kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف:

جریمه گران‌فروشان بسیار پایین است


معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف با انتقاد از پدیده‌گران‌فروشی در واحدهای صنفی، یکی از مشکلات فعلی برای برخورد با گران‌فروشان را پایین بودن نرخ جریمه‌ها اعلام کرد.
حسین درودیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس بازرسی‌های صورت گرفته در واحدهای صنفی، اغلب واحدها تخلفاتی انجام می‌دهند، اظهار داشت: تعداد تخلفات در بازرسی‌های صورت گرفته گویای آن است که بیشتر این تخلفات در واحدهای فاقد پروانه کسب اتفاق می‌افتد.وی در ارتباط با نانوایی‌ها و میوه‌فروشی‌ها که بیشترین بخش تخلفات را بنابر اعلام سازمان حمایت به خود اختصاص داده‌اند، گفت: حتی در میدان میوه و تره‌بار قیمت میوه‌ها از تنوع بالایی برخوردار است. نکته دیگر آنکه در گذشته در بازار مرکزی میوه و تره‌بار نیمه شب‌ها بار می‌آورند و بار آنها به صبح نمی‌رسید، اما اکنون ممکن است تا ساعت یک ظهر هم میوه‌ها در این بازار موجود باشد که این موضوع گویای رکود بازار است.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ادامه داد: حال این که عده‌ای می‌پرسند چرا میوه‌ای که وانتی‌ها عرضه می‌کنند ارزان‌تر است، می‌تواند ریشه در مواردی از این دست داشته باشد که وانتی‌ها ملزم به پرداخت بیمه، مالیات، اجاره و مواردی از این دست نیستند.به گفته درودیان، باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که یکی از مشکلات فعلی برای برخورد با گران‌فروشان این است که نرخ جریمه‌ها بسیار پایین است. به عنوان مثال اگر یک واحد صنفی به هنگام مراجعه بازرسان، فاکتورهای خرید را نداشته باشد جریمه آن فقط 220 هزار تومان است یا عدم قیمت‌گذاری روی کالاها تنها 60 هزار تومان جریمه دارد که لازم است با توجه به عدم بازدارندگی این قوانین در آنها بازنگری شود.وی با تأکید بر این که لازم است در این عرصه دولت ورودی جدی‌تر داشته باشد، اضافه کرد: اگر گران‌فروشی و تخلفات این بخش از حد بگذرد تبعات بسیاری برای جامعه خواهد داشت.
درودیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازرسی‌های صورت گرفته در شش ماه اول سال جاری اشاره کرد و گفت: در این بازرسی‌ها از واحدهای خرده‌فروش 98 هزار و 714 مورد بازرسی صورت گرفته که این رقم در عمده‌فروشی‌ها به 13 هزار و 898 مورد، در بخش وارد کننده به 122 مورد، در بخش واحدهای خدماتی به 23 هزار و 572 مورد و در جمع به 136 هزار و 544 مورد می‌رسد.