دو وزن آخر مسابقات جهانی کشتی آزاد 2018 اتفاقات تلخی را برای ایران به همراه داشت. بعد از نداشتن فینالیست در 2 روز نخست و 8 وزنی که مسابقاتش برگزار شده بود، دیروز همه امید علاقه مندان به کشتی برای شکستن این طلسم به رقابت‌های 2 وزن پایانی دوخته شده بود؛ جایی که مجتبی گلیج در وزن 97 کیلوگرم و یونس امامی در وزن 70 کیلوگرم باید در اولین تجربه جهانی خود به مصاف حریفان می‌رفتند. یونس امامی که قرعه آسان تری داشت و در گام نخست برابر «تیموراز سالکازانوف» از اسلواکی قرار گرفت. با اینکه به نظر می‌رسید این کشتی‌گیر جوان کار آسانی را پیش رو داشته باشد و ۷ بر ۴ هم از حریفش تا ثانیه‌های پایانی پیش بود، یک بار خاک شد و اختلاف به یک امتیاز رسید. در ادامه هم با فشار کشتی گیر اسلواکی پای امامی از تشک بیرون رفت. البته داور در ابتدا امامی را برنده اعلام کرد؛ اما بعد از اعتراض مربی اسلواکی و بازبینی فیلم یک امتیاز به کشتی گیر اسلواکی تعلق بگیرد و یونس امامی ۷ بر ۷ و به شکلی ناباورانه بازنده شود.مشخص هم بود که این کشتی گیر از اسلواکی نمی‌تواند در ادامه کاری از پیش ببرد و همین اتفاق هم افتاد. سالکازانوف 2 بر یک مقابل زورابی یاکوباشویلی دارنده مدال طلای جهان از گرجستان، شکست خورد تا امامی از دور مسابقات کنار برود تا حذف زودهنگامی را تجربه کند.
در وزن 97 کیلوگرم هم ماجرا همین قدر تلخ بود. مجتبی گلیج نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم ایران در اولین دیدار خود با نتیجه ۱۰ بر صفر برابر اصلان بیک آلبروف از آذربایجان دارنده مدال برنز جهان مغلوب شد و باید منتظر حضور این کشتی گیر در دیدار فینال می‌نشست تا بلکه شانس کسب مدال برنز داشته باشد. این کشتی گیر آذربایجانی تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت؛ اما در نهایت به اودیکادزه از گرجستان 4 بر 3 باخت تا کار کشتی گیر ایرانی هم به اتمام برسد.بدین ترتیب در 2 وزن آخر حتی یک پیروزی هم برای کشتی گیران ایرانی به دست نیامد و دست ایران از مدال کوتاه ماند.
تنها کشتی‌های باقی مانده برای ایران در مسابقات جهانی کشتی آزاد دیشب در رده بندی 2 وزن 79 و 92 کیلوگرم بود؛ جایی که عزت الله اکبری و علیرضا کریمی برای کسب مدال برنز تلاش کردند تا بلکه تعداد مدال‌های ایران به عدد 4 برسد. پیش از این رضا اطری در 57، امیر حسین مقصودی در 65، یونس امامی در 70 و مصطفی حسین‌خانی در 74 کیلوگرم نیز حذف شدند و حسن یزدانی در 86 و پرویز هادی در 125 کیلوگرم نیز به مدال برنز رسیدند.
ثانیه‌های پایانی بلای جان آزادکاران
اما از نکات بسیار جالب و آموزنده این رقابت جنگندگی کشتی گیران خارجی تا ثانیه پایانی با اتکا به آمادگی جسمانی بالا و میل به پیروزی بود، موضوعی که متاسفانه در مبارزات کشتی گیران ایرانی به چشم نمی‌خورد و همین امر باعث شکست تعدادی از کشتی گیران ما در ثانیه‌های پایانی شد. بدون شک یکی از عوامل بسیار مهم شکست کشتی‌گیران ایرانی حتی حسن یزدانی برابر دیوید تیلور آمریکایی آمادگی نامناسب بدنی و کم آوردن در لحظات پایانی و سرنوشت‌ساز مبارزاتشان بود که همین امر باعث شکست‌های تلخی برای کشتی گیران ما همچون رضا اطری، محمد باقر یخکشی، عزت‌الله اکبری و مصطفی حسین خانی شد.
برای مثال مقاومت باروز در ثانیه‌های پایانی مقابل چامیزو و یا حتی ایستادگی بی‌نظیر بونه رودریگز کوبایی برابر رقیب روس در فینال 61 کیلوگرم می‌تواند درسهای بزرگی به کشتی‌گیران ایرانی بدهد.
حسین خانی در 10 ثانیه آخر به جردن باروز باخت، اطری در 2 ثانیه آخر مغلوب آندریتسف از بلاروس شد، یخکشی درست در ثانیه پایانی به رودریگز کوبایی باخت و عزت الله اکبری در حالی که تا فینال 15 ثانیه فاصله داشت براحتی پای خود را در اختیار جبرئیل حسن اف آذربایجانی گذاشت تا این نفرات در ثانیه‌های پایانی برد را با باخت عوض کنند.
در بسیاری از مبارزه‌های این دوره از مسابقات که بسیار زیبا و تماشاگر پسند بود و سطح کیفی بالایی نیز داشت، بسیاری از کشتی گیران شاخص و نه چندان مطرح خارجی تا ثانیه پایانی دست از تلاش و مبارزه بر نداشتند و توانستند با تلاش زیاد شکست را با پیروزی عوض کنند، اما کشتی‌گیران ما درست در ثانیه‌های پایانی برد را تقدیم حریفان کردند و شکست را پذیرا شدند.
قطعا این نقص بزرگ و نحوه تمرینات آماده‌سازی و جنگندگی کشتی‌گیران ایران تا لحظه آخر باید مورد تجدید نظر جدی قرار گیرد.