kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶

چند توصیه مهم پلیس برای جلوگیری از سرقت خودرو


معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی به شهروندان هشدار داد: مراقب سارقانی که در اطراف پمپ بنزین و مجتمع‌های مسکونی کمین کرده‌اند، باشند.
سرهنگ رضا موذن با توصیه به صاحبان خودروها مبنی بر اینکه حتی برای یک لحظه خودرو را بدون برداشتن سوئیچ ترک نکنند، به ایرنا گفت: هم اکنون شاهد شیوع سرقت‌هایی هستیم که سارقان از غفلت رانندگان استفاده کرده و خودرو را به راحتی سرقت می‌کنند.
موذن ادامه داد: این روزها شاهد سرقت‌هایی هستیم که در اثر غفلت رانندگان اتفاق می‌افتد به عنوان مثال راننده برای خرید روزنامه، برای بنزین زدن در پمپ‌ها، جلوی درب مجتمع‌های مسکونی برای گذاشتن زباله در سطل و غیره برای لحظه‌ای هر چند کوتاه از خودرو پیاده می‌شود اما غافل از اینکه سارقان در اطراف چنین مکان‌هایی کمین کرده‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر برخی از سارقان با برداشتن سوئیچ خودرو از کمدهای موجود در استخرهای شنا و سرقت از کیف مشتریان در آرایشگاه‌های زنانه اقدام به سرقت خودروها می‌کنند، به همین دلیل بهتر است افراد وسائل خود را به صندوق امانات بسپارند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی، یکی دیگر از شیوه‌های سرقت خودرو را پنجر کردن از سوی سارقان عنوان کرد و گفت: حمل وسائل گران قیمتی مثل لپ‌تاپ یا وسائل دیگر در خودرو سبب جلب توجه سارقان می‌شود، سارق پس از تعقیب خودرو، زمانی که خودرو پارک می‌شود، اقدام به پنچر کردن لاستیک خودرو می‌کند و صاحب خودرو وقتی مشغول پنچرگیری می‌شود، سارق از این فرصت استفاده کرده و اقدام به سرقت می‌کند.
سرهنگ موذن همچنین به شیوه دیگر تصادف ساختگی ‌اشاره کرد و افزود: شهروندان همچنین باید در هر گونه تصادفی که رخ می‌دهد، هوشیار بوده و حتما سوئیچ خودرو را از داخل خودرو بردارند زیرا سارقان از کوچک‌ترین فرصت برای سرقت استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: حتما خودروها مجهز به قفل فرمان و سایر وسائل امنیتی باشند که سرعت سرقت را به تاخیر می‌اندازد و همچنین هنگام ترک خودرو مطمئن شوید که درب خودرو و شیشه‌ها بسته است.
این مسئول پلیس آگاهی اظهار داشت: چنانچه برای خرید از خودرو خارج می‌شوید، فرزند خردسال و کودک خود را داخل خودرو تنها نگذارید چرا که دیده شده برخی سارقان در زمان سرقت خودرو متوجه کودکی که درصندلی‌های عقب خوابیده، نشده‌اند و خودرو با این شرایط به سرقت رفته است.
افزایش 10 درصدی
سرقت قطعات خودرو
سرهنگ موذن گفت: سرقت خودرو در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد کاهش داشته و پلیس در این حوزه، 97 درصد کشفیات داشته است که سه درصد باقیمانده مربوط به خودروهایی است که از مرزهای کشور خارج یا اوراق شده است به همین دلیل کشف این خودروها دشوارتر می‌شود.
وی ادامه داد: در 9 ماه امسال میزان سرقت محتویات داخل خودرو پنج درصد کاهش یافته که این مهم به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم است چرا که شهروندان آموخته‌اند هنگام ترک خودرو، اجناس قیمتی و شخصی خود را با خود برده و به هیچ عنوان این اجناس را در خودرو نگهداری نکنند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: متاسفانه در سرقت قطعات خودرو افزایش 10 درصدی داشته‌‌ایم چرا که ابتدایی‌ترین و راحت‌ترین سرقت‌ها، سرقت قطعات خودرو است که عموما توسط معتادان انجام می‌شود چرا که در سطح شهر خودروهای بسیاری پارک است و معتادان در نیمه‌های شب شیشه‌های خودرو را شکسته و قطعات آن را سرقت می‌کنند.
موذن با ‌اشاره به اینکه فرهنگ بیمه بدنه خودرو در کشور هنوز جا نیفتاده است، گفت: این موضوع بیشتر در مورد خودروهای داخلی مصداق دارد چرا که قطعات خودروهای خارجی گران است و صاحبان آن برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرقت یا تصادف، خودروهایشان را بیمه بدنه می‌کنند.
وی افزود: البته یک خلاء قانونی برای بیمه بدنه خودروهای داخلی وجود دارد چرا که اگر قطعات خودرویی به سرقت برود به جای اینکه بیمه هزینه سرقت را پرداخت کند تا مال باخته با این هزینه پرداختی قطعات مسروقه دیگری را خریداری کند باید قطعه به سرقت رفته را به مال باخته بدهد تا از این طریق دست دلالان در این زمینه نیز کوتاه شود.