kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

واکنش دولت به گزارش قانونی دیوان محاسبات

رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت نسبت به گزارش دیوان محاسبات کشور مبنی بر واریز نشدن چند هزار میلیارد تومان از درآمدها به خزانه واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت و بیژن نامدار زنگنه روز گذشته به گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد گزارش تفریغ بودجه 1395 که در آن اعلام شده بود وزارت نفت 16 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نکرده و مبالغی از آنچه باید به صندوق توسعه ملی واریز می‌کرده را نکرده است، واکنش نشان دادند.
وزیر نفت در این نشست با اشاره به دو ابهام در مورد عدم واریز مبلغ 128 میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی از درآمد خالص صادرات گاز طبیعی و همچنین یک میلیارد و 48 میلیون دلار از صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: حکمی از طریق داوری فروش گاز به ترکیه علیه ما وجود داشت که 13 درصد گاز ترکیه از چهار تا پنج سال قبل کاهش پیدا کند، اما توافق شد که از محل صورت‌حساب‌های جدید پرداخت شود، یعنی پولی که از سال 95 از ترکیه نگرفتیم، باید حتی سهمی هم می‌دادیم و پول‌های واریزی به صندوق توسعه ملی هم باید پس گرفته می‌شد، تا به ترکیه بدهیم.
زنگنه با طرح این سؤال که هفت میلیون بشکه نفت کجا رفته، گفت: برای محاسبه ملاک فروش است، یعنی چقدر صادرات شده است؛ ما بخشی از نفت را صادر می‌کنیم و بخشی نیز تحویل پالایشگاه‌ها است، چیزی که در لوله‌ها می‌رود و تولید شده، اما فروش نرفته همین هفت میلیون بشکه است.
وی افزود: یک سنت هم از درآمد صادرات نفت که به خزانه نرفته باشد، نداریم و به مردم اطمینان می‌دهم، در دولت یازدهم و دوازدهم و دوره قبلی که من بودم، این مباحث وجود ندارد.
وزیر نفت در مورد اینکه 11 هزار و 479 میلیارد تومان فروش داخلی گاز طبیعی به خزانه وارد نشده است، گفت: در سازوکاری که بین شرکت ملی نفت و خزانه‌داری مطرح شده، باید سهم هر یک از ذینفعان فروش گاز طبیعی پرداخت شود که شامل سود سهام، سهم سازمان هدفمندی، مالیات ارزش افزوده و سایر است و قوه مجریه نیز طبق قانون بر آنها نظارت می‌کند.
وی با اشاره به آنچه گفته شد چهار هزار و 479 میلیارد تومان از درآمدهای پتروشیمی‌ها به خزانه واریز نشده است، بیان کرد: از زمانی که دولت یازدهم تشکیل شد، برای تولید بنزین، هیدروکربن‌ها و برخی میعانات با هم مخلوط می‌شد که جلوی آن را گرفتیم و از ستاد تدابیر ویژه سال 92 اجازه گرفتیم و هر سال هم تمدید شد که پتروشیمی‌ها، هیدروکربن را صادر کرده و پولش را بدهند تا بنزین باکیفیت وارد شود‏، بنابراین پول آنها تهاتر
 شده است.
وزیر نفت ادامه داد: مبلغی که در گزارش دیوان محاسبات نوشته شده معلوم نیست بدهی خزانه باشد، شاید طلب پالایشگاه‌ها بوده و هنوز کارگروه نظر نهایی را اعلام نکرده است، بنابراین حرف دقیقی نیست که پول به خزانه واریز نشده است.
در ادامه محمدباقر نوبخت‏، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: آمار خزانه نشان می‌دهد که درآمدها به خزانه واریز شده است، رویکرد دیوان محاسبات قابل قبول است که بر اساس قانون و وظیفه عمل می‌کند، اما چیزی که شبهه‌برانگیز است را چرا منتشر می‌کنید و حرفی می‌پرانید، ذهن‌ها را باید یکی یکی روشن کنیم و گزارش دهیم. به گفته وی‏، صرف‌نظر از اینکه گزارش تفریغ بودجه بر اساس نظرات دولت تهیه نشده، باید از دیوان محاسبات قدردانی کنیم، چون مدتی است گزارش‌ها سر وقت به مجلس ارائه می‌شود و به نوعی به هنگام عمل می‌کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: با این وضعیت انتظار می‌رفت گزارش تفریغ بودجه‌ای که ارائه شده، بر مبنای گزارش قوه مجریه باشد، اما دیوان خود اقدام به تهیه گزارش کرده حداقل کار این بود که دولت را از گزارش مطلع کرده تا راجع به شبهات و ابهامات پاسخ دهد تا مایه تشویش اذهان عمومی و مورد سوءاستفاده‌ رسانه‌های خارجی قرار نگیرد، زیرا بسیاری از این رسانه‌ها آن را نوعی فساد سازمان‌یافته در نگاه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.