kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹

صالحی: بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین به زودی انجام می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به توافق صورت گرفته با آژانس اعلام کرد بازدید از معدن گچین بندرعباس به زودی انجام خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به توافق صورت گرفته با آژانس اعلام کرد بازدید از معدن گچین بندرعباس به زودی انجام خواهد شد.
علی اکبر صالحی دیروز پس از بازدید از بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان مسیح دانشوری در جمع خبرنگاران درباره زمان بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از معدن گچین بندرعباس عنوان کرد که این بازدید به زودی انجام می‌شود ولی به زمان دقیق آن اشاره‌ای نکرد.
وی با اشاره به توافق صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس 6 مورد را مطرح کرده بود که قبول کردیم برای تلطیف فضای موجود این 6 خواسته را تأمین کنیم که یکی از آنها بازدید از رآکتور آب سنگین اراک بود که صورت گرفت و خواسته دیگر بازدید از معدن گچین بندرعباس است که به زودی انجام خواهد شد.
صالحی اضافه کرد: این رویکرد ما باعث شده که گزارش اخیر آقای آمانو در شورای حکام نسبت به سابق مثبت‌تر باشد و امیدواریم از این پس هر گزارشی درباره ایران منتشر می‌شود، مثبت باشد و با همین رویکرد جلو برویم و اعتماد متقابل ایجاد شود و همکاری ایران و آژانس مکمل گفت‌وگوهای سیاسی با 5+1 باشد.
به گزارش فارس وی به فعالیت سازمان انرژی اتمی در زمینه پزشکی از جمله در زمینه تولید رادیوداروها اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر در رآکتور آب سنگین اراک امکان تولید ایزوتوپ‌هایی مختلف را داریم، اظهار داشت: قرار است صحبت کنیم که ایزوتوپ‌هایی که مورد نیاز مراکز درمانی است را در اراک تولید کنیم که برای بیماران قلبی، مغزی و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صالحی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی به دنبال این است که یک بیمارستان تخصصی در کاربرد پرتوها و انواع تجهیزات رادیو تراپی و انواع شتاب دهنده‌ها را ایجاد کند و این امر برای فوریت‌های هسته‌ای تعبیه خواهد شد.
ولایتی: حریف ممکن است به توافق عمل نکند
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل نیز پس از بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی از مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان مسیح دانشوری، در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: ما طالب مذاکره هستیم اما در چارچوب حقوق حقه و با رعایت قواعد بین‌الملل.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: مردم ما خاطرشان جمع باشد که توان انرژی هسته‌ای که به کمک دانشمندان ایرانی به دست آمده را به راحتی از دست نخواهیم داد ولو اینکه آمریکایی‌ها و دیگران فشار بیاورند.
ولایتی در خصوص توافق ژنو نیز عنوان کرد: همکاران و دوستان ما در مذاکرات ژنو تلاش‌های زیادی کردند و گام‌های اولیه برداشته شده است. البته باید مراقبت کنند، زیرا حریف ما با برخی از اقداماتش ممکن است به توافق ژنو عمل نکند.