kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک:

200 هزار تن پوشاک از طریق واردات و قاچاق تامین می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک با ‌اشاره به اینکه ۲۰۰ هزارتن از پوشاک کشور از طریق واردات رسمی یا قاچاق تامین می‌شود‏، گفت: ۷۰ درصد واحدهای پوشاک کشور با ظرفیتی پائین و کمتر از یک سوم کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، افسانه محرابی با ‌اشاره به نیاز ۵۱۰ هزارتنی سالانه کشور به پوشاک و تامین 310 هزار تن آن در داخل و 200 هزار تن از طریق واردات و قاچاق، اظهار کرد: ارزش پوشاک مورد نیاز کشور در سال ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که فقط ۲۲ هزار میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه حداقل ۴۰ درصد از صنایع نساجی و پوشاک کشور معادل حدود چهار هزار واحد نیازمند نوسازی و بازسازی است گفت: هرچند تعداد انگشت شماری از واحدها به ماشین‌آلات ۲۰۱۷ مجهز شده‌اند اما فناوری حدود ۶۰ درصد واحدهای دیگر هم صد درصد به روز نیست.
به گفته محرابی، اغلب بنگاه‌ها مشکل دارند و صنعت پوشاک برای جهانی شدن و تولید محصولات رقابتی با کیفیت بالا علاوه‌بر آموزش نیروی انسانی، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و استفاده از مواد اولیه مرغوب نیازمند استفاده از ماشین آلات جدید و فناوری روز است.
وی ادامه داد: بیشتر نیاز ما به بازسازی و نوسازی در صنعت نساجی و پوشاک، مربوط به زنجیره قبل از پوشاک از جمله نخ و رنگرزی است.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک ظرفیت پائین تولید را از مشکلات اساسی صنعت پوشاک برشمرد و اضافه کرد: جدای از قاچاق پذیر بودن پوشاک که این صنعت را اذیت می‌کند، بی‌توجهی به موضوعاتی چون آموزش و طراحی و مد همچنین نبود یا کمبود دستگاه‌های برش تمام اتوماتیک باعث شده است بسیاری از واحدهای پوشاک با یک سوم ظرفیت کار کنند، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد واحدهای پوشاک کشور با ظرفیتی پائین و کمتر از یک سوم کار می‌کنند.
محرابی با ‌اشاره به حجم بالای قاچاق پوشاک و ضرورت مقابله با این پدیده افزود: مبارزه با قاچاق به یک عزم ملی با مشارکت همه دستگاه‌ها نیاز دارد، بخشی از قاچاق بصورت کوله‌بری، معافیت‌های مرزنشینی، ملوانی، ته لنجی و مناطق آزاد انجام می‌شد برهمین اساس شناسنامه‌دارکردن پوشاک وارداتی و تولید داخل با هدف کنترل مبداء تا عرضه به اجرا گذاشته شده است و در ادامه با دریافت کد رهگیری تکمیل
می‌شود.
وی با ‌اشاره به سهم پوشاک در سبد خانوار و اینکه بعد از غذا مهم‌ترین دغدغه انسان‌ها است، بیان کرد: هزینه بالای تولید و کاهش قدرت خرید مردم در کنار قاچاق باعث تشدید مشکلات این بخش و ناتوانی فعالان و تولیدکنندگان در پرداخت حقوق دولتی اعم از بیمه و مالیات همچنین بازپرداخت تسهیلات بانکی و در نتیجه تعطیلی و فعالیت با ظرفیت پائین بنگاه‌ها شده است.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک، حجم صادرات این بخش در ۹ ماهه امسال به ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۶۳۰ میلیون دلاری مدت مشابه در سال گذشته، از رشد ۸۰ میلیون دلاری صادرات محصولات نساجی و پوشاک حکایت دارد.
محرابی همچنین به رشد نوسازی ماشین آلات نساجی و پوشاک ‌اشاره کرد و افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۴۷ میلیون دلار ماشین آلات وارد کشور شد که در مقایسه با واردات ۱۹۴ میلیون دلاری سال گذشته ۱۵۱ میلیون دلار بیشتر است.
وی ادامه داد: واحدهایی داریم که برای فعالیت به سرمایه درگردش نیاز دارند اما نرخ بالای سود تسهیلات بانکی مانع از رغبت فعالان این بخش برای دریافت تسهیلات شده است.