kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

راه پیشگیری از نفوذ در حوزه‌های علمیه توجه ویژه به آموزش‌های اجتماعی و سیاسی است

استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: حوزه علمیه نباید وابستگی مالی به دولت‌ها داشته باشد و باید در این زمینه منابع مالی ایجاد شود به گونه‌ای که نیازی به دولت نباشد به ویژه در شرایط امروزی‌ که دولت فعلی نسبت به مسائل حوزوی و تربیت‌های دینی دلسوز نیست و حتی در برخی موارد بی‌تفاوت است و با وجود این مشکل، وابستگی اثرات منفی زیادی خواهد داشت و امیدوارم روزی فرا برسد که حوزه‌های علمیه کاملا مستقل باشند.

این مرجع تقلید در چهاردهمین اجلاسیه مدیران حوزه علمیه خواهران که در سالن همایش‌های بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاسیه، ابراز داشت: با توضیحاتی که حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کردند مشخص می‌شود که حوزه علمیه خواهران به یک نهاد مهم در سراسر کشور تبدیل شده
است.
به گزارش رسا، وی ادامه داد: یکی از برکات انقلاب اسلامی تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران است یعنی خواهران وارد مسئولیت‌های سنگین علمی و تربیتی شده‌اند و به دلیل آمادگی جامعه، به سرعت گسترش پیدا کرد و در بسیاری از موارد از حوزه علمیه برادران پیشی گرفته است.
آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: البته برخی از متحجران، خواهران را از این گونه فعالیت‌ها نفی می‌کردند یعنی می‌خواستند آنها را از فعالیت‌های اجتماعی و تعلیم و تربیت حذف کنند اما به شکر خدا نظام جمهوری اسلامی آن متحجران را عقب زد و آنچه را که امروزه می‌بینید به وجود آمد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بسیار جالب است که در ۱۴۰۰ سال پیش که دختران را زنده به گور می‌کردند و اگر خبر تولد دختری به پدرش داده می‌شد رنگ چهره‌اش سیاه می‌شد و آن را مایه آبروریزی می‌دانست، در آیه 35 سوره احزاب بیان شده است که تمام افتخارات مردان را برای زنان نیز قائل است.
این مرجع تقلید بیان داشت: اگر بخواهیم در سایه قرآن حرکت کنیم، باید بدانیم که بانوان نیز می‌‌توانند در همان مسیری که مردان گام برمی‌دارند، حرکت کنند و وظیفه مادری هرگز مانع فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان نیست.
وی با تأکید بر استقلال مالی حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه نباید وابستگی مالی به دولت‌ها داشته باشد و باید در این زمینه منابع مالی ایجاد شود به گونه‌ای که نیازی به دولت نباشد به ویژه در شرایط امروزی‌ که دولت فعلی نسبت به مسائل حوزوی و تربیت‌های دینی دلسوز نیست و حتی در برخی موارد بی‌تفاوت است و با وجود این مشکل، وابستگی اثرات منفی زیادی خواهد داشت و امیدوارم روزی فرا برسد که حوزه‌های علمیه کاملا مستقل باشند.
آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه باید به آموزش‌های اجتماعی و سیاسی توجه ویژه داشته باشیم زیرا در غیر این صورت افرادی دیگر در حوزه علمیه نفوذ خواهند کرد؛ مبادا از امور سیاسی و اجتماعی غافل شویم و افرادی بر سر کار آیند که ارتباطی با انقلاب ندارند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه تکلیف خواهران پس از تحصیل آنها چه می‌شود، گفت: در زمینه مسئله کاریابی در حوزه علمیه خواهران کارهایی انجام شده اما کافی نیست البته این مشکل در حوزه علمیه خواهران و دانشگاه‌ها نیز وجود دارد در حالی که مدیران در کنار آموزش باید به دنبال‌اشتغال نیز باشند تا از آموزش‌های آنها بهره گیرند.