kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
خط ‌و نشان واردکنندگان

قیمت برنج‌ با وجود ذخایر گسترده اوج گرفت


 بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در ممنوع کردن واردات برنج، واردکنندگان را ترغیب کرده از همین حالا در بازار خودی نشان دهند و با کاهش جریان عرضه برنج به بازار، زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که به دلیل واردات بی‌رویه برنج به کشور واردات این محصول فعلا ممنوع شده، قیمت برنج خارجی در بازار روند افزایشی به خود گرفته است؛ گزارش میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد قیمت برنج هندی طی ۱۰ روز اخیر در بازار رشد چشمگیری داشته است؛ طبق گفته برخی مغازه‌داران قیمت هرکیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی طی این مدت بین ۷ تا ۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ همچنین برخی دیگر از مغازه‌داران عنوان کردند که نرخ هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵ هزار تومان گران شده، به گفته برخی دیگر هر کیسه برنج ۱۰ کیلوگرمی هندی خاطره در این مدت بین ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
به نظر می‌رسد دلیل اصلی افزایش ناگهانی قیمت برنج خارجی در بازار تصمیم هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج است که حدود یک هفته قبل محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را اعلام کرد.
در همین زمینه، محمد آقاطاهر رئیس ‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه طی روزهای اخیر برنج هندی ۱۱۲۱ حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است، اظهار کرد: دلیل این گرانی تنشی است که به بازار وارد شده، طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی بیش از یک میلیون تن برنج وارد کشور شده بنابراین نباید این افزایش قیمت رخ دهد و باید پیگیر شویم که چرا این گرانی اتفاق افتاده است؟ چرا کسانی که وارد‌کننده هستند اجناس را به موقع عرضه نمی‌کنند؟ چرا برنج را در انبارها نگه می‌دارند و اجازه می‌دهند که در بازار تنش قیمت ایجاد شود؟
در همین حال، یک فعال صنفی نیز گفت: واردکنندگان از اینکه دولت جلوی واردات را گرفته، برآشفته شده‌اند و با کم کردن میزان عرضه برنج به بازار، در واقع دارند برای دولت خط و نشان می‌کشند مبنی بر اینکه «اگر واردات متوقف باشد، قیمت بالا می‌رود»، و از این طریق دنبال این هستند که جریان واردات دوباره برقرار شود.