kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
وزیر بهداشت:

محصولات تراریخته چیزی نیست که یک وزیر یا سازمان در مورد آن اظهار نظر کنند


وزیر بهداشت گفت: تراریخته نوعی تکنولوژی و علم است و موافقان و مخالفانی دارد اما بحث تراریخته باید در محیط‌های علمی، کارشناسی و تخصصی مطرح شود.
سیدحسن هاشمی به ایسنا گفت: محصولات تراریخته مضرات و فوایدی دارد و باید مراقب باشیم در جایی که به ذخیره ژنتیکی کشور آسیب می‌زند ورود پیدا نکرده و از آن دوری کنیم و در مواردی که بشر راهی ندارد، از آن استفاده کنیم.
هاشمی افزود: محصولات تراریخته توسط آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بررسی می‌شود اما اصل محصولات تراریخته چیزی نیست که یک وزیر مانند وزیر جهاد کشاورزی یا بهداشت یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آن اظهار نظر کنند بلکه تراریخته یک بحث علمی است و باید اجازه دهیم این موضوعات در محیط‌های علمی، کارشناسی و تخصصی بررسی شود.
گفتنی است، اذعان وزیر بهداشت بر اینکه محصولات تراریخته در کنار فواید ادعایی مضراتی نیز دارد، تأیید‌کننده نگرانی مخالفان تجاری سازی، واردات و عرضه این محصولات در سطح جامعه است. موضوعی که بارها از سوی کارشناسان و رسانه‌های منتقد مطرح شده این است که با وجود خطرات محتمل در مصرف این محصولات حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که جلوی واردات محصولات تراریخته که طبق گفته مسئولان امر امروزه و طی سال‌های گذشته در بخش زیادی از سبد مصرفی مردم دیده می‌شود تا زمانی که تحقیقات علمی و جامع چند ساله و استاندارد پیرامون اصل محصولات تراریخته در مراکز علمی و دانشگاهی کشور انجام نشده گرفته شود و همچنین مجوزی برای تولید و تجاری‌سازی این محصولات در کشور صادر نشود. البته باید دید امکانات آزمایشگاه‌های بررسی این محصولات در چه حدی است و آیا بررسی واردات این محصولات در مبادی ورودی به صورت علمی انجام می‌شود.
نکته دیگر اینکه وزیر بهداشت می‌گوید که اصل محصولات تراریخته چیزی نیست که یک وزیر مانند وزیر جهاد کشاورزی یا بهداشت یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آن اظهار نظر کنند، اما شاهدیم که به طور مثال پس از تغییر رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست و آمدن عیسی کلانتری موضع رسمی این سازمان که در زمان ریاست خانم ابتکار مخالفت با محصولات تراریخته بود رنگ می‌بازد و در اولین نشست خبری کلانتری به ناگاه محصولات تراریخته از نظر وی بدون مشکل خوانده می‌شود یعنی سلامت و سبد مصرفی مردم بازیچه جابجایی مسئولان می‌شود.