kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
نویسنده مشهور برزیلی خطاب به سلطنت‌طلبان:

خفه‌شو! ساواک مرده است




پائولو کوئیلو خطاب به ربع پهلوی نوشت: اگر تو به دنبال یک کودتای دیگر باشی، مانند کودتایی که سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ سازماندهی کرد، مردم ایران برای حمایت از کشورشان برمی‌خیزند.
پائلو کوئیلو، نویسنده برزیلی که از دهه 1370 و با ترجمه برخی آثارش در ایران به شهرت رسید در توئیترش نسبت به سخنان اخیر رضا پهلوی (فرزند آخرین شاه ایران) واکنش نشان داد. وی در این توئیت خطاب به رضا پهلوی نوشت: «خفه شو! ساواک مرده است، و اگر تو به دنبال یک کودتای دیگر باشی، مانند کودتایی که سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ سازماندهی کرد، مردم ایران برای حمایت از کشورشان برمی‌خیزند.»
منظور این نویسنده برزیلی از کودتای 1953، کودتای آمریکایی- انگلیسی 28مرداد 1332 است که با هدف بازگرداندن شاه فراری از کشور و به قدرت نشاندن او صورت گرفت که به سرنگونی دولت مصدق انجامید.
در پی اغتشاشات اخیر سلطنت‌طلبان همراه با منافقین، آل‌سعود و... به وجد آمده بودند. به همین واسطه رضا پهلوی در گفت‌وگویی دخالت آمریکا را در امور کشورمان خواستار شد؛ همانگونه که پدرش در مرداد 1332 دست به دامن آمریکایی‌ها شد. رضا پهلوی از آمریکا خواسته بود که به اغتشاشگران و بر هم زنندگان امنیت ایران خدمات ویژه ارائه بدهد.
پس از این توئیت، یکی از سلطنت‌طلب‌ها در توئیتر خود عکسی را از سوزاندن کتاب‌های پائولو کوئیلو منتشر کرد که کوئیلو ضمن بازنشر توئیت این سلطنت‌طلب به آن واکنش نشان داده و نوشت: «من در سال‌های اخیر به این صحنه‌های سوزاندن کتاب‌هایم در بسیاری از کشورهایی که می‌خواهند رسم نازی‌ها را در سوزاندن کتاب زنده نگه‌دارند، عادت کرده‌ام و معتقدم ایرانی‌ها بدون دخالت خارجی، خودشان حرف آخر را درباره سرنوشتشان می‌زنند، آنها به اندازه کافی قوی و باهوش هستند.» کوئیلو در پاسخ به یک کاربر دیگر نوشته است: «حمایت من از مردم ایران است و نه از افراد سبک‌مغزی مانند این وارث تاج و تخت [رضا پهلوی] که مانند برخی دیگر در همین توییتر خواستار دخالت خارجی هستند.»