kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

بارش برف و باران در غرب و گرد و خاک در جنوب کشور

بارش برف و سردی هوا در غرب و گرد و خاک در جنوب کشور دیروز برخی مدارس استانهای اردبیل و کرمان را در مقاطع مختلف تحصیلی تعطیل کرد.



به گزارش کیهان از اردبیل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل دیروزدر اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در اردبیل، خلخال و نمین مدارس در مقاطع پیش دبستانی ، ابتدایی و متوسطه اول و در سرعین ، نیر و هیر تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است.
همچنین در مشگین شهر، ارشق و لاهرود مدارس پیش‌دبستانی و در گرمی مغان مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی نوبت صبح دیروز به علت بارش برف تعطیل شدند.
مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل استان اردبیل نیز اعلام کرد که جاده‌های استان باز بوده و برفروبی و نمک‌پاشی شده اما به دلیل کولاک در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی سطح جاده‌ها پوشیده از برف است.
این اداره از رانندگانی که قصد تردد در راه‌های استان را دارند خواست زنجیرچرخ و وسایل ایمنی زمستانی با خود همراه داشته باشند.
بنا بر این گزارش رئیس ‌اداره هواشناسی خلخال گفت: ارتفاع برف در شهر خلخال به بیش از 18 سانتیمتر رسیده است.
فرامرز فرض‌الله‌پور افزود: ارتفاع برف در مناطق کوهستانی و مرتفع شهرستان بیش از نیم متر گزارش شد. بارش برف سنگین در خلخال موجب تعطیل شدن مدارس پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول در مناطق شهری و روستایی این شهرستان شد.
اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس از سوی مدیریت آموزش و پرورش خلخال دانش‌آموزان را سردرگم کرد و صبح دیروز بسیاری از دانش‌آموزان با درهای بسته مدارس روبرو شدند.
محمد قربانی، رئیس‌اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خلخال نیز از بارش برف در تمام راه‌های ارتباطی این شهرستان خبرداد و گفت: ارتفاع برف در گردنه الماس واقع در جاده ارتباطی خلخال به اسالم از 60 سانتیمتر گذشته و با وجود بارش برف سنگین با تلاش راهداران تمام راه‌های اصلی و فرعی برفروبی ، تیغه زنی ونمک پاشی شده و تردد خودروها در آنها جریان دارد.
تعطیلی مدارس 2 شهرستان
 آذربایجان شرقی
تبریز- خبرنگار کیهان: برخی مدارس 2 شهرستان آذربایجان شرقی به علت بارش برف تعطیل اعلام شد.
بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، دیروز مدارس کلیه مقاطع تحصیلی شهرستان سراب اعم از مناطق روستائی و مناطق شهری در نوبت قبل از ظهر تعطیل شد.
مدارس کلیه مقاطع تحصیلی مناطق روستایی شهرستان هریس هم در شیفت صبح دیروز تعطیل بود.
در شهرستان ورزقان، مدارس کلیه مقاطع تحصیلی اعم از مناطق روستائی و مناطق شهری راس ساعت ۹ صبح شروع بکار کرد.
بارش برف از ظهر روز سه شنبه مناطق شمالی استان آذربایجان شرقی را در برگرفت.
تعطیلی مدارس ریگان و فهرج
رئیس‌اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان از تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان‌های ریگان و فهرج دیروز به دلیل توفان شن و ریزگردها خبر داد.
امید سلاجقه در گفت وگو با ایرنا افزود: وی یادآور شد: توفان شدید شن از سه شنبه شب در شرق استان کرمان آغازشد.
ریگان و فهرج از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و ریزگردها هستند و به ترتیب در 285 و 260 کیلومتری شرق کرمان قرار دارند.
قطع برق 13 روستای ریگان
فرماندار ریگان گفت : توفان شدید شن به همراه ریزگردها که ریگان در شرق استان کرمان را از روز سه شنبه در برگرفته؛ موجب قطع برق 13 روستا و محاصره 50 روستای این شهرستان شده است.
امین باقری به ایرنا گفت که علاوه‌بر بسته‌شدن اغلب راه‌های روستایی و قطع برق، دستگاه پایش غلظت ریزگردهای این شهرستان هم از کار افتاده است.
وی با ‌اشاره به اینکه براثر غلظت ریزگردها ناچار به تعطیلی مدارس شده ایم اظهار داشت: صبح  دیروز 13 نفر به علت مشکلات تنفسی راهی مراکر درمانی شدند.
وی گفت: توفان شن به همراه ریزگردها علاوه‌بر کاهش دید افقی و کندی تردد در جاده‌ها، خسارت هنگفتی هم به فضای سبز شهری، مزارع و باغ‌های ریگان وارد کرده است.
باقری با تاکید بر اینکه اکنون هیچ ارتباطی با 50 روستای در محاصره شن‌های روان وجود ندارد افزود: به علت وضعیت بحرانی پیش آمده تمام دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران شهرستان در آماده‌باش هستند.
براساس این گزارش توفان شن همچنین موجب بسته‌شدن راه ترانزیتی ریگان به چابهار در سیستان و بلوچستان شده است.
توفان شن کنارگذر غربی محور
 اردکان- نایین را بست
رئیس‌پلیس راه یزد گفت: به علت وقوع توفان شن در محور غربی مسیر اردکان به نایین، این جاده دیروز بسته شد.
سرهنگ احمد مظفری افزود: شدت توفان در این مسیر موجب کاهش دید رانندگان شده است. وی اضافه کرد: برای جلوگیری از وقوع سوانح مجبور به بستن جاده شده‌ایم و رانندگان می‌توانند از مسیرهای جایگزین تردد کنند. وی ادامه داد: رانندگان باید در مسیرهای دیگر هم بویژه در محور نایین- اردکان با چراغ روشن و دقت و احتیاط بیشتر حرکت کنند. به گفته وی به محض اینکه شعاع دید مناسب شود مسیر یاد شده باز خواهد شد.