kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
مشاور وزیر راه و شهرسازی:

بازار ارز مدیریت نشود قیمت‌ها به قبل باز می‌گردد

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که دولت بازار ارز را کنترل نکند همه قیمت‌ها به قبل باز می‌گردد.

حسین عبده تبریزی در همایش تحلیل تاثیرگذارترین تحولات اقتصادی سال 93 با محوریت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزود: دولت یازدهم در صدد است نرخ تورم را کنترل و کاهش آن را پایدار کند.
وی اظهار داشت: در سالهای 1385 تا 1389 شکاف میان مابه‌التفاوت نرخ‌های ارز افزایش یافت و روند استفاده از درآمدهای نفتی صعودی شد.
وی با اشاره به افزایش نرخ تورم در سالهای اخیر گفت: یکی از چراغهایی که در این سال‌ها به دنبال افزایش نرخ تورم خاموش شد بودجه دولت بود، زیرا در شرایط رکود دولت کمتر می‌تواند خرج کند.
وی گفت: در صورتی که دولت می‌خواست مخارج جاری خود را افزایش دهد می‌بایست از بانک مرکزی این منابع را تامین می‌کرد که دولت دست به چنین کاری نزد.
وی با یادآوری این که افزایش نقدینگی در سالهای اخیر باعث رشد پایه پولی در کشور شد، گفت: رشد پایه پولی که در این سال‌ها 10/3 برابر شد یکی از علل شرایط رکود بود.
عبده تبریزی با اشاره به نگرانی نرخ تورم در میان فعالان اقتصادی گفت: تورم همواره درد مزمن اقتصاد ایران است که موجب اخلال در نظام قیمت‌ها و بی‌اطمینانی فعالان اقتصادی می‌شود.
وی میانگین نرخ تورم را در سالهای 1357 تا 1392 معادل 17/8 درصد عنوان کرد و گفت: نرخ تورم 2 سال در این سال‌ها تک رقمی 34سال دو رقمی ،16سال بالای 20درصد و چهار سال بالای 40درصد بود.
وی بیشترین نرخ تورم را مربوط به سال 1374 معادل 49/4 درصد عنوان کرد و گفت: کمترین نرخ تورم در سال 1364 معادل 6/9 درصد بود و آخرین سال نرخ تورم تک رقمی (9درصد) سال 1369 بود.
عضو شورای عالی بورس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سالهای اخیر فقط دو کشور ایران و سوریه در منطقه دارای نرخ تورم نامتعارف بوده‌اند.
کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد در صورتی که قیمت ارز را مدیریت نکنیم همه چیز به قیمت‌های قبلی باز می‌گردد. در صورتی که تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و دولتی افزایش یابد رانت اقتصادی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: هم اکنون دو نرخ 2650 و 3300 تومان به طور تقریبی کنترل می‌شود و تقریبا خوب است.
وی تاکید کرد: ارز نباید به پس‌انداز مردم تبدیل شود. نرخ ارز باید زیر سود بانک باشد و در صورتی که ثابت بماند یارانه به خارجی‌ها داده‌ایم.