kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس خبر داد

تکرار طرح شکست‌خورده دولت هاشمی در لایحه بودجه ۹۷


یک عضو هیئت ‌رئیسه مجلس با بیان اینکه بودجه۹۷ تورم‌زاست اعلام کرد: دولت با این ذهنیت که به کارفرمایان منابعی را تزریق کند تا در قبال آن نیروی کار بگیرد لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد اما این تصمیم قبلا در دوره هاشمی رفسنجانی صورت گرفت اما جواب نداد.
محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی دولت در قالب لایحه، مناسب بودجه نیست و این بودجه تورم زاست اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود یارانه، قطع و حامل‌های انرژی، گران شود تا بخشی از مشکلات ‌اشتغال حل گردد، طبیعی است که همبستگی میان این دو کار وجود ندارد چون در گذشته نیز اعلام می‌شد اگر برجام نهایی شود، مشکل ‌اشتغال، آب شرب و کشاورزی حل خواهد شد اما با شرایط بدتری مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه آقایان مقدمات اجرای برنامه‌های خود را فراهم نکرده‌اند، افزود: دولت [با این ذهنیت که به برخی از [کارفرمایان منابعی را تزریق کنند تا در قبال آن، نیروی کار بگیرند، [لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد اما این تصمیم] قبلا نیز در دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی صورت گرفت اما جواب نداد و فقط منابع از بین رفت.
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس ادامه داد: راهکار دومی که دولت دنبال می‌کند، مسیر وام‌های زودبازده است که در دولت گذشته نیز تجربه شده و با وجود آثار مثبت محدود، رافع مشکلات نبود. ما معتقدیم هر اقدامی باید در راستای حمایت از متقاضیان کار آغاز شود و شروع به پرداخت تسهیلات بلاعوض به جویندگان کار کنند و یارانه کلی بی‌هدف به یارانه حمایت از بیکاران تبدیل شود.
۷۵۰۰ میلیارد تومان درآمد پنهان در بودجه امسال
در همین راستا، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: از محل مابه التفاوت نرخ محاسباتی ارز در بودجه امسال و نرخ مبادله‌ای، 7500 میلیارد تومان درآمد پنهان عاید دولت می‌شود.
هادی قوامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ با ابراز تاسف از اینکه در سال 96 و قبل آن نیز از این درآمد استفاده شده است، اظهار کرد: با وجود آنکه ردیف درآمدی (برای آن وجود) نداشته دولت درآمد مابه التفاوت نرخ محاسباتی دلار را خرج کرده است. برای اینکه نتواند سال آینده از این محل استفاده کند، مصوبه‌ای در کمیسیون داشتیم.
وی با بیان اینکه دولت سالی شش تا هفت هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب می‌کرد، گفت: در بودجه 96 نرخ محاسباتی 3300 تومان بود، اما عملا دلار نفت را 3600 تومان می‌فروشد، اگر30 میلیارد دلار نفت فروخته باشد، تفاوت این دو نرخ 300 تومان بوده که درآمد 7500 میلیارد تومان حاصل می‌شود که اگر درآمد مالیات محقق نشود، جایگزین آن می‌کند.
به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این درآمد پنهان در بودجه بوده که جزو درآمد واگذاری دارایی سرمایه‌ای هم محاسبه نمی‌شد.
دولت، صندوق توسعه ملی را جزو منابع
درآمدی خود تعریف کرده!
همچنین یک کارشناس اقتصادی درخصوص کاستی‌های لایحه بودجه سال بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد: متاسفانه دولت؛ جسورانه‌تر از قبل به سراغ صندوق توسعه ملی رفته و آن را مانند یکی از منابع مرسوم درآمدی خود تعریف کرده است.
ابوالفضل ظهره‌وند ادامه داد، بودجه‌ریزی دولت از منطق پارادایمی برخوردار نیست و با چانه زنی تعیین می‌شود. مقام‌های مختلف در سازمان‌ها و وزارتخانه مسابقه بودجه گرفتن بیشتر راه انداخته‌اند و در این راه برخی از نمایندگان مجلس هم با آنها همراه هستند
. با هدف گرفتن بودجه برای حوزه انتخابیه خود چشم را بر ریخت‌و‌پاش‌های دولت می‌بندند.
سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان گفت: دولت با مالیات و گران کردن بنزین بیش از 55 هزار میلیارد تومان از توان هزینه کردن جامعه را از آن سلب می‌کند که به رکود دامن می‌زند و در حالی‌که در حوزه نظری؛ از ناکارآمد بودن دولت در هزینه کردن صحبت می‌کند و آن را به حوزه‌هایی مانند مسکن که ذاتا دولت باید در آن حضور داشته باشد تعمیم می‌دهد؛ اما چنین رقم هنگفتی را از دست مصرف‌کننده خارج کرده و خود در اختیار گرفته است.