kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
باز هم بوی گزارش داخلی‌ها به مشام می‌رسد!

نامه فدراسیون جهانی جودو درباره بازنشسته‌ها و پاسخ درخشان

به دنبال اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله ورزش که به کنار رفتن سردار محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو منجر خواهد شد، فدراسیون جهانی جودو در نامه‌ای شدیداللحنی بر لزوم عدم دخالت دولت در ورزش به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران هشدار داده است، موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در گزارش دادن افرادی از داخل به مجامع بین‌المللی دارد.

به دنبال تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در تمامی دستگاه‌های اجرایی که ورزش نیز شامل آن است، تعدادی از روسای فدراسیون‌های ورزشی و مسئولان ورزش ایران از جمله رئیس فدراسیون جودو باید به زودی میز ریاست خود را ترک کنند. به دنبال این اتفاق فدراسیون جهانی جودو که ظاهرا از طریق کانال‌های داخلی متوجه تصویب و اجرای قانون جدید شده، نامه‌ای تند خطاب به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران ارسال کرده که در این نامه نسبت به دخالت دولت در ورزش هشدار داده است.
هر چند تعدادی دیگر از روسای فدراسیون‌های ورزشی هم‌چون والیبال، قایقرانی و... نیز برای ایستادگی بیهوده در قبال اجرای این قانون اقدام به مکاتبه با فدراسیون‌های جهانی کرده‌اند و فدراسیون‌های جهانی این رشته‌ها نیز نامه‌هایی را برای مسئولان ورزش ارسال کرده‌اند اما نامه مسئولان فدراسیون جهانی جودو به ایران با توجه به نفوذ شخص درخشان در فدراسیون جهانی، به حدی تند بوده که باعث تعجب مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک شده است.
فدراسیون جهانی جودو در نامه خود دخالت دولت در تغییر رئیس فدراسیون جودو را گوشزد کرده و این امر را نشانه دخالت واضح دولت در ورزش که بر خلاف موازین بین‌المللی است، دانسته است و نسبت به تبعات آن هشدار داده است.
پیرو این اتفاق کمیته ملی المپیک نیز در نامه‌ای به IJF تاکید کرده این قانون توسط پارلمان ایران به تصویب رسیده و دولت هیچ دخالتی در تصویب آن نداشته و حتی با تصویب این قانون نیز از همان ابتدا مخالف بوده اما در نهایت نمایندگان مجلس آن را به تصویب رسانده و دولت نیز طبق قانون مکلف به اجرای آن است. از سوی دیگر عدم تمکین در برابر این قانون با برخورد قانونی از سوی قوه قضائیه ایران روبرو خواهد شد و جرم محسوب می‌شود، لذا در فرآیند تصویب قانون و تبعات عدم اجرای این قانون دولت هیچ نقشی نداشته است.
کمیته ملی المپیک در پایان نامه خود به فدراسیون جهانی تاکید کرده، کمیته ملی المپیک ایران نیز همکاری نزدیکی با فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک در خصوص چگونگی اجرای این قانون خواهد داشت و قطعا مجمع عمومی فدراسیون نیز در این‌باره اظهار نظر خواهد کرد.
درخشان: ابلهانه است فکر کنند
فدراسیون جهانی متوجه داخل نیست
اما پس از گذشت ساعتی از این خبر رئیس فدراسیون جودو با تکذیب این موضوع که با فدراسیون جهانی برای برکناری‌اش مکاتبه کرده، گفت: اینکه فکر می‌کنند فدراسیون جهانی متوجه این موضوع نشود ابلهانه است. من حتی جلوی تعلیق جودوی ایران را هم می‌گیرم.
محمد درخشان درباره اینکه ادعا می‌شود فدراسیون جودو اقدام به مکاتبه با فدراسیون جهانی این رشته کرده و آن‌ها را در جریان کنار رفتن اجباری خود از ریاست فدراسیون توسط دولت کرده است، اظهار کرد: همانطور که قبلا هم مصاحبه کردم باز هم اعلام و تاکید می‌کنم کاملا تابع قانونم و چمدانم را بسته و آماده رفتن از جودو هستم. حتی اگر همین الان هم این قانون تغییر کند نیز دیگر حاضر به کار در فدراسیون جودو نیستم و از جودو می‌روم.
رئیس فدراسیون جودو با بیان اینکه کاملا با وزارت ورزش برای رفتن از فدراسیون و آمدن فرد جدید همانگ است گفت: افرادی که ادعا می‌کنند من با فدراسیون جهانی مکاتبه کرده‌ام کسانی هستند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و خودشان را مطرح کنند. اصلا چنین موضوعی صحت ندارد و من قطعا از فدراسیون رفتنی هستم. درخشان دیگر رئیس فدراسیون جودو نیست و آماده رفتنم. متاسفانه برخی افراد خواسته یا ناخواسته دنبال اهداف سوء هستند و این افراد کذاب هستند. ان‌شاءالله خداوند آن‌ها را عذاب دهد که این دروغ‌ها را به من نسبت می‌دهند.
وی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف فدراسیون جهانی چگونه در جریان این موضوع قرار گرفته و نامه‌ای تند به مسئولان ورزش ایران ارسال کرده است گفت: اینکه فکر می‌کنند فدراسیون جهانی متوجه این نقل و انتقالات نشود ابلهانه است اما باید به نحوی کار مدریت شود و جلو برود که ورزش ایران آسیبی نبیند. اینکه من گفته باشم دولت من را مجبور به کناره‌گیری کرده دروغ محض است. مگر می‌شود این کار را در پستو انجام داد و فدراسیون جهانی مطلع نشود اما باید جلوی آسیب آن را با درایت گرفت.
جلوی تعلیق را می‌گیرم
درخشان اظهار کرد: هیچ مشکلی در این‌باره از سوی من وجود ندارد و آماده‌ام با صلح و صفا میز ریاست را به فرد مورد نظر وزارت ورزش تحویل دهم و دنبال زندگی‌ام بروم. قرار است بزودی سرپرست تعیین شود و کارها طبق قانون پیش برود. من از همان ابتدا هم برای تمکین در قبال قانون اعلام آمادگی کردم. وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نامه تند فدراسیون جهانی، امکان تعلیق جودوی ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: یقینا در صورت ایجاد خطر جلوی تعلیق جودوی ایران را می‌گیرم و با رایزنی‌هایی که مخصوص خودم است جلوی تعلیق جودوی ایران را می‌گیرم.