kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


چین
شین هوا: همزمان با تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی در آسیا، رئیس‌جمهور چین صراحتا از ارتش کشورش خواست برای جنگ آماده‌باشند و از مرگ در حین دفاع از کشورشان نترسند. وی از ارتش کشورش که به‌روزرسانی سریعش طی سال‌های اخیر هشداری برای آسیا و واشنگتن بوده خواست تا به ارتقای خود ادامه دهد. شی جین پینگ از ارتش همچنین خواست تا تحقیقات درخصوص تسلیحات جنگی پیشرفته را افزایش داده و در آموزش‌های جنگی واقعی مشارکت کنند. شی جین پینگ به عنوان رئیس‌کمیسیون مرکزی ارتش حزب کمونیست چین فرمانده کل قوای این کشور است که بیش از دو میلیون نیرو دارد.
بحرین
تسنیم: «شیخ عبدالله صالح» جانشین دبیرکل جمیت عمل اسلامی بحرین، محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی را مجازات آنان به دلیل عدم اعتراف علیه شیخ عیسی قاسم دانسته و گفته: «محاکمه غیر نظامیان در دادگاه نظامی به اتهام تلاش برای ترور فرمانده کل نیروهای مسلح قابل قبول نیست، تمام این افراد پس از بازداشت برای اعتراف علیه شیخ عیسی قاسم تحت فشار قرار گرفته بودند. این افراد حاضر به این کار نشدند به همین دلیل اتهام تلاش برای ترور به آنها زده شد و این محاکمه‌ها هیچ تفسیر دیگری ندارند.
اسپانیا
دویچه وله: دادگاه عالی اسپانیا حکم داده، «اوریول خونکوئراس»، معاون رئیس‌سابق منطقه کاتالونیا که اکنون بیش از دو ماه است در بازداشت به سر می‌برد، می‌بایست در بازداشت بماند و به این ترتیب او احتمالا نخواهد توانست در دولت جدید منطقه کاتالونیا سوگند یاد کند. قضات این دادگاه در حکم کتبی صادر شده نوشته‌اند که این خطر وجود دارد خونکوئراس مجددا در صورت آزاد شدن مرتکب جرم شود چون دلیل و مدرکی نشان نداده که او از مسیری که در پیش گرفته، دست برداشته است. این رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا بیش از دو ماه است که به اتهام شورش، فتنه و سوءاستفاده از بودجه عمومی و در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا در زندان به سر می‌برد.
پاکستان
ایندیپندنت: بر اساس نامه «حمزه بن لادن» (پسراسامه بن لادن رهبر سابق القاعده) «اسامه بن حمزه بن لادن»، نوه بن لادن جان خود را از دست داده است. حمزه، پسر 12 ساله‌اش را «فرزند قهرمان» و «شهید» خواند اما دلیل مرگ او را ذکرنکرد. در گزارشی که از منابع تروریستی به دست آمده مشخص شده که نوه اسامه بن لادن در یک حمله هوایی در مرز افغانستان و پاکستان کشته شده اما سایرین می‌گویند، احتمالا مرگ او به دلیل بیماری بوده است. شبکه خبری عربستانی «العربیه»، به نقل از منابع خود اعلام کرده، به احتمال زیاد مرگ این پسر به دلیل بیماری‌ای بوده که سال گذشته به آن دچار شد و اقدامات درمانی مناسبی را دریافت نکرد.
عراق
سومریه نیوز: نخست‌وزیر عراق در جشنی که به مناسبت نود و هفتمین سالگرد تاسیس ارتش این کشور برگزار شد، گفته: «ما نباید به برخی صداهای ناهماهنگ که می‌خواهند ما را به عقب بازگردانند، توجه کنیم. عراق می‌تواند به یکی از ۲۰ کشور پیشرفته جهان تبدیل شود... همه عراقی‌ها در برابر قانون اساسی کشور برابر هستند.» نخست‌وزیر عراق در این مراسم ضمن تقدیر از ارتش این کشور گفته: ارتش قهرمان ما ثابت کرد که فراتر از تمامی گرایش‌ها و عناوین بوده و برای نجات شهروندان عراقی وارد جنگی سخت شد و توانست خاک کشور را از وجود تروریست‌ها پاک کند. این ارتش بهترین مدافع و تکیه‌گاه عراقی‌هاست.»
یمن
اسپوتنیک: رسانه‌ها از زخمی شدن رئیس‌ستاد ارتش یمن وابسته به دولت مستعفی «منصور هادی» خبر دادند. یک منبع نظامی با اعلام این خبر گفته «طاهر علی عیظه العقیلی»، بر اثر انفجار مین در استان «الجوف» واقع در نزدیکی مرز یمن با عربستان زخمی شده است. شبکه المسیره وابسته به نیروهای انصارالله یمن نیز اعلام کرده که رئیس‌ستاد ارتش دولت مستعفی یمن به همراه تعدادی از فرماندهان وابسته به منصور هادی در درگیری با نیروهای انصارالله زخمی شده‌ است.