kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

سهیل سلیمی: قانون‌گریزی در سینما و تلویزیون از نشانه‌های نفوذ است(اخبار ادبی و هنری)

یک فیلمساز معتقد است که قانون‌گریزی در سینما و تلویزیون، ناشی از نفوذ افراد بی‌اعتقاد به قوانین کشور است.



سهیل سلیمی، کارگردان فیلم «فرشتگان قصاب» در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره قانون‌گریزی در سینما و تلویزیون گفت: برخی از افرادی که در سینما و تلویزیون جایگاهی را به دست آورده‌اند اصلا به قوانین اعتقادی ندارند و یا با تزویر و ریا و یا به صورت باندی و با تکیه بر حمایت‌های خاص به جایگاهی رسیده‌اند. وقتی چنین افرادی جایگاهی را به دست می‌آورند، آن جایگاه را محلی برای زیر سؤال بردن قوانین می‌دانند. به همین دلیل هم به نظر من قانون‌گریزی آنها برنامه‌ریزی شده است. طرح آنها این است که کار خودشان را می‌کنند؛ یا حکومت جلوی آنها را می‌گیرد که از این طریق فضاسازی تبلیغاتی علیه نظام می‌کنند و یا مانعی سر راهشان ایجاد نمی‌شود و به هدفشان می‌رسند و طرحی که می‌خواهند را پیاده می‌کنند. شیوه و روش آنها به گونه‌ای است که در هر صورت برنده بازی هستند چون اساسا آدم‌هایی‌اشتباهی هستند که برای جایگاهی‌اشتباهی انتخاب شده‌اند.
وی افزود: قانون‌گریزی در سینما و تلویزیون، هم به مدیران و هم به فیلمسازان و برنامه سازان و مجری‌ها بر می‌گردد؛ وقتی نفوذ اتفاق می‌افتد از لایه‌های پایینی تا بالایی را در می‌نوردد. وقتی مسئولی به ناحق در جایگاهی قرار می‌گیرد طبیعتا یک برنامه ساز یا مجری را می‌آورد که در امتداد همان هدف باشد. نمی‌توان جریان‌های فرهنگی را جزیره‌ای فرض کرد؛ امکان ندارد یک نفر بدون حمایت خاصی سالیان متمادی یک برنامه را روی آنتن ببرد. نهادها یا کانون‌های قدرت و ثروت پشت چنین آدم‌هایی هستند. وقتی مدیران در برابر یک فرد، فیلمساز یا مجری کوتاه می‌آیند، حتما وی از جایی حمایت می‌شود و پشتیبان‌هایی دارد.
سلیمی در پایان تصریح کرد: درد همیشگی حوزه فرهنگ و رسانه در کشور ما این است که نهادهای قدرت در این عرصه، دور از اصحاب فرهنگ و هنر انقلاب هستند. در بسیاری از نهادها و مراکز فقط آدم‌هایی که پز مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی را می‌دهند، بر پست‌های مدیریتی تکیه زده‌اند و گر نه در عمل کاملا مغایر با استراتژی‌های فرهنگی نظام فعالیت می‌کنند.