kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
بانک مرکزی اعلام کرد

کاهش نرخ 9 گروه کالای اساسی در یک هفته

بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ 9 گروه کالایی نسبت به هفته قبل از 26 اردیبهشت کاهش یافت.

بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 26 اردیبهشت ماه را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ 9 گروه کالایی نسبت به هفته قبل از آن کاهش و قیمت دو گروه دیگر ثابت و افزایشی بوده است.
براساس گزارش بانک مرکزی، در هفته بررسی شده، قیمت لبنیات بدون تغییر بود و قیمت 9 گروه کالایی یعنی تخم‌مرغ 8/6درصد، برنج 0/1درصد، میوه‌های تازه 4/2درصد، سبزی‌های تازه 11درصد، گوشت قرمز 0/4درصد، گوشت مرغ 0/1درصد، قند و شکر 0/1درصد، چای 0/1درصد و روغن نباتی هم 0/1 درصد کاهش داشته است.
در این هفته تنها قیمت گروه حبوب 0/2 درصد افزایش داشت.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه معادل یک درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 8/6درصد کاهش یافت و شانه‌ای 60 الی 80 هزار ریال فروش می‌رفت.
در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه2 هر یک معادل یک درصد کاهش داشت. در گروه حبوب، بهای نخود معادل 3درصد و لوبیا چشم بلبلی یک درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین یک درصد تا 0/1درصد افزایش یافت.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری نارنگی و گیلاس عرضه نمی‌شد ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای پرتقال درجه یک معادل 2درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 3/1درصد تا 6/18درصد کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین 9/4درصد تا 9/20 درصد کاهش یافت.
در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل 3/0درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 5/0درصد و گوشت مرغ یک درصد کاهش داشت.
در این هفته بهای قند معادل 2درصد، شکر 8درصد، چای خارجی و روغن نباتی مایع هر یک، یک درصد کاهش یافت و قیمت روغن نباتی جامد ثابت بود.