kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۴
گزارش کیهان از منافع ملی

اینها با منافع ملی سازگار بود؟! از ادعای «خزانه خالی» تا نابودی سیستم دفاعی در 5 دقیقه!


سرویس سیاسی -
روزنامه کیهان 15 آبان 96 و در پی تهاجمات سنگین و آتش افروزیهای رژیم جنایتکار آل‌سعود به یمن و پاسخ افتخار آفرین انصارالله با شلیک موشک ؛ تیتر یک و گزارش اصلی خود را به حمله موشکی از یمن به عربستان سعودی اختصاص داد و با توجه به جمله سخنگوی انصارالله که «بار‌ها تأکید کرده‌ایم که پایتخت‌های دشمنان در تیررس موشک‌های بالستیک ما قرار دارند» تیتر اول خود را اینگونه تنظیم نمود: «گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدهای یمن، شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی». پس از آن بود که دولت در اقدامی عجیب و البته خطرناک مسئله مهم امنیت ملی را به تفسیر گذاشت و تیتر کیهان را گرا دادن به حمله و بر خلاف امنیت ملی تفسیر کرد و در نهایت با شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ، دادستانی تهران حکم به توقیف دو روزه این روزنامه داد . اقدام خلاف قانونی که نشان می‌داد حلقه‌ای در دولت تصمیم خود را گرفته ولو به قیمت نقض تمام دعاوی تحمل منتقدان، و دهن کجی به ملت مظلوم یمن که در معرض نسل کشی رژیم آل‌سعود قرار دارد کیهان را تحت فشار مضاعف بگذارد.
چنین برخوردی با روزنامه کیهان از جانب دولت مدعی اعتدال سؤالات بزرگی را برای مردم و مخاطبان رسانه‌ها ایجاد کرد که یکی از مهمترین آنها تناقضاتی است که دولت در مقوله امنیت ملی با آن دست به‌گریبان است . به عبارتی دولت در حالی تیتر روزنامه کیهان که استنباطی از نقل قول یمنی‌ها بود و نه تحلیل شخصی را مخالف امنیت ملی تفسیر کرد که ما طی سال‌های اخیر اظهاراتی از سوی مسئولین و مقامات دولتی و نیز جریان رسانه‌ای حامی آن سراغ داریم که به اثبات عقل این اظهارات و مواضع بیشتر در مظان خدشه به امنیت ملی ما هستند که در ادامه تنها به چند نمونه آن اشاره می‌شود :
 ظریف: آمریکا می‌تواند با یک بمب
 تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد!
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 13آذر ماه 92 در جمع دانشجویان دانشگاه تهران و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که انتقاداتی به توافقنامه ژنو داشت و از فراوانی آنچه داده‌ایم در مقابل ناچیز بودن آنچه گرفته‌ایم گلایه می‌کرد، در اظهار نظری بسیار عجیب گفت؛ «آیا آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد»؟! این اظهارنظر نسنجیده از سوی وزیر خارجه کشور و دیپلمات ارشد تیم مذاکره‌کننده، جز بالا بردن دست‌ها به نشانه تسلیم در مقابل تهدید نظامی حریف، مفهوم دیگری داشت؟ البته جناب ظریف دو روز بعد سعی کرد اظهارات آن روز خود را تصحیح کند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و دشمن پیام تسلیم را گرفته بود! دشمن بارها رجز خوانده بود که «گزینه نظامی» روی میز است و پاسخ پرصلابت گرفته بود که هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اما، اظهارات وزیر محترم امور خارجه، اگرچه بعدها سعی در اصلاح آن داشت، یک خطای پر آسیب بود و از مصادیق مواضع ضد‌امنیت و مصالح ملی .
روحانی : دولت با خزانه خالی
 و با انبوهی از بدهکاری مواجه است!
حجت‌الاسلام حسن روحانی 22 مهرماه 92 در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای در مراسمی که به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های سراسر کشور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شده بود در اظهاراتی وضعیت کشور را اسفناک توصیف کرد و با مطرح کردن ادعای غیرواقعی خالی بودن خزانه، این پالس را به طرف‌های غربی و دشمن فرستاد که وضعیت در ایران بسیار بدتر از انتظارات آنها است و در واقع ایران نیاز فوری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد.
روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت:‌ «دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری رو به روست.» اظهارات زیان باری که طرف‌های مذاکره‌کننده به استناد آن و با مشاهده توصیف رئیس‌جمهور از وضعیت کشور ، توقعات خود را بالا برده و در ازای آن سطح مطالبات ایران را کاهش دادند. به این ترتیب داده‌های طرف ایرانی از دستاوردهای هسته‌ای زیاد و ستانده‌های آن کم و به صورت قطره‌چکانی تحویل شد.
ظریف : اگر مذاکرات شکست بخورد
جریان رقیب ما انتخابات مجلس را خواهد برد!
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه چهارشنبه 2 مهرماه 93 در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به هاله اسفندیاری، یکی از عناصر انقلاب‌های مخملین، ضمن ابراز نگرانی از تبعات شکست مذاکرات به او یادآوری کرد که اگر مذاکرات شکست بخورد؛ جریان رقیب آنها انتخابات مجلس را خواهد برد!
در این نشست هاله اسفندیاری، مدیر بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده «وودرو ویلسون» از ظریف پرسید: «لطفا درباره تاثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید البته می‌دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست.»
محمدجواد ظریف نیز به این سؤال این‌گونه پاسخ داد: بی‌تردید، همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های2004 و2005، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!
در همان مقطع شبکه بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: «نگرانی اصلی ظریف برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه باخت دوباره تیم روحانی در انتخابات آینده و تکرار تجربه انتخابات 1384 است.»
بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: هشدار اصلی ظریف به غرب در واقع این است که اگر با دولت روحانی توافق نکند، همانند سال 1384 (2005) بار دیگر زمینه روی کار آمدن اصولگرایان را فراهم خواهد کرد.
عراقچی : امضای جان کری
تضمین است !
سید عباس عراقچی 30 آذر ماه 94 در گفت‌و‌گو با بخش خبری 14 صدا و سیما درباره چگونه تضمین‌های برجام به نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت: «این یک نامه معمولی نیست. امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است.»
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: «آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچگونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است.»
عراقچی گفت: «زمانی که وزیر امور خارجه نامه‌ای را امضا می‌کند، برای کشورش تعهد حقوقی و سیاسی ایجاد می‌کند. آقای کری با این تعهد که برای دولت آمریکا ایجاد کرده اجرای موفق برجام را در حقیقت تضمین کرده و گفته آمریکا به تعهداتش در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد».
اما طولی نکشید که این اظهارات مقامات دولتی و تیترهای رسانه‌های حامی دولت رنگ باخت. وضع تحریم‌های مختلف علیه ایران که نمونه آشکار نقض برجام است هم در دوران باراک اوباما انجام شد و هم امروز که دولت جمهوری خواه ترامپ بر سر کار آمده است. امروز بسته‌های تحریمی با اکثریت آرا در سنا و کنگره به تصویب می‌رسد و نه تنها احدی هم متعرض این نقض عهد فاحش نمی‌گردد بلکه با وقاحت و بی‌شرمی، کشورمان متهم به نقض برجام و کارشکنی می‌گردد.
اعتراف مدیر مسئول شرق:
 برجام را بزک کردیم !
مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق، آذر ماه 95 در گفتگو با دهباشی- مستندسازی که در سال 92 فیلم انتخاباتی حسن روحانی را ساخته بود- اقرار کرد که هم رسانه‌های اصلاح‌طلب و هم دولت برجام را برای عبور از افکار عمومی بزک کردند. روزنامه شرق در روزهای به‌اصطلاح نتیجه دادن برجام، تمام‌قد به دفاع از آن پرداخت و با تیترهای جنجالی خود سعی کرد افکار عمومی را به این سمت ببرد که تمام مشکلات کشور در عدم توافق با طرفهای مذاکرات هسته‌ای ریشه دارد. رحمانیان در صحبت‌هایش به بازی با تیتر اعتراف می‌کند و می‌گوید ناچار بودیم مبالغه‌آمیز حرف بزنیم و چهره برجام را بزک کنیم.
در زماني که بحث هاي پيرامون مذاکرات هسته‌اي مطرح شد روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و مدعي اصلاح‌طلبي از جمله روزنامه شرق وظيفه‌اي را بر عهده داشتند که همانا بزک کردن اين مذاکرات بود. آنها از اغراق به بهترين شکل استفاده کردند؛ هم در سياه نمايي گذشته و عاقبت نرفتن به پاي ميز مذاکره و نتايج تحريم و هم در آرايش مذاکرات با غرب و دنياي پس از توافق. روزنامه هاي زنجيره اي در جهت آنچه باب پسند خودشان بود اعتماد مردم را به بازي گرفتند و اين موضوع در روزهاي پس از توافق به اوج خود رسيد.
 مدال افتخار روحانی
 بر سینه جاسوس مذاکره‌کننده هسته‌ای!
16 مهرماه 96 بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، از تأیید حکم پنج سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی، از اعضای تیم مذاکره هسته‌ای، خبر داد و اتهام او را جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان عنوان کرد. دولتي‌ها اوايل دستگيري، اصل خبر را رد كردند و وزارت خارجه رسماً تكذيبيه داد. بعد وزارت اطلاعات گفت دري اصفهاني جاسوسي نكرده؛ بعد هم كه همه چيز تأييد شد گفتند که او عضو تيم مذاكرات نبوده است. جالب آنكه عبدالرسول دري اصفهاني در مراسم تجليل از افتخارآفرينان برجام از دست رئيس‌جمهور نشان درجه سه خدمت گرفت و اگر هيچ كاره بوده، پس جايي براي نشان دولتي و دهها سكه جايزه نقدي‌اش باقي نمي‌ماند. ماجرای حضور یک جاسوس در تیم مذاکره‌کننده یکی از علت‌های دستاورد تقریبا هیچ برجام است. قصور و تقصیرهایی که به «هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند» منتهی شد.
دری اصفهانی به جرم جاسوسی دستگیر و محکومیتش قطعی شد اما همین روزنامه زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی و امنیت ملی مدعی سفسطه و مغالطه اصولگرایان شده و از آن انتقاد کرده و نوشتند که سؤال کردن درباره جاسوس عضو تیم هسته‌ای، ریختن آب به آسیاب دشمن است!
این درحالی است که ابوالفضل حسن‌بیگی نایب رئیس‌کمیسیون امنیت ملی ، بتن‌ریزی و نابودی رآکتور آب سنگین اراک را نتیجه جاسوسی این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عنوان کرده و گفته بود : «دری اصفهانی در طول مذاکرات اطلاعاتی را از این سمت برای آمریکایی‌ها می‌برده است و آنها بر اساس این اطلاعاتی که به دست می‌آمده است هم مذاکرات را به تأخیر می‌کشاندند و هم امتیازات بیشتری از تیم هسته‌ای گرفته بودند. به عنوان مثال یکی از نکاتی که بسیار حساس بود قلب رآکتور اراک بود و می‌توانستیم تنها آن را پلمب کنیم اما جاسوسی‌هایی که در تیم هسته‌ای شده و اطلاعاتی که از این سمت به طرف مقابل درز پیدا کرده در نهایت منجر به از بین رفتن قلب رآکتور اراک شده است. قطعا یکی از کسانی که همواره به جمهوری اسلامی خیانت کرده است همین جاسوس هسته‌ای با گزارش‌های خود بوده است . پیش از مذاکرات و در طول مذاکرات هم عده دیگری جاسوس اطلاعات داخلی کشور را اعم از نیازها و نقاط ضعف کشور به آمریکا داده و از این طریق تحریم‌های هوشمندی علیه ایران وضع شده بود.»
روحانی: در طول 38 سال
 فقط اعدام و زندان بلد بودند!
حجت‌الاسلام روحانی18 اردیبهشت ماه 96 در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم عمر 38 ساله جمهوری اسلامی ایران را به «اعدام و زندانی کردن» مخالفان متهم کرد تا از این طریق علیه رقیب انتخاباتی خود که از مسئولان دستگاه قضائی کشور بوده است، تبلیغ منفی کرده باشد‌!
متاسفانه آقای رئیس‌جمهور نظام اسلامی را به اعدام و زندانی کردن افراد بی‌گناه متهم کرده و به بیان دیگر بدون توجه به عواقب اظهارات خود و برداشتی که این سخنان در ذهن جای می‌گیرد، تروریست‌های سازمان منافقین که قاتلان 17 هزار انسان مظلوم دیگر هستند را بی‌گناه معرفی کرد. در همان مقطع برنارد کوشنر وزیر خارجه اسبق فرانسه در همایش منافقین در پاریس اظهاراتی مشابه آقای روحانی را تکرار کرد و خطاب به منافقین گفت که پیش از این درباره آنها دچار اشتباه بوده و سازمان را یک گروه تروریستی تلقی می‌کرده است اما امروز پی‌برده است که این سازمان طی 38 سال گذشته مظلوم واقع شده و در ایران تحت شکنجه و اعدام قرار داشته است!! آقای روحانی آن اظهار‌نظر خلاف واقع در متهم کردن جمهوری اسلامی به 38 سال اعدام و زندانی کردن افراد بی‌گناه را از تریبون عمومی و از زبان کسی بیان داشته که در جایگاه ریاست جمهوری کشور قرار دارد . آیا اینکه فردی از چنین جایگاهی برای جذب آراء بگوید، در 38 سال گذشته برخی در کشور فقط حکم اعدام صادر کرده‌اند، نمی‌تواند پاس گلی باشد برای دشمن، دشمنی که مترصد فرصتی است تا با استناد به چنین اظهاراتی، به تحمیل تحریم‌های حقوق بشری اقدام نماید؟!
حمایت روزنامه اصلاح‌طلب شرق
 از تجزیه عراق و توجیه بی‌شرمانه جنایات صدام!
روزنامه زنجیره‌ای شرق سه شنبه 4 مهرماه در یادداشتی ضمن حمایت از تجزیه عراق، به طور بی‌شرمانه و غیرقابل باور مقصر جنایات رژیم صدام در بمباران شیمیایی حلبچه را ایران دانسته بود.
در بخشی از این یادداشت در‌باره تجزیه عراق و جدایی کردستان عراق آمده بود: « همه قدرت‌های منطقه بالاخره باید بپذیرند واقعیت انکارناپذیری وجود دارد و مردمانی هستند رنجدیده و مبارز با تفکر و اقتصاد و فرهنگی متفاوت؛ مردمی صلح‌طلب که به هیچ کشوری حمله و دست‌درازی نمی‌کنند و فقط می‌خواهند آب و خاک و لباس و فرهنگ و زبان‌شان را حفظ کنند. ما به‌عنوان ایرانی واقعا باید بتوانیم پشتیبان قلبی و فکری و روحی آنها باشیم. این یک فرصت تاریخی در توسعه فرهنگ و سیاست و (توان) سرزمین خودمان است که نباید آن را از دست بدهیم.»
این روزنامه غربگرا در بخش دیگری از این نوشتار مقصر جنایات صدام را نیز ایران خواند و نوشت: «به ‌خاطر همکاری با نیروهای ایرانی در جنگ بود که ١٨٢‌ هزار نفر را زنده به‌گور کردند. بمباران شیمیایی حلبچه اتفاق افتاد برای آنکه نیروهای ایرانی در آن‌موقع در شهر حلبچه بودند. آنها برای همکاری و هم‌فکری و هم‌دلی با ایرانی‌ها تاوان سنگینی دادند. سؤال این است با این پشتوانه تاریخی ایرانی‌ها چگونه می‌توانند به آنها کمک کنند؟»
توهین روزنامه اصلاح‌طلب قانون
 به سپاه قدس و مدافعان حرم
روزنامه زنجیره‌ای قانون 20 مرداد ماه در مطلبی توهین آمیز ضمن ملامت سپاه قدس، شلیک موشک‌های سپاه به مقر داعش در دیرالزور را اقدامی تنش‌زا معرفی کرد و شهادت حججی را نتیجه اشتباهات محاسباتی ایرانی‌ها دانست. مقاله «پشت صحنه یک شهادت» کوشیده بود بگوید آمریکا تذکر داده بود، روسیه و سوریه جدی نگرفتند و ایران هم با پرتاب موشک و پهبادهایش در تحریک آمریکا نقش داشته است که هرکدام از این مفاهیم را با تیترهایی مثل «سیطره آمریکا در یک منطقه»، «پیشینه حمله جنگنده‌‌های آمریکایی»، «ردپای روسی»، «زنگ خطری که توجهی به آن نشد»، «و بازهم خوش‌خیالی»، «اشتباهاتی که جان می‌گیرد»، «خودبرتربینان انحرافی» می‌توان دنبال کرد که در نهایت برآیند محتوای مقاله به این نتیجه می‌رسد که شهادت محسن حججی نتیجه قدرت آمریکا، خیانت روسیه و نهایتاً خوشخیالی، ندانم‌کاری و تحریکات سپاه است!
مقاله «پشت صحنه یک شهادت» موجب بروز اعتراضات گسترده گردید به خصوص که فضای جامعه به شدت متأثر از شهادت یک قهرمان ملی بود و جهت‌دهی خائنانه روزنامه قانون را برنمی‌تابید. جهت‌گیری مقاله قانون در حالی است که خود ترامپ به تولید داعش توسط آمریکا اعتراف دارد و کارشناسان آمریکایی از جمله کیسینجر نیز صراحتا از لزوم حفظ داعش برای مهار قدرت ایران سخن می‌گویند و آمریکا نیز دقیقاً به بهانه حمله به داعش در سوریه می‌کوشد، مانع تضعیف یا شکست داعش گردد و در این راستا بعضا برخلاف توافقاتی که برای «منطقه عدم برخورد» دارد، هم عملیات انجام می‌دهد و هم از تکفیریها حمایت می‌کند.
کلید زدن «مذاکره‌موشکی»
در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان !
درست یک روز پیش از سالگرد شهادت حسین طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران، نقیب‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سرمقاله روزنامه آرمان، پیشنهاد مذاکره بر سر موشک‌های کشورمان را مطرح کرد که و در یادداشتی نوشت: مواضع اروپایی‌ها تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیرقابل بازگشت تبدیل شود. البته ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که ‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دوهزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست.
وی در سرمقاله روزنامه آرمان تاکید کرد: بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند. عربستان نیز یکی از کشورهایی است که به طور مستقیم می‌تواند از سامانه‌های موشکی ایران آسیب و لطمه جدی ببیند.
این درحالی است که مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست. ایشان در این رابطه فرمودند: بیایم چانه بزنیم که چرا فلان ابزار دفاعی را داریم؟ چرا تولید می‌کنیم؟ چرا تحقیق می‌کنیم؟ درباره آن چیزهایی که اقتدار ملی را افزایش می‌دهد، تامین می‌کند و یا پشتیبانی می‌کند با دشمن هیچ معامله‌ای نداریم و مسیر اقتدار را در پیش می‌گیریم.