kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

تعدادی از اجساد سقوط هواپیمای تهران-یاسوج شناسایی شدند

تعدادی از پیکرهای مسافران سقوط هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که مورد آزمایش ژنتیک قرار گرفته بود، دیروز شناسایی و اعلام شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تعدادی از قطعات جان‌باختگان هواپیمای ATR72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که روز یکشنبه در ارتفاعات دنا سقوط کرده بود مورد آزمایش ژنتیک قرار گرفت.
برخی از این قطعات جان‌باختگان که توسط تکاوران ارتش، سپاه، هلال ‌احمر و کوهنوردان به پایین ارتفاعات منتقل شده بود مورد آزمایش ژنتیک در پزشکی قانونی یاسوج قرار گرفت.
اسامی جان‌باختگان شناسایی شده هواپیمای تهران- یاسوج به زودی اعلام می‌شود.
مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان اصفهان گفت: نیروهای هلال احمر از هر روزنه‌ای استفاده می‌کنند تا به محل سقوط برسند اما شرایط جوی اجازه پیشروی به آنها را نمی‌دهند.
محسن مومنی اظهار داشت: نیروهای امدادی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند به محل سقوط رسیده و پیکرها را منتقل کنند اما متاسفانه شرایط هوا بسیار نامساعد است و مجبور می‌شوند به عقب برگردند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون 8 تیم در سمیرم و 4 تیم در استان اصفهان برای انجام عملیات جست‌وجو در حال آماده‌باش به سر می‌برند و به محض اینکه شرایط هوا مساعد شود عملیات را از سر می‌گیرند، تاکنون نیروهای امدادی نتوانسته‌اند تمام پیکرها را به پایین کوه منتقل کنند و تا بهبود شرایط جوی عملیات متوقف شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم از حضور هیئت فرانسوی شرکت سازنده و طراح هواپیمای ATR۷۲  متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در منطقه دناکوه خبر داد.
منصور شیشه‌فروش با ‌اشاره به جزئیات سفر هیئت فرانسوی به ارتفاعات دنا اظهار داشت: چون مقررات بین‌المللی بوده و کنوانسیون هواپیمایی شیکاگو نام دارد، کشور سازنده و طراح هواپیما در صورت سانحه می‌تواند کارشناسان خود را اعزام تا علل حادثه را بررسی کنند.
وی افزود: به همین دلیل هیئتی از فرانسه که سازنده هواپیمای ATR72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بوده به منطقه دناکوه سفر کردند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در نهایت این هیئت یک دوره آموزشی برای امدادگران تدارک دیده تا در صورتی که قصد جابه‌جایی قطعات هواپیما را داشتند، آگاه باشند که چگونه می‌توانند به راحتی این قطعات را جابه‌جا کنند.وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌هایی که این هیئت فرانسوی با سازمان هواپیمایی کشوری داشتند به منظور بررسی سانحه و نحوه برخورد با قطعات هواپیما و نحوه جابه‌جایی قطعات در حین جست‌وجو در منطقه دناکوه حضور پیدا کردند.
شیشه‌فروش گفت: تاکنون جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده و در صورتی که پیدا شود سازمان هواپیمایی کشوری این خبر را اعلام می‌کند.
دو امدادگر در ارتفاعات دنا از مرگ نجات یافتند
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دوامدادگر محلی که بدون هماهنگی با ستاد بحران استان به ارتفاعات دنا عزیمت کرده بودند درحالی‌ که پاهای آنها از سرما و کولاک شدید در حال یخ زدن بود توسط تیم‌های نجات کوهستان هلال احمر نجات یافتند.
عزیز فیلی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این دو امدادگر پس از بهبودی، تحویل نیروی انتظامی و مقامات قضایی شدند.وی تصریح کرد: این دو امدادگر اذعان کردند که از ساعت 11 صبح روز پنجشنبه و به‌ صورت غیرقانونی و بدون هماهنگی به ارتفاعات دنا رفتند ولی در ارتفاع حدود دو هزارمتری کوه توان حرکت از آنها سلب شد به گونه‌ای که پاهای آنها از شدت سرما و کولاک در حال یخ زدن بود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویر احمد گفت: بارها مسئولان امر و تیم‌های تخصصی کوهنوردان و نیروهای امدادی هلال احمر اعلام کرده‌اند که مردم عادی باید از اعزام به منطقه عملیاتی و ارتفاعات دنا خودداری کنند.
وی یادآور شد: کار جست و جو و انجام عملیات‌ امدادی در این منطقه و محل سقوط هواپیما باید تنها از طریق نیروهای تخصصی نجات کوهستان و سایر عوامل امدادی انجام گیرد.
فیلی تصریح کرد: ابراز همدردی مردم برای کمک و پشتیبانی نیروهای امدادی هلال احمر قابل تحسین و تقدیر است اما باید شرایط موجود را نیز درک کنند که عملیات جست و جو برای جانباختگان این سانحه دلخراش نیازمند حضور نیروهای متخصص و مجرب است.
وی ابراز داشت: امدادگران محلی و مردم بدانند که ارتفاعات دنا و محل سقوط هواپیما منطقه‌ای بسیار خطرناک، سخت گذر، پوشیده از برف و کولاک و چندین لایه یخی است و امکان اعزام و صعود به آن منطقه از عهده افراد غیرحرفه‌ای بر نمی‌آید.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات جست و جو به دلیل شرایط نامساعد جوی همچنان متوقف است و تمامی شرایط، امکانات و ظرفیت‌های موجود برای انجام عملیات مجدد به محض مساعد شدن هوا فراهم است.وی با‌اشاره به نقطه زنی و مشخص شدن چند مکان برای مختصات و مشخصات جعبه سیاه هواپیما‌ی  ای‌تی آر 72 تهران - یاسوج نیز گفت: توجیهات و اطلاعات لازم در این زمینه به همه تیم‌های اعزامی و امدادی به منطقه ارائه شده است.