kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

کوتاه اقتصادی



*‌ مجموع مصرف بنزین در خرداد ماه امسال با میانگین مصرف روزانه 83/6 میلیون لیتر، به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر رسید.به گزارش وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میانگین مصرف روزانه بنزین در خردادماه امسال را بیش از ۸۳ میلیون لیتر و میانگین مصرف روزانه نفت‌گاز در همین مدت را بیش از ۶۸ میلیون لیتر اعلام کرد.بر اساس این گزارش، میانگین مصرف روزانه بنزین در خردادماه، ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بود که این رقم در مدت مشابه پارسال ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر اعلام شده و رشد 11/2 درصدی را در این مدت به همراه داشته است. از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، به طور میانگین روزانه ۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده که در مقایسه با رقم ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتری مدت مشابه پارسال، ۱۰ درصد رشد داشته است.
*‌ مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی پویش «حمایت از کارآفرین ایرانی – کالای ایرانی» با کمک هنرمندان خبر داد.
* عضو هیئت ‌رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه اعضای هیئت‌ رئیسه در رابطه با عدم برگزاری انتخابات داخلی اتاق به وزیر صنعت نامه نوشتند، گفت: 4 ماه از این موضوع می‌گذرد اما همچنان انتخابات برگزار نشده است. به گزارش فارس، محمدعلی صدیقی با‌ اشاره به مشکلات اتاق اصناف اظهار داشت: متاسفیم که در شرایط حساس که باید به فکر اقتصاد باشیم اتاق اصناف درگیر مشکلات داخلی خود است. قانون اصناف در رابطه با انتخابات داخلی اصناف صراحت دارد و گفته اگر یکی از اعضای هیئت ‌رئیسه اتاق ایران به انحای مختلف تعویض، عزل یا فوت شود باید انتخابات داخلی براساس قانون اصناف برگزار شود. بنابراین با تغییر نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف که وارد چهارمین ماه آن شدیم انتخابات داخلی برگزار نشده است. اینکه برداشت‌های مختلف از قانون داشته باشیم بدعت بدی است. با همین قانون 4 سال قبل با تعویض نماینده وزیر و حذف یکی از اعضاء آقای فاضلی رئیس‌اتاق اصناف شد؛ اکنون خواسته ما این است که این بدعت بد را نگذاریم و با استناد به همان قانون انتخابات داخلی برگزار شود.
* براساس آمار منتشره از سوی گمرک ایران، طی دو ماهه نخست سال جاری ۷۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده که ارزش آن به ۱۰۹ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد. به گزارش ایسنا، واردات تلفن همراه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 163/22 درصد افزایش داشته است.در دو ماهه نخست سال گذشته میزان واردات گوشی تلفن همراه به ایران، ۲۸۲ هزار و ۶۷۲ دستگاه بوده است که ارزش آن نیز رقمی برابر ۴۱ میلیون و ۵۰۶ هزار دلار است.
* پیک مصرف برق در اولین روز هفته کاری بیش از ۵۱ هزار مگاوات ثبت شد.به‌گزارش ایسنا، بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیک مصرف برق در روز شنبه ۲ تیرماه، ۵۱ هزار و ۲۷۲ مگاوات گزارش شد که این رقم در سال گذشته در همین زمان برابر با ۴۳ هزار و ۶۳۱ مگاوات ثبت شده است. پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۷ (پیک روزانه) و ۱۹ تا ۲۳ در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد و کنترل دمای وسائل سرمایشی در مدیریت پیک در این زمان بسیار موثر خواهد بود.