kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
مرکز پژوهش‌های مجلس:

وابستگی دولت به نفت در بودجه ۹۷ افزایش یافت



مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از بررسی لایحه بودجه 97 اعلام کرد: وابستگی بودجه به نفت نسبت به قانون بودجه سال 96 به میزان یک درصد افزایش یافته و به 36 درصد رسیده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور 18. منابع بودجه (ویرایش اول)» منتشر شده است، تأکید کرد که به‌رغم دستیابی به صادرات حدود 6/2 میلیون بشکه در روز برای نفت خام و میعانات گازی در سال جاری و چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی در سال آتی به‌نظر می‌رسد برخی اقلام درآمدی ازجمله درآمدهای مالیاتی، به‌طور کامل محقق نشده و در نتیجه می‌توان گفت منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1397، دچار بیش‌برآوردی است.
این گزارش تصریح می‌کند: منابع مالیاتی در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396، بیش از 10 درصد و نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال جاری حدود 20 درصد افزایش یافته است. مقدار در نظر گرفته شده درآمدهای مالیاتی حدود 1/287 هزار میلیارد ریال است که انتظار می‌رود حدود 1/241 هزار میلیارد ریال آن محقق شود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این بررسی تصریح می‌کند که مجموع منابع نفتی (با احتساب منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی) در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396، حدود 10 درصد رشد داشته و به بیش از 1/333 هزار میلیارد ریال رسیده است که با توجه به وضعیت بازار نفت تحقق آن دور از دسترس نیست.
گزارش حاضر کسری بودجه بدون نفت را در لایحه بودجه سال 1397، حدود 1379 هزار میلیارد ریال برآورد می‌کند و اذعان می‌دارد که علاوه ‌بر این وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396 به میزان یک واحد درصد افزایش یافته است و به 36 درصد رسیده است.این گزارش خاطرنشان می‌کند که در مجموع با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور و عدم قطعیت‌هایی که در تحقق منابع بودجه عمومی کشور (ازجمله درآمدهایی مالیاتی و سایر درآمدها) وجود دارد لازم است در تصویب ردیف‌های درآمدی بودجه در مجلس شورای اسلامی دقت شود و مجلس شورای اسلامی ضمن پرهیز از افزایش منابع پیش‌بینی شده در ردیف‌های بودجه‌ای سازوکاری پیشنهاد کند تا بخشی از مصارف بودجه عمومی تا وصول قطعی منابع به تأخیر افتد.
وابستگی 40 درصدی بودجه 97 به نفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم درباره موضوع وابستگی به نفت، با تاکید بر اینکه حذف 35 میلیون نفر از دریافت یارانه‌، افزایش قیمت بنزین و مالیات از نکات منفی بودجه است، گفت: در بودجه سال 97 وابستگی به نفت پارسال 32 درصد بود اما امسال این عدد به 36 درصد رسیده است که البته اگر با دقت بررسی کنیم این عدد بیشتر از این است. چرا که دولت پیشنهاد کرده است که از محل صندوق توسعه ملی 32 درصد را واریز نکند و 20 درصد واریز کند و اگر این گونه لحاظ کنیم به 40 درصد می‌رسد.
مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در خصوص معایب و مزایای بودجه 97، گفت: بودجه 97 دارای معایب و مزایایی است که اگر به معایب بودجه‌ بخواهیم اشاره کنیم می‌توان به رشد هزینه‌های جاری آن ایراد گرفت که به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالیکه طبق توافقی که با دولت صورت گرفته قرار بود هزینه‌های جاری کاهش یابد که از 252 هزار میلیارد تومان پارسال به 276 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.