kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱

۵۳ میلیون مصری امروز و فردا رئیس‌جمهور جدید را انتخاب می‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری مصر در ۱۱ هزار مرکز انتخاباتی از امروز شروع شد.

انتخابات دو روزه ریاست جمهوری مصر از امروز در حالی شروع شد که 500 هزار نظامی در استان‌های مختلف کشور تامین امنیت آن را برعهده دارند. مدیر کل اداره انتخابات مصر اعلام کرد که 11هزار و 112 مرکز انتخاباتی آماده استقبال از 53 میلیون رای‌دهنده مصری هستند. این انتخابات که فردا نیز ادامه خواهد داشت هشتمین رئیس‌جمهور تاریخ مصر را تعیین خواهد کرد.
در همین حال نظارت بین‌المللی بر این انتخابات نیز اجرا خواهد شد.
بنا بر اعلام کمیته عالی انتخابات مصر پنج سازمان و هیئت جهانی و همچنین 79 سازمان و جمعیت داخلی بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور نظارت می‌کنند. به گفته کمیته مذکور به ناظران اجازه ورود به مراکز اخذ رای داده می‌شود و آنها می‌توانند بر تمام اقدامات در جریان رای‌گیری نظارت داشته باشند، اما این امر مشروط به آن است که آنها بیش از نیم ساعت در مرکز اخذ رای حضور نداشته و به دستورات مسئولان این مراکز پایبند باشند.
اتحادیه اروپا با هیئتی 150 نفره بر انتخابات در 27 استان مصر نظارت دارد.
انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از کشور 25 تا 29 اردیبهشت با مشارکت 318 هزار مصری خارج‌نشین برگزار شد که بنا بر اعلام کمیته انتخابات مصر عبدالفتاح السیسی 94/5 درصد از آرای شهروندان را کسب کرد و حمدین صباحی دیگر کاندیدای این انتخابات کمتر از 6 درصد از آرا را به دست آورد.
مصر 48 ساعت قبل از برگزاری انتخابات شاهد درگیری تظاهرکنندگان هوادار مرسی و افراد ناشناس در قاهره بود. به گزارش واحد مرکزی خبر تظاهرکنندگانی که خواستار آزادی فعالان حامی دموکراسی بودند و افراد ناشناس که لباس غیرنظامی برتن داشتند شنبه شب در قاهره درگیر شدند. شاهدان اعلام کردند این نخستین درگیری در نوع خود است که از ژانویه گذشته تاکنون در مرکز قاهره پایتخت مصر رخ می‌دهد. همچنین شورای عالی دانشگاه‌ها در مصر به همه کارکنان و دانشجویان به مدت یک هفته مرخصی داد تا به این ترتیب از وقوع هرگونه خشونت در ایام برگزاری انتخابات و همچنین برگزاری تظاهرات جلوگیری به عمل آورد. ائتلاف حمایت از مشروعیت که هواداران دموکراسی و محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر هستند ضمن تحریم انتخابات طرفداران خود را به برپایی تظاهرات طی امروز و فردا دعوت کرده است.
بنا بر ارزیابی کارشناسان نتیجه این انتخابات مشخص است و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سابق و رهبر کودتاچیان 2013 برنده انتخابات خواهد بود چرا که رقیب وی حمدین صباحی پایگاه اجتماعی قوی و محکمی ندارد و حامیان السیسی در ارتش از راه‌های مختلف سعی در پیروز کردن وی را دارند و عده‌ای دیگر معتقدند این انتخابات فرمایشی است و از زمان کودتا علیه مرسی کاملا مشخص بود که نظامیان بار دیگر به قدرت خواهند رسید. از جمعیت 80 میلیونی مصر 53 میلیون واجد شرایط رای دادن هستند.