kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
استاد دانشگاه امام صادق(ع):

قرض‌الحسنه در خانواده‌ها کمرنگ شده است

استاد دانشگاه امام صادق ع گفت: در دهه 60 منابع قرض‌الحسنه یکی از مولفه‌های اصلی شبکه بانکی بود، اما امروز این مقوله در بانک و خانواده‌ها به فراموشی سپرده شده است.




به گزارش خبرگزاری فارس، فائزه عظیم‌زاده اردبیلی در نشست تخصصی نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در دهه 60 منابع قرض‌الحسنه بانکی یکی از مولفه‌های اصلی شبکه بانکی بود، اما امروز جایگاه قرض‌الحسنه در بانکداری ما کجاست؟ به نظر می‌رسد چون مادران درباره این مقوله‌، فرزندان خود را تربیت نمی‌کنند، این مسئله کاملا به فراموشی سپرده شده و ممکن است در نسل‌های آینده مخاطرات جدی‌تری داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه نقش مادران و زنان در جامعه و در نهاد خانواده به عنوان یک معلم، استاد و مادر در فضای خانواده عمدتا در حوزه مصرف است، افزود: نقش مادر شکل‌دهنده به نیازها و انگیزه‌های ایجاد مصرف و ویژگی‌های مصرف و به عبارت بهتر اصلاح الگوی مصرف است. نیازهای اولیه مصرف، نیازهای ثانویه مصرف، شرایط مصرف و ممنوعیت‌های مصرف باید در نظر گرفته شود.استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اگر مجموعه‌ای از این مولفه‌ها باید طراحی می‌شد، یقینا امروز دیگر براساس نیازهای کاذب خرید نمی‌کردیم. فرق است بین خرید کردن و خرید رفتن. امروز پدیده خرید رفتن پدیده‌ای است که در نظام فکری غربی به عنوان یک تهدید برای جامعه مطرح می‌شود.
عظیم‌زاده با ‌اشاره به اینکه تربیت اقتصادی از قرن 18 در اروپا مطرح شد، افزود: زنان مهم‌ترین نقش را در این میان ایفا می‌‌کنند. در ایران هم با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و سایر اسناد بالادستی نظام، قطعا به این نقطه خواهیم رسید که مادران باید یک آموزش دهنده کامل در مسائل اقتصادی به کودکان‌ باشند.وی ادامه داد: برنامه‌های رسمی و غیررسمی در نظام آموزش و پرورش برای تربیت اقتصادی دست به دست هم داده تا نوجوانان و جوانان ما با مسائل و مقولات اقتصادی نه تنها آشنا نشوند، بلکه زمینه را فراهم می‌کند تا غفلت آنها از این مسائل بیشتر شود. تربیت اقتصادی در جامعه ما مغفول مانده و در آموزش و پرورش هیچ جایگاهی ندارد.استاد دانشگاه امام صادق (ع) با طرح این سوال که در آموزه‌های اسلامی تربیت اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد؟ گفت: اگر بخواهیم مفاهیم کلی سازنده تربیت اقتصادی بر اساس آموزه‌های دینی را مورد توجه قرار دهیم، باید به آیات و روایات در حوزه‌های تولید، توزیع و مصرف مراجعه کنیم. آیات متعددی از قرآن در حوزه اسراف، تبذیر، انفاق متعادل و کسب سرمایه متعادل است.