kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
معاون شیلات کشور:

۹۵ درصد ماهی‌قرمزها ایرانی هستند

به گفته معاون سازمان شیلات، حدود ۹۵ درصد از انواع ماهیان قرمز موجود در بازار در داخل تولید می‌شود و بخش اندکی از آن وارداتی است.

به گزارش ایسنا، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اعلام کرد که تولید ماهی قرمز زیاد است و بخش زیادی از ۲۰۰ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی تولیدی در کشور را شامل می‌شود. در این میان بیشترین تولید ماهیان زینتی در استان اصفهان صورت می‌گیرد و وضعیت تجارت آن نیز بهبود یافته، چرا که میزان صادرات نسبت به واردات در طول سال‌های دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت قبل افزایش پیدا کرده است.حسین عبدالحی با اشاره به سهم بیش از ۴۰ درصدی استان اصفهان به ویژه شهر کاشان در تولید انواع ماهی زینتی مانند ماهی قرمز، در این باره گفت: حدود ۹۵ درصد انواع ماهیان قرمز موجود در بازار در داخل تولید می شود و بخش اندکی از آن وارداتی است، اما اینکه گفته می‌شود «ماهیان زینتی و آکواریومی هم از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند»، درست نیست، چرا که حمل و نقل و نگهداری آن در طول مسیر بسیار سخت است و نمی‌توان آن را غیررسمی وارد کرد.
.وی با بیان اینکه با توجه به کم خطر بودن پرورش ماهی زینتی، هر کسی در این زمینه متقاضی باشد مجوز می‌گیرد، گفت: این فعالیت جزو تولیدات سالم و تقریبا بی‌خطر است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای حیواناتی مانند سگ و گربه باشد. بنابراین تولید آن هم می‌تواند در هر جایی صورت گیرد و بر همین اساس در حال تدوین و تنظیم آیین‌نامه‌ای هستیم که متقاضیان برای تولید کمتر از ۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی نیازی به استعلام‌های خاص نداشته باشند. البته برای این افراد کارت صادر می‌شود ولی به سختگیری‌های صورت گرفته برای یک تولید بزرگ نیازی نیست.