kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
رئیس‌شورای عالی زکات کشور خبر داد

جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۶

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس‌شورای عالی زکات کشور اعلام کرد: سال گذشته مبلغ ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سراسر کشور جمع‌آوری شده است.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدرضا تقوی در سی و یکمین جلسه شورای عالی زکات با‌ اشاره به اینکه سال گذشته مبلغ ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سراسر کشور جمع‌آوری شده است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های این بخش امکان افزایش میزان زکات جمع‌آوری شده در سال جاری وجود دارد.
وی از استانداران خواست در ترویج فرهنگ زکات بیش از پیش تلاش کنند و در برگزاری برنامه‌های شورای زکات در استانها اهتمام ورزند. در این جلسه از اقدامات استان‌های فارس و گلستان در ترویج فرهنگ زکات تقدیر شد.
بر اساس این گزارش، سی و یکمین جلسه شورای عالی زکات با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس ‌شورای عالی زکات کشور، رئیس‌کمیته امداد امام خمینی(ره)، قائم‌مقام وزیر کشور و اعضای شورا در وزارت کشور
 برگزار شد.
گفتنی است زکات از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و بر 9 چیز تعلق می‌گیرد: گندم، جو ، خرما، کشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر. پرداخت زکات در اکثر آیات مربوط به این حکم الهی در کنار برپایی نماز آمده‌است که بیانگر اهمیت آن است. آیه۶۰ سوره توبه مصارف زکات را چنین بیان می‌کند:
فقیر (نیازمند)، مسکین (کسی که در نهایت نیازمندی است)، عاملین (مامورین جمع‌آوری زکات)، مولفه قلوب (برای نزدیک کردن کسانی که احتمالاً کدورتی از اسلام دارند)، آزادسازی بردگان، کمک به مقروضان و درراه‌ماندگان و صرف در راه خدا.
زکات مخصوص اسلام نیست بلکه در ادیان پیشین نیز بوده ‌است. زکات و نماز از مشترکات همه ادیان آسمانی است چنانکه حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) و عموم پیامبران، مردم را به برپا داشتن نماز و پرداخت زکات سفارش کرده‌اند. علاّمه طباطبایی در مبحثی پیرامون زکات می‌فرماید: هر چند قوانین اجتماعی به صورت کاملی که اسلام آورده، سابقه نداشته، لکن اصل آن ابتکار اسلام نبوده‌است. زیرا فطرت بشر به طور اجمال آن را درمی‌یافت؛ لذا در آیین‌های آسمانی قبل از اسلام و قوانین روم قدیم، جسته و‌گریخته چیزهایی درباره اداره اجتماع دیده می‌شود و می‌توان گفت که هیچ قومی در هیچ عصری نبوده، مگر آنکه در آن حقوقی مالی برای اداره جامعه رعایت می‌شده‌است. زیرا جامعه هر جور که بود در قیام و رشدش نیازمند هزینه مالی بوده‌است.