kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
با رأی نمایندگان

اعضای هیئت رئیسه مجلس با 2 تغییر ابقا شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود رئیس و هیئت رئیسه سال سوم مجلس را انتخاب کرده و پس از آن به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند.


در ابتدای جلسه علنی خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس طی سخنانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: شهادت باب‌الحوائج حضرت موسی بن جعفر(ع) را به نمایندگان و ملت تسلیت می‌گویم.
رئیس مجلس  در ادامه با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: قطعا شکست رژیم صدام در سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر نقطه طلایی دفاع مقدس بود که حوادث قبل و بعد از آن همگی درس‌آموز و مهم است. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قدرتی الهی مردمی را به جهانیان نشان داد که می‌تواند با حرکتی توفنده رژیمی وابسته به قدرت‌های خارجی و متکی به نیروهای نظامی و امنیتی داخلی را از پای درآورد و به جای آن حکومتی برآمده از آرای مردم و با پشتوانه عنایات الهی جایگزین کند.
وی افزود: اما در فتح خرمشهر همین قدرت بار دیگر توان خود را به رخ جهانیان کشید و آن تحمیل شکست در عرصه نظامی بود. همگان شاهد بودند که این نیروی انقلابی و مردمی در معرکه‌ای بسیار سخت با بزرگ‌ترین نیروی زمینی در منطقه خاورمیانه توانست علاوه بر آزادسازی مهمترین سرزمینی که آنها در اشغال داشتند حدود ۲۰ هزار نفر از آنان را به اسارت بگیرند. این توفیق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دومین ضربه مهلک و گیج‌کننده بود که قدرت‌های مادی دنیا از ملت مسلمان ایران دریافت می‌کردند؛ ضربه‌ای که در محاسبات هیچ یک از سیاست‌مداران و صاحب‌نظران نظامی آنها بررسی نشده بود.
رئیس مجلس گفت: از جانب دیگر  نوآوری‌ها و مدیریت جهادی جوانان میهن فرمول‌های رایج در مدیریت کلاسیک نظامی را به هم ریخت. آنها توانستند با تدبیر و فداکاری کارهای نشدنی را عملی کنند؛ آنچه صدام حسین و فرماندهان ارتش بعث عراق و مشاوران نظامی غربی و شرقی آنها باور نمی‌کردند این بود که خرمشهر از همان مسیری که اشغال شده بود، آزاد شود. طراحی آنها برای دفاع از خرمشهر و مقابله با ایران این بود که جنگی رودررو را تدارک دیده بودند اما هنگامی که دلیرمردان ما با حمله به گلوگاه و استقرار در مسیر تدارکات راه تنفس را بر قوای دشمن بستند، راهی جز تسلیم در برابر اراده این ملت نیافتند و بنا را بر استقلال، آزادی و اعتلای کلمه توحید گذاشته بودند.
لاریجانی اظهار داشت: از طرفی تهاجم گسترده ارتش اسرائیل به لبنان برای انحراف توجه جمهوری اسلامی ایران از تعقیب ارتش مزدور صدام پس از فتح خرمشهر حکایت از عمق توطئه عظیمی می‌کرد که امپریالیسم و صهیونیسم جهانی با کمک ارتجاع منطقه علیه مردمی خداجو تدارک دیده بود. آنها نتوانسته بودند مزدوران صدامی را از ضربات محکم نجات دهند اما با اشتباهی که در حمله به لبنان مرتکب شدند فرصتی را برای انقلاب اسلامی در آن دیار فراهم کردند تا چراغ جهاد نیز در آنجا روشن شود.
وی تاکید کرد: علما و جوانان لبنانی با الگوپذیری از دفاع مقدس رزمی را علیه دشمن متجاوز باز کردند که قریب ۲۰ سال طول کشید لکن توانستند برای نخستین بار با بهره‌گیری از بنیه دفاعی و چریکی ارتش اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی از بخشی از سرزمین‌های مسلمانان کنند و شکست ارتش اسرائیل از حزب‌الله در لبنان از ثمرات فتح خرمشهر بود. تولید حزب‌الله نیز از نتایج این فتح بود. اعتماد به نفسی که در مسلمانان منطقه برای مقابله با غرب متجاوز پیدا شده است بخش زیادی از آن از آثار و نتایج شجاعت شهدا، جانبازان و ایثارگرانی است که در نبرد آزادی خرمشهر از همه وجود خود مایه گذاشتند.
برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس
انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس نخستین دستور جلسه روز گذشته خانه ملت بود. در نشست صبح مجلس علی لاریجانی نماینده مردم قم، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان و بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد برای تصدی ریاست مجلس کاندیدا شدند.
پس از جمع‌آوری آرای نمایندگان هیئت‌رئیسه از علیرضا مرندی، مهدی آقایی، علی‌محمد احمدی، رضا عبداللهی و محمد اسماعیل‌نیا خواست تا با حضور در جایگاه هیئت‌رئیسه آرای اخذ شده برای انتخاب رئیس مجلس را شمارش کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس ماند
در ادامه وکلای ملت در این جلسه از بین ۳ نماینده کاندیدا شده برای تصدی ریاست مجلس، علی لاریجانی را با ۱۸۷ رای از مجموع ۲۶۴ رای اخذ شده انتخاب کردند.
در این جلسه احمد بخشایش ۳۲ رای و بهرام بیرانوند نیز ۲۶ رای از مجموع ۲۶۴ رای ماخوذه را اخذ کردند.
ابوترابی‌فرد، باهنر و نادران
کاندیدای نواب رئیس مجلس شدند
در این نشست حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، محمدرضا باهنر و الیاس نادران نمایندگان مردم تهران در مجلس، برای تصدی نواب رئیس کاندیدا شدند.
همچنین هیئت‌رئیسه از حجت‌الاسلام وحید احمدی، عزیز اکبریان، محمدرضا پورابراهیمی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و علاءالدین بروجردی خواست تا برای شمارش آرای نواب رئیس در جایگاه هیئت‌رئیسه حاضر شوند.براساس رای‌ نمایندگان، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد با ۲۰۳ رای و محمدرضا باهنر با ۱۴۴ رای از مجموع ۲۷۰ رای ماخوذه به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و علی لاریجانی پس از اعلام اسامی نواب رئیس برای آنها آرزوی توفیق و سربلندی کرد.
کاندیداهای دبیری و ناظران هیئت‌رئیسه مجلس مشخص شدند
همچنین در جلسه علنی روز گذشته مجلس، حسین سبحانی‌نیا، محمد دهقان، محمدحسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، جواد جهانگیرزاده، اسماعیل کوثری، جواد هروی، امیرحسین قاضی‌زاده، شاهین محمدصادقی، علیرضا منادی و ضرغام صادقی برای تصدی دبیری هیئت رئیسه کاندیدا شدند.
هیئت‌رئیسه از محمدتقی توکلی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حسین مظفر، عباس مقتدایی، سیدحسین نقوی‌حسینی، سیدموسی موسوی، مسعود پزشکیان، احمدرضا دستغیب، حسین نیازآذری، عیسی‌زاده و عبدالله‌زاده دعوت کردند تا برای شمارش آرای دبیران هیئت‌رئیسه در جایگاه هیئت‌رئیسه حاضر شوند.
در این نشست بهروز نعمتی، قسیم عثمانی، سید شریف حسینی، احمد امیرآبادی، محسن علی‌مردانی، کمال علی‌پور خنک‌داری و آشوری برای تصدی ناظرین هیئت رئیسه کاندیدا شدند.
همچنین هیئت‌رئیسه از ارسلان فتحی‌پور، عابد فتاحی، علی علی‌لو، حامد قادرمزی، حمیدرضا عزیزی فارسانی، اسدالهی، حسین نجابت، پشنگ و سقایی دعوت کردند تا برای شمارش آرای ناظران هیئت رئیسه در جایگاه هیئت‌رئیسه حاضر شوند.
انتخاب دبیران هیئت رئیسه
از مجموع ۲۷۶ رای ماخوذه، ضرغام صادقی با ۱۹۰ رای، محمدحسین فرهنگی با ۱۸۸ رای، مهرداد بذرپاش با ۱۶۷ رای، محمد دهقان با ۱۴۹ رای، علیرضا منادی با ۱۲۹ رای و حسین سبحانی‌نیا با ۱۲۰ رای به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.
پیش از این شاهین محمدصادقی دبیر هیئت رئیسه بود که در این دوره مهرداد بذرپاش به جای وی انتخاب شد.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس اسامی ناظران هیئت رئیسه برای سومین سال فعالیت نهمین دوره مجلس را اعلام کرد.
براین اساس از مجموع ۲۷۱ رأی مأخوذه، سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز با ۱۳۹ رأی، محمدآشوری نماینده بندرعباس با ۱۳۲ رأی و بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد با ۱۱۲ رأی، به عنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب شدند.
مراسم تحلیف اعضای هیئت رئیسه
پس از اعلام نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس، این ۱۲ عضو هیئت رئیسه، برای به جا آوردن مراسم تحلیف پشت تریبون مجلس جمع شدند و برای رعایت دقیق آیین‌نامه داخلی مجلس سوگند یاد کردند.
اصلاح لایحه تعیین حریم حفاظتی - امنیتی
 اماکن و تاسیسات
پس از استقرار هیئت رئیسه جدید مجلس بررسی موارد اعاده شده از شورای نگهبان درباره لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تاسیسات کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان در ماده ۲ این لایحه مصوب کردند که مسئولیت تعریف و تعیین رده‌های حفاظتی برای اماکن و تاسیسات کشور و تعیین حدود آنها بر عهده شورای عالی امنیت ملی است.
وکلای ملت همچنین در ماده ۵ این لایحه به منظور تامین نظر شورای نگهبان به دستگاه‌های اجرایی مجوز دادند پس از تعیین و تصویب حریم، برای برقراری امنیت با توجه به وضعیت املاک مجاور، پس از تامین حقوق شرعی و قانونی مالکان به صورت نقدی حسب موازین قانونی اقدام کنند.
نمایندگان در ماده ۶ لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تاسیسات کشور جهت تامین نظر شورای نگهبان، شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذیربط را موظف کردند در صورت مراجعه مالکان املاک (عرصه و اعیانی) واقع در حریم امنیتی اماکن و تاسیسات موضوع این قانون برای اخذ پروانه، آنان را با ذکر حقوق متعلقه براساس تراکم پایه شرح یا وفق طرح‌های شهرسازی مصوب به دستگاه‌های اجرایی معرفی کنند.
مجوز مجلس به وزارت صنعت برای انعقاد قرارداد
 با بازرسان ناظر بر بازار
در ادامه جلسه نمایندگان مجلس، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح دوفوریتی اجازه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انعقاد قرارداد کار معین با بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
وکلای ملت در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته کلیات این طرح را به تصویب رساندند و در جلسه علنی روز یکشنبه، ماده واحده این طرح را با ۱۷۹ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموعه ۲۲۵ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.
براساس مصوبه مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان‌های استانی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) اجازه یافت در سقف ۳۵۰۰ نفر بازرس به صورت قرارداد کار معین از محل ردیف اعتباری
۱۷-۵۵۰۰۰۰ بودجه سال جاری جهت اجرای طرح‌های نظارتی دولت و کنترل بازار در مجموعه کشور نسبت به تمدید قراردادهای قبلی و جایگزینی آنها بدون هزینه جدید اقدام کند.در پایان علی لاریجانی رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی روز گذشته پارلمان را به صدا درآورد و اظهار داشت: از نمایندگان تشکر می‌کنیم و چون با مقام معظم رهبری دیدار داریم، به همین خاطر ختم جلسه را اعلام می‌کنیم. به گفته وی، جلسه بعدی علنی مجلس دوشنبه  ۵ خرداد ساعت ۸ صبح با ادامه دستور کار مجلس برگزار خواهد شد.