kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دیدگاه‌های بخش خصوصی در تصمیمات دولتی لحاظ نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به بسته جدید حمایت از تولید دولت اعلام کرد دیدگاه‌های بخش خصوصی در تصمیمات دولتی لحاظ نمی‌شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بسته حمایت از تولید دولت اظهار داشت: متأسفانه نقطه نظرات بخش خصوصی آن‌طور که باید و شاید در تصمیم‌گیری‌های دولتی به درستی لحاظ نمی‌شود.
وی افزود: بیشتر نمایندگان بخش خصوصی در قالب اتاق ایران یا تشکل‌های دیگر فعالیت دارند و آن‌چنانکه باید، نقطه نظرات و مسائل بخش خصوصی کف جامعه و تولیدکننده‌های کوچک و متوسط صنعتی را مطرح نمی‌کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در برخی مواقع نیز نقطه‌نظرات بخش خصوصی جامع نبوده و تنها به بیان مسائل صنف خود می‌پردازند.
به گفته حاجی‌دلیگانی، در اظهار‌نظر‌ها این نکته مهم است که مصالح عموم جامعه در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: اتفاقی که در بخش تولید افتاده این است که برخی افراد یک یا چند پروانه تولید گرفته و در پوشش این تولید دست به واردات بزرگی زده‌اند و تنها به منافع خود توجه دارند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به همین دلیل، دولت باید سعی کند کارشناسان مجربی داشته باشد که نقطه نظرات را شناخته و تصمیمات جامعی اتخاذ کند، بطوریکه در این تصمیم‌ها همه جوانب و مسائل جامعه در نظر گرفته شود.
در همین جهت، آرمان خالقی، قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تصمیمات اخیر دولت در ابلاغ بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها بسیار عجولانه و نشان از عدم کار کارشناسی در تدوین دستورالعمل‌هاست، اظهار داشت: در طول چند سال اخیر بخش خصوصی مدام از دولت درخواست همفکری برای تدوین بخشنامه‌های مختلف کرده است اما متأسفانه دولت بدون کار کارشناسی موضوعات را تصویب و در نهایت برای اصلاح آنها بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های متعددی را ابلاغ
 می‌کند.
وی با ‌اشاره به بسته جدید حمایت از تولید که به صورت مجزا در سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در حال بررسی ‌است،گفت: در این بسته قرار است حمایت‌های لازم آن هم در شرایط اقتصادی ویژه از بخش تولید انجام شود اما به اعتقاد ما باید این دو موضوع تلفیق و در نهایت یک بسته جامع متناسب با شرایط فعلی اقتصاد تهیه شود تا در نهایت بتوانیم کمک ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم.
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه این روزها تولیدکننده با افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید روبه‌رو و ناچار به افزایش قیمت است، بیان کرد: اگر قیمت کالاها در طول چند سال اخیر به صورت سنجیده و متناسب با سطح درآمدی مردم و هزینه‌های تولید تغییر می‌کرد امروز شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها نبودیم اما در این شرایط نیز می‌توانیم با همفکری مشکلات را پشت سر گذاشته و مانع تشدید افزایش قیمت‌ها شویم.
خالقی اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت باید در بسته حمایتی جدید خود به صورت سنجیده کاهش هزینه‌های تولید واحدها را در نظر گرفته تا آنها امکان فعالیت داشته باشند. متأسفانه امروز تولیدکننده داخلی تنها بوده و نمی‌داند سرنوشت کار تولیدی او در ماه‌های آینده چگونه
خواهد بود.