kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

کوتاه اقتصادی



* سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد شرکت «سرمایه‌ پیشرو دومان توکان» فاقد مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع سرمایه‌گذاران محترم می‌رساند شرکت سرمایه پیشرو دومان توکان (سهامی خاص)، فاقد هرگونه مجوز تاسیس یا فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار است و لازم است عموم سرمایه‌گذاران در سپردن وجوه خود به دیگران، کلیه جوانب و مخاطرات ناشی از سرمایه‌گذاری غیرمطمئن را درنظر داشته باشند.شایان ذکر است به موجب بند 1 ماده 49 قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که بدون‌ رعایت مقررات این قانون تحت هرعنوان به فعالیت‎هایی از قبیل «کارگزاری»، «کارگزار/معامله‌گر»ی یا «بازارگردانی» که مستلزم اخذ مجوز است، مبادرت کند یا خود را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند، به حبس تعزیری از یک ‎ماه تا شش ‎ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت بررسی نهادهای مالی دارای مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار به سامانه cfi.codal.ir مراجعه کنند.
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از بازدید سرزده از مرکز پستی چهار‌راه لشکر و بررسی شکایات دریافتی از مردم از ثبت‌نام و دریافت کارت هوشمند ملی، گفت: به طور کلی شکایات مردم بجا بود و کیفیت خدمات مطلوب نیست. به گزارش فارس، محمدجواد آذری جهرمی افزود: امیدوارم با اقداماتی که همکاران ما در شرکت ملی پست و عزیزان پرکار سازمان ثبت احوال طی هفته پیش‌رو به عمل خواهند آورد، مشکلات موجود مرتفع شود و با اصلاح روال‌های فعلی فرآیند دریافت کارت هوشمند ملی تسهیل شود.
* عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار حتی بالاتر از محاسبه نرخ‌ها با تعرفه ۹۰ درصدی است، گفت: اعلام توقف تولید ۲۵ مدل خودرو توسط سازمان استاندارد بیشتر یک کار تبلیغاتی بود.
* شاخص کل بورس تهران دیروز با افت ۲۰۷ واحدی به ۹۸ هزار و ۱۵۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش 58 واحدی عدد 17 هزار و 934 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور هم با کاهش 653 واحدی به رقم 105 هزار و 784 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 634 واحدی به رقم 69 هزار و 924 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 2128 واحدی عدد 207 هزار و 925 واحد را به نمایش گذاشت.دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 8 واحدی روی رقم یک هزار و 96 واحد ایستاد.
* سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که در ۱۸‌دی‌ ماه پیش‌رو، سهام دولتی ۲۴ بنگاه که قیمت پایه مجموع آنها حدودا ۱۹ هزار میلیارد ریال است را به مزایده خواهد گذاشت. سید جعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی طی هفته‌های آینده، گفت: در ۱۸ دی‌ماه سال جاری شرکت کشاورزی و دامپروری سفیدرود رشت را با قیمت پایه ۱۵۵۰ میلیارد تومان واگذار خواهیم کرد. حصه نقدی واگذاری ۲۰ درصد و مابقی آن در اقساط هفت‌ساله خواهد بود. در این مزایده ۱۰۰ درصد سهام دولت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. وی ادامه داد: علاوه ‌بر این در آن روز شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم را با قیمت پایه ۲۳۵ میلیارد تومان به مزایده خواهیم گذاشت که ۱۰ درصد مبلغ آن به صورت حصه نقدی و مابقی در اقساط شش‌ساله باید پرداخت شود. در این مورد هم ۱۰۰ درصد سهام دولت واگذار می‌شود.