kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
کوچکی نژاد:

به جای تعطیلی یک ماهه مدارس قوانین موثر در کاهش آلودگی هوا را اجرا کنید



یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از طرح تعطیلی یک ماهه مدارس، گفت: به جای این طرح، قوانین موثر در کاهش آلودگی هوا را اجرایی کنند.
جبار کوچکی نژاد درباره اجرای طرح تعطیلی یک‌ ماهه مدارس به ایسنا گفت: به طور طبیعی در اکثر کشورهای دنیا تعطیلات برای دانش‌آموزان پس از اتمام سال تحصیلی وجود دارد اما به نظر بنده به جای اینکه بخواهیم چنین طرحی را اجرایی کنیم، قوانینی را که در زمینه آلودگی هوا در بودجه‌های سنواتی یا برنامه ششم تصویب شده اجرایی کنیم.
کوچکی نژاد افزود: سازمان محیط زیست به جای اینکه چنین پیشنهاداتی را ارائه کند، قوانینی که تصویب شده را اجرا کند به عنوان مثال برقی کردن موتورسیکلت‌ها، جابجایی کارخانجاتی که آلایندگی دارند و یا استفاده از سوخت پاک برای خودروها از جمله این قوانین است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.
وی بیان کرد: طرح تعطیلی یک ماهه مدارس نیاز به کار کارشناسی دارد، سال‌هاست با این شیوه مدارس سال تحصیلی را آغاز کرده و فعالیت داشته‌اند، انجام یک باره این طرح می‌تواند تمامی برنامه‌ها را به هم بریزد.
نماینده مردم رشت در مجلس گفت: با توجه به تعطیلی مدارس در فصل تابستان اکثر خانواده‌ها با این شرایط برنامه‌ریزی می‌کنند و در صورت جابجایی زمان آغاز سال تحصیلی در برنامه‌ها اختلاط ایجاد کرده و حتی به مسئله گردشگری هم که معمولا در این فصل انجام می‌شود، آسیب می‌زند.
کوچکی نژاد اظهارداشت: به نظر بنده قبل از این‌که دولت بخواهد لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند، باید مسئولان آموزش و پرورش نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را قانع‌کنند که چه فوایدی این طرح دارد در حالی که تاکنون چنین بحثی حتی در کمیسیون مطرح نشده است.
شرط آموزش و پرورش برای پذیرفتن «تعطیلات زمستانی»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص تعطیلات یک‌ماهه زمستانی مدارس هنوز نظری نداده است، گفت: سازمان محیط زیست طرحی را از منظر «کاهش آلودگی هوا» برای ایجاد تعطیلات زمستانی آماده کرده است، اما آموزش و پرورش به مسئله تعطیلات زمستانی از منظر تعلیم و تربیت نگاه می‌کند؛ ما به تعطیلات زمستانی تنها برای کاهش آلودگی هوا نمی‌اندیشیم بلکه به تمام یک سال تحصیلی نگاه کرده و برای مدیریت و استفاده بهینه از زمان برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی چاره اندیشی می‌کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم، افزود: آموزش و پرورش‌خواهان اصلاح تقویم آموزشی کشور است و ما با تعطیلات زمستانی به شرطی موافقیم که مصوبه مجلس برای آغاز سال تحصیلی در مهرماه و پایان آن در اردیبهشت ماه اصلاح شده و اختیار اعمال تغییر در تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش و پرورش و هیئت دولت واگذار شود تا بتواند زمان آغاز سال تحصیلی را متناسب با شرایط کشور تغییر دهد.