kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

کوتاه اقتصادی


* رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز تعیین تکلیف تعاونی‌های افضل توس و وحدت از هفته جاری خبر داد. ولی‌اله سیف درباره تعیین تکلیف تعاونی فرشتگان اظهار کرد: خوشبختانه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شده و هفته‌ای که گذشت به پرداخت سپرده‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داشت. همچنین براساس برنامه‌ریزی انجام شده، اوایل یا اواسط هفته پیش رو تعیین تکلیف دو تعاونی افضل توس و وحدت آغاز خواهد شد. وی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی سعی دارد تا هرچه سریعتر وضعیت سه تعاونی منحله وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس تعیین تکلیف شود.
* رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه ۳۲ پروژه طرح جامع مالیاتی تکمیل شده است، گفت:‌ انتظار نظام مالیاتی از مجلس آن است که قانونی را که وضع می‌کند به درستی از آن حمایت کند. سیدکامل تقوی‌نژاد در اجلاس مدیران مالیاتی، تکمیل نظام جامع اطلاعات مالیاتی را از اولویت‌های مهم سال جاری سازمان برشمرد و گفت: طرح جامع مالیاتی 32 پروژه دارد که همگی اجرایی شده و اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین پروژه این طرح که نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی است درحال نهایی شدن است.
* بر اساس آمار بانک مرکزی، در ۴ ساله دولت یازدهم (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) مجموعا ۷۷ میلیون و ۳۴۷ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده است.این در حالی است که دولت دهم در ۴ سال عمر خود حدود ۹ میلیون تن محصولات کشاورزی کمتری وارد کشور کرد. در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ مجموعا ۶۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده بود. بر این اساس، واردات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۱۳ درصد بیشتر شده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت یازدهم نسبت به دولت نهم، نیز ۵۳ درصد محصولات کشاورزی بیشتری وارد کشور کرده است. در ۴ سال دولت نهم ۵۰ میلیون و ۵۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده بود.بدین ترتیب دولت‌های نهم و دهم به طور میانگین ۵۹ میلیون و ۵۴۸ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد کردند که این رقم در دولت یازدهم با رشد ۳۰ درصدی به ۷۷ میلیون و ۳۴۷ هزار تن رسید. آمارهای فصلی بانک مرکزی هم مؤید رشد چشمگیر واردات محصولات کشاورزی به کشور در دولت یازدهم است. به‌طوری که در فصل‌های اول و دوم سال ۱۳۹۲ که دولت دهم سر کار بود و هنوز دولت یازدهم شکل نگرفته بود، به ترتیب ۳۷۴۰ و ۳۴۷۱ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شد اما در فصل سوم که دولت یازدهم مدیریت را به دست گرفت واردات محصولات کشاورزی به ۴۹۰۳ هزار تن افزایش پیدا کرد و در فصل چهارم همان سال هم به ۶۳۰۰ هزارتن رسید.
* مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا معتقد است با توجه به اینکه تاکنون حمایت‌های لازم از حرکت قطارهای حومه‌ای صورت نگرفته، احتمال توقف حرکت آنها یا تغییر در برنامه‌هایشان وجود دارد. محمد رجبی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: متاسفانه با وجود تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تاکنون بستر اجرایی لازم برای تامین رقم مابه‌التفاوت حرکت قطارهای حومه‌ای با نرخ بلیت آنها فراهم نشده است، از این رو جابجایی این قطارها برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی هزینه دارد.به گفته وی با وجود آنکه شرکت رجا سال گذشته در جریان توافقی با راه آهن رقمی نزدیک به 50 میلیارد تومان از بدهی‌های خود را در ازای حرکت قطارهای حومه‌ای تهاتر کرده است اما حفظ روند فعلی همچنان حرکت این قطارها را به دور از سودآوری نگه می‌دارد. رجبی با ‌اشاره به دستور وزیر رفاه و رئیس‌سازمان تامین اجتماعی به شرکت رجا درباره قطارهای حومه ای، تاکید کرد: به ما به طور شفاف اعلام شده است که در صورتی که مذاکرات در این زمینه جواب‌گو نباشد و مشکلات موجود در این بخش حل نشود، باید حرکت قطارهای حومه‌ای متوقف شود.
* مدیرعامل بانک مسکن گفت: تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر بازگشته است. محمدهاشم بت‌شکن در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که بازپرداخت وام مسکن مهر به چه میزان رسیده است و از این وصولی‌ها چه میزان به بانک مسکن بازگشته است، گفت: بانک مسکن تاکنون 40 هزار میلیارد تومان از وام مسکن مهر را فروش اقساطی کرده است و اقساط هم به تدریج در حال وصول است. وی افزود: وصولی اقساط مسکن مهر سالانه 3500 تا 4 میلیارد تومان است.