kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

17 ملوان زندانی در سومالی به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند

17 صیاد زندانی در بند دزدان دریایی سومالی صبح دیروز وارد فرودگاه کنارک شده و مورد استقبال گرم خانواده‌ها و مسئولان محلی قرار گرفتند.



سرپرست فرمانداری کنارک در جنوب سیستان وبلوچستان به ایرنا گفت: این صیادان با تلاش وزارت امور خارجه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا و پیگیری استانداری آزاد شدند.
ابابکر بلوچ افزود: ملوانان آزاد شده چابهار و کنارک در هنگام صید در آب‌های دور حدود 9 ماه قبل بدون اطلاع وارد آب‌های آن کشور شدند که به اتهام ورود غیرمجاز به آب‌های سومالی بازداشت شده بودند.
وی ادامه داد: پس از توقیف لنج و درگیری بین دو طرف ناخدای لنج کشته شده و 17 ملوان دیگر توسط نیروهای کشور سومالی دستگیر و در طول ماه‌های گذشته زندانی بودند.
سرپرست فرمانداری کنارک گفت: 17 ملوان دستگیر شده توسط یک دادگاه در کشور سومالی محکوم به دو سال زندان و پرداخت جریمه نقدی شدند.وی از پیگیری و تلاش‌‌های استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، سفارت ایران در کنیا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی برای آزادی صیادان زندانی قدردانی کرد.
بلوچ گفت: در ایام ماه مبارک رمضان نیز چهار صیاد در بند دزدان سومالی به کشور ایران بازگشته‌اند.
وی گفت: شغل صیادی خطرات زیادی دارد و بیش از 25 هزار صیاد به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق در این منطقه مشغول صید و صیادی هستند.
وی ادامه داد: 10 صیاد ایرانی نیز در طول دو هفته اخیر از آب‌های پاکستان نجات یافته و با تلاش و همکاری مقامات دو کشور از طریق مرز زمینی ریمدان چابهار به وطن بازگشتند.