kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
پس از سال‌ها نوکری

محمود عباس: آمریکا به ما سیلی زد


سرویس خارجی -
رئیس ‌تشکیلات خودگردان فلسطین به رغم آن همه خوش‌خدمتی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی حالا در کمال ناامیدی، از غیرقابل اعتماد بودن آمریکا می‌گوید. محمود عباس گفته، اقدامی که ترامپ تحت عنوان«توافق قرن» مطرح کرده، «سیلی قرن» بود.
 آمریکا و رژیم صهیونیستی مدتی است با ارائه طرح به اصطلاح صلح به دنبال تصرف قدس و راندن فلسطینی‌ها از این شهر مقدس هستند. نام این طرح را هم «توافق قرن» نامیده‌اند، بدون اینکه به مذاکرات و وعده و وعیدهایی که با سازشکاران داده‌اند، عمل کنند. محمود عباس، رئیس ‌تشکیلات خودگردان فلسطین که سال‌ها نوکری آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پرونده خود دارد، گو اینکه تازه از خواب بیدار شده باشد می‌گوید، نباید به ترامپ اعتماد می‌کرد. وی این طرح را «سیلی قرن» نامیده و به ترامپ هم هشدار داده فلسطینی‌ها هرگز آن را نخواهند پذیرفت. رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین اسرائیل را متهم کرده که با اقدامات مخربش پیمان صلح اسلو را به طور کامل نابود کرده است.
به گزارش خبرگزاری قدس، رئیس ‌تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی در نشست شورای مرکزی فلسطین در رام‌الله گفته قدس پایتخت ابدی فلسطین باقی خواهد ماند و ما دیگر مرتکب ‌اشتباهات گذشته نمی‌شویم... وقتی مسئله مربوط به ملت و سرزمین ما باشد، از هیچ‌کس دستور نمی‌گیریم. همه باید مسئولیت‌های خود را در این زمینه انجام دهند و نمی‌توان مسئولیت را فقط بر دوش نهادهای رسمی گذاشت. نشست شورای مرکزی فلسطین یکشنبه شب در حالی در رام‌الله آغاز شد که برخی از گروه‌های فلسطینی همچون حماس آن را تحریم کرده بود‌ند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بیش از یک ماه قبل، طی سخنانی در کاخ سفید قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و دستور فراهم کردن مقدمات انتقال سفارت آمریکا به این شهر را صادر کرد. این تصمیم با محکومیت‌های داخلی و جهانی مواجه شده و مخالفت فلسطینی‌ها با این تصمیم همچنان به شکل انتفاضه ادامه دارد.
 جزئیات انفجار صیدا
رژیم صهیونیستی همزمان با این طرح، دور تازه‌ای از ترور‌ها را با اعلام رسمی آغاز کرده است. دیروز خبر رسید ساعاتی پس از اینکه برخی از مقامات این رژیم تهدید به حذف فیزیکی رهبران مقاومت کردند، یکی از اعضای جنبش حماس در شهر صیدا لبنان ترور شد. طبق آخرین گزارش‌ها، «محمد حمدان»، حین سوار شدن به خودرویش مورد سوءقصد قرار گرفت اما خوشبختانه از این سوء قصد جان سالم به در برد. این انفجار در منطقه «البستان الکبیر» در لحظه ورود او به خودرو رخ داده است. گفته می‌شود در لحظه انفجار پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز شهر صیدا در حال پرواز بودند. نمایندگی حماس در لبنان هم اعلام کرده که داده‌های اولیه حاکی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این انفجار است چرا که این رژیم می‌خواهد توجه‌ها را از داخل فلسطین به خارج آن منحرف کند.حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده این انفجار از نظر زمان و مکان وقوع آن حامل نشانه‌های آشکاری می‌باشد از دست داشتن دشمن اسرائیلی و مزدورانش برای ایجاد نابسامانی و وحشت‌پراکنی در صیدا که پایتخت جنوب و مقاومت است. به گفته «ماهر حمود» رئیس ‌اتحادیه جهانی علمای مقاومت و امام جماعت مسجد القدس در صیدا، اسرائیل متهم نخست در این عملیات ترور است.«بهیه الحریری» نماینده مردم صیدا در پارلمان نیز گفته، این انفجار امنیت شهر صیدا و دستاوردهای اخیر در جهت ثبات‌بخشی به این شهر را هدف قرار داد. صیدا پیش از این شاهد انفجارهای مشابه بود که دست داشتن دشمن اسرائیلی در آنها مشخص شد. «فواد السنیوره» رئیس ‌فراکسیون «المستقبل» در پارلمان لبنان نیز اینگونه موضع گرفته که، «ما این جنایت تروریستی که یکی از رهبران جنبش حماس را هدف قرار داد به شدت محکوم می‌کنیم، این اقدام تروریستی نشان می‌دهد که همه ما باید نسبت به خطر اسرائیل برای ایجاد فتنه و نگرانی مواظب باشیم.»
اسرائیل: کار ما بود!
رژیم صهیونیستی جزو معدود رژیم‌هایی است که هیچ ابایی از اعلام رسمی تروریست بودن خود ندارد. دیروز کانال 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی از ناکامی در ترور «اسامه حمدان» از رهبران حماس گزارشی منتشر و اعلام کرد هدف انفجار، صیدا نقطه اتصال حماس و حزب‌الله و هشدار به حماس برای دوری گزیدن از ایران بود. در این گزارش با ‌اشاره به حادثه انفجار خودروی «محمد حمدان» از اعضای حماس در صیدا، آمده است: «این عملیات فردی را که در آن مجروح شده بود، هدف قرار نداده است.»  به گزارش خبرگزاری قدس، در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که این حمله برای هدف قرار دادن «اسامه حمدان» به عنوان فردی که نقطه اتصال حماس و حزب‌الله است، طراحی شده بود. اما فرد دیگری به ‌اشتباه هدف قرار گرفت.» در انفجار تروریستی روز شنبه در شهر صیدا لبنان، محمد حمدان از اعضای حماس زخمی شد. این عملیات دقیقا در همان محلی انجام شد که در سال 2006 برادران المجذوب از سوی رژیم صهیونیستی ترور شده بودند.