kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۸۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
از سوی کسب و کارهای تبلیغاتی رخ می‌دهد

تهدید مدیران کانال‌های تلگرامی پس از مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی

برخی مدیران کانال‌های تلگرامی می‌گویند که از سمت کسب و کارهایی که در زمینه توزیع تبلیغات برای کانال‌های تلگرامی فعالیت دارند تحت فشار قرار می‌گیرند و حتی تهدید می‌شوند که نباید از تلگرام خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی مدیران کانال تلگرامی از وجود ممانعت‌های پنهانی در خروج از تلگرام خبر می‌دهند. آنها می‌گویند که از سمت کسب و کارهایی که در زمینه توزیع تبلیغات برای کانال‌های تلگرامی فعالیت دارند تحت فشار قرار می‌گیرند و حتی تهدید می‌شوند که نباید از تلگرام خارج شوند یا آدرس جدید کانال خود را در پیام‌رسان‌های داخلی به کاربران اعلام کنند. این بازار تبلیغات طبق برآوردهای غیررسمی روزانه تا 5 میلیارد تومان گردش مالی دارد.
این کسب و کارها در قالب گروه‌های متعددی با عنوان اصطلاحی «گسترده‌ها» فعالیت می‌کنند که حکم واسطه در تبلیغات تلگرامی را دارند. فعالیت گسترده‌ها هم در مسیرهای مجاز و هم در مسیرهای غیرقانونی جریان دارد و البته حدود 90 درصد فعالیت‌ها از نوع غیرقانونی و شاید تنها 10 درصد از نوع مجاز است.
آنچه که به رشد یکباره و چشمگیر تبلیغات در تلگرام کمک کرد، تبلیغات غیرقانونی از نوع شرط بندی، پیش‌بینی فوتبال و کلاهبرداری بود که شرط‌بندی‌ها علاوه ‌بر اینکه درآمد زیادی را رقم می‌زنند در بسیاری موارد به کلاهبرداری منتج شده و اساسا پولی برگردانده نمی‌شود. برای مثال اغلب کاربران تلگرام احتمالا با روش اکانت جعلی معمولا دختر مواجه شده‌اند که با یک اکانت غیرواقعی با ماهیت ربات وارد گروه می‌شود و پست تبلیغی می‌گذارد.
کسب و کارهای تبلیغاتی تلگرام که از صاحبان کسب و کار تبلیغ می‌گیرند و در کانال‌های همکار خود توزیع می‌کنند. صاحب کسب و کار براساس میزان بازدید هر پست هزینه‌ آن را می‌پردازد. برای مثال قیمت هر بار دیده شدن یک پست از مبلغ پایه حدود چهار تومان تا 15 تومان متغیر است.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، صاحبان کسب وکارهای تبلیغی در تلگرام مخالف جدی خروج از تلگرام هستند تا آنجا که لیست‌های سیاهی تهیه کرده‌اند و نام کانال‌هایی که با سرپیچی از این مقررات، در پیام‌رسان داخلی وارد شده‌اند را جز تحریم شدگان از تبلیغ می‌نویسند.
همچنین کمپین‌هایی نیز در اعتراض به فیلتر شدن تلگرام در فضای مجازی شکل گرفته که از کاربران برای همراهی دعوت می‌کند و در بررسی بیشتر، سرنخ این کمپین‌ها در گروه‌های کسب و کارهای تبلیغاتی پیدا می‌شود. این گروه‌ها از اعضای خود می‌خواهند پست این کمپین‌ها را در کانال‌های خود بگذارند و بابت دفعات دیده شدن آنها (تعداد ویو) گزارش بدهند.
درباره آینده کسب‌‌وکارهای تبلیغات تلگرامی دو مسیر وجود دارد؛ درباره گسترده‌های دارای فعالیت غیرمجاز، واضح است که تبلیغات غیرقانونی از جمله شرط‌بندی راهی در پیام‌رسان داخلی ندارند، زیرا اساسا یک منطق ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی انتظار سامان یافتن این قبیل نابسامانی‌ها است، اما امکان ادامه فعالیت گسترده‌هایی که در بخش‌های مجاز فعالیت می‌کنند در پیام‌رسان‌های داخلی فراهم است؛ هم چنان‌که به‌تازگی چند گسترده فعالیت در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی را آغاز کرده‌اند و در آغاز کار نیز بازار مناسبی به دست آورده‌اند.