kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

واکنش رويترز به تکذيبيه‌هاي مرتبط با يادداشت رئيس جمهور

رويترز با انتشار مجدد يادداشت منتسب به رئيس جمهور کشورمان مدعي شد اين مطلب براي پروژه سنديکا نگاشته شده و با تأييد نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل در انتشارات تابعه شامل روزنامه آلماني منتشر شده است.
رويترز با انتشار مجدد يادداشت منتسب به رئيس جمهور کشورمان مدعي شد اين مطلب براي پروژه سنديکا نگاشته شده و با تأييد نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل در انتشارات تابعه شامل روزنامه آلماني منتشر شده است.
در روزهاي اخير انتشار مطالبي منتسب به حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، در برخي جرايد خارجي بالاخص روزنامه زودويچه سايتونگ آلمان با واکنش‌هاي مقامات و نهادهاي رسمي کشورمان مواجه شد.
محمدرضا صادق مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور در خصوص انتساب يادداشتي به حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور در اين نشريه آلماني، اظهار داشت: «فارغ از محتواي مطلب، رئيس جمهور هيچ گونه يادداشتي در اختيار نشريه آلماني مذکور قرار نداده و انتساب اين يادداشت به رئيس جمهوري اسلامي ايران کذب است.»
از طرف ديگر پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري نيز نوشت: «در پي انتشار برخي اخبار، مطالب و اقوال نادرست و انتساب آن به رئيس جمهور در برخي رسانه‌هاي داخلي و خارجي در روزهاي اخير، دفتر ايشان با صدور اطلاعيه‌اي مطالب غيرمستند را فاقد اعتبار دانست.»
در اين ميان خبرگزاري رويترز که منبع اصلي خبرگزاري‌هاي داخلي در انتشار يادداشت منتسب به رئيس جمهور بود با انجام برخي اصلاحات مطلب خود را بازنشر کرد.
در پاراگراف سوم متن منتشر شده چنين نوشته شده است: «وي ]حسن روحاني[ اين اظهارات را در مقاله‌اي آماده شده براي «پروژه سنديکا» [Project Syndicate] بيان کرده است که با تأييد نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل، در ميان اعضاي عضو، شامل روزنامه آلماني زودويچه سايتونگ منتشر شده است.»
به گزارش تسنيم، شايان ذکر است که «پروژه سنديکا» بزرگترين اتحاديه صنفي جهان با محوريت ديدگاه‌ها است که عقايد و آراي متخصصين، فعالين، برندگان نوبل، دولتمردان، اقتصاددانان،‌ متفکرين سياسي، رهبران تجاري و دانشگاهيان را بين بيش از 500 عضو ناشر در 150 کشور جهان پخش مي‌کند. اين سازمان در سال 2012 به عنوان يکي از پنج سازمان خبري بزرگ جهان معرفي شد.
گفتني است در اظهارات منتسب به روحاني که در زودويچه سايتونگ منتشر شده،‌ چنين نگاشته شده بود: «ما مي‌خواهيم روابط با کشورهاي اروپايي و آمريکايي را براساس احترام متقابل بهبود بخشيم.»
وي در ادامه افزوده بود: «ما سعي داريم از سنگيني بيشتر بر روابط بين ايران و آمريکا اجتناب ورزيده و نيز تنش‌هايي را که به ارث برده‌ايم از بين ببريم.»