kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱

روایت روزنامه آمریکایی از کابوس مهندسی معکوس RQ170 (خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی مهندسی معکوس پهپاد آرکیو 170 در ایران را کابوسی برای واشنگتن توصیف کرد.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: ایران از نمونه هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده از روی اصل آمریکایی که در اواخر سال 2011 سرنگون کرد، پرده‌برداری کرد با این ادعا که جعبه اسرار آن را گشوده و قابلیت‌های تسلیحاتی تازه‌ای هم به آن افزوده است. نسخه ایرانی پهپاد در نمایشگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد که در آن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران حضور داشت و توضیحات مربوط به این سیستم را شنید. او این روز را یک روز «شیرین» توصیف کرد.
یک افسر سپاه پاسداران گفت این هواپیمای تولید شده «به زودی پرواز آزمایشی خود را انجام خواهد داد.» امیرعلی حجازی، رئیس بخش هوا- فضای ایران گفت ایران روی دو مدل دیگر از این هواپیما کار می‌کند.
این روزنامه می‌افزاید: به مهندسین سپاه پاسداران دستور داده شده بود تا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مورد مهندسی معکوس قرار دهند. این هواپیما در حال انجام ماموریتی از سوی سازمان سیا در مورد سایت‌های نظامی و هسته‌ای ایران بود که تقریبا بدون آسیب توسط ایران به زمین نشانده شد. ایران با شور و وجد فراوان این پیروزی را جشن گرفت و اعلام کرد آن را در یک «شبیخون الکترونیک» به دست آورده است؛ چیزی که نشان ‌دهنده توانایی فنی ایران بود.
کریستین ساینس مانیتور تصریح کرد: ایران سیستم جی‌پی‌اس پهپاد را به تدریج منحرف کرده است و آن را به عوض افغانستان در ایران فرود آورده است.
چند ماه پیش ارتش آمریکا بودجه 47 میلیون دلاری را برای یافتن راه‌های جایگزینی سیستم‌های آسیب‌پذیر جی‌پی‌اس اختصاص داد.
دولت آمریکا و نهادهای اطلاعاتی آن حضور آرکیو 170 را در ایران هرگز به صورت رسمی تایید نکرده بودند تا اینکه ایران آن را در تلویزیون به نمایش گذاشت.