kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴

جوابیه وزارت بهداشت به یک گزارش

  پیرو چاپ مطلبی با عنوان «عزم راسخ برای حمایت از کالای خارجی» در کیهان به تاریخ 1397/2/25، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جوابیه‌ای ارسال کرده است.
در این جوابیه آمده است:
«1- هیئت امنا با رویکرد تحقق اصول اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و حمایت از تولید داخل، با افزایش خرید از تولید‌کنندگان داخلی، موجبات افزایش سهم تولید داخل در سبد خریدهای هیئت امنا از 9 درصد در سال 1392 به 68 درصد در سال 1396 را فراهم آورده است.
2- با توجه به شکایات متعدد واصله به هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی درخصوص کیفیت پایین قسمت مکانیک دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال تولید شده توسط شرکت الکترونیک پزشکی هسته‌ای و کیفیت پایین خدمات پس از فروش این شرکت، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در راستای صیانت از منابع اعتباری محدود تخصیص یافته به نظام سلامت و ارتقای کیفی تجهیزات خریداری شده، الزام وجود تأییدیه‌های بین‌المللی بر روی مکانیک دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال را در شرایط مناقصات خود لحاظ کرده است. تأییدیه‌های مربوط به مکانیک دستگاه‌ها از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی در پروانه شرکت‌های تولید‌کننده داخلی دستگاه رادیولوژی دیجیتال قید شده و مغایرتی با کلیات تولید داخل ندارد.
3- لازم به ذکر است که با توجه به عزم هیئت امناء به حمایت از تولید‌کنندگان داخلی تجهیزات پزشکی، مناقصات مربوط به خرید دستگاه رادیولوژی دیجیتال، انحصارا میان تولیدکنندگان داخلی این دستگاه‌ها برگزار شده و سازندگان خارجی دستگاه‌های یاد شده اجازه شرکت در مناقصات هیئت امنا را نداشته‌اند.
4- ادعای ممانعت هیئت امنا از حضور شرکت الکترونیک پزشکی هسته‌ای در مناقصات خرید دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال منطبق بر واقعیت نمی‌باشد. شرکت مذکور در اکثریت قریب به اتفاق مناقصات برگزار شده هیئت امنا در سال‌های اخیر، نسبت به خرید اسناد مناقصه و تحویل پاکات مربوطه اقدام نموده، اما به‌دلیل عدم احراز شرایط فنی، امکان رقابت با سایر تولیدکنندگان داخلی دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال را نداشته است.
5- با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت الکترونیک پزشکی هسته‌ای و مطرح ساختن ادعای رفع نواقص قسمت مکانیک دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال تولیدی این شرکت و حرکت در جهت افزایش کیفیت خدمات پس از فروش، هیئت امنا جهت راستی‌آزمایی ادعای مطرح شده طی نامه مورخ 1397/4/10 به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نسبت به استعلام نظر آن اداره کل درخصوص مدعای شرکت اقدام نموده و در صورت تأیید مراتب، این شرکت امکان رقابت با سایر تولید‌کنندگان داخلی دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال را خواهد داشت.»
کیهان: ضمن تشکر از دوستان وزارت بهداشت به ویژه هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی این وزارتخانه در راستای توجه به تولید‌کنندگان داخلی، بی‌شک مواضع کیهان نیز همواره در جهت حمایت هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و حرکت به سوی خودکفایی کامل در تامین نیاز دارویی و تجهیزات پزشکی مردم کشورمان بوده است. البته در این راه وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی نظام سلامت وظیفه خطیر رونق بخشیدن و حمایت از تولیدکنندگان داخلی ملزومات پزشکی را بر‌عهده ‌دارد و امید است ضمن توجه به اصل بودن سلامت مردم، اقدامات بیشتر، بهتر و دلگرم‌کننده‌تری را در جهت حمایت‌های مختلف و لازم از این عزیزان به عمل آورد.