kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
رئیس‌کنفدراسیون صادرات ایران:

نزول رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار بر سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر می‌گذارد

رئیس‌کنفدراسیون صادرات ایران گفت: نزول چهار پله‌ای ایران در فضای کسب و کار جهانی بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی موثر است است.

 

محمد لاهوتی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد نزول چهار پله‌ای کسب و کار جهانی ایران و تأثیر آن بر روابط اقتصادی و تجاری بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: رتبه‌بندی بین‌المللی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بطورکلی تجارت خارجی هر کشور و روابط اقتصادی بین‌المللی کشورها با هم تأثیرگذار است و قطعا چهار پله نزول ایران در فضای کسب و کار جهانی بر روابط اقتصادی بین‌المللی ایران تأثیرگذار است.
وی اظهار داشت: این در حالی است که اگر در بحث تأمین اجتماعی و مالیات‌ها یک مقدار برای فعالین اقتصادی کشور از جمله تولید‌کنندگان و صادرکنندگان، تسهیلات ایجاد شود، رتبه جهانی فضای کسب و کار ایران می‌تواند به راحتی به 80 تا 70 برسد. کاهش رتبه فضای کسب و کار قطعا روی سرمایه‌گذاری داخلی تأثیرگذار است چرا که در این فضا حتی سرمایه‌گذاران داخلی احساس امنیت نمی‌کنند.
رئیس‌کنفدراسیون صادرات ایران افزود: کشورهایی که در دنیا توانسته‌اند جذب سرمایه‌گذاری داشته باشند و سرمایه‌گذاری آنها منجر به رشد اقتصادی بالا شده در بحث بهبود محیط کسب و کار تلاش کرده‌اند. رسیدن به جذب 30 تا 40 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است نیازمند بهبود فضای کسب و کار است. در بحث شفافیت اقتصادی حتما باید کارهایی صورت بگیرد که بتوانیم شرایط را مناسب حضور سرمایه‌گذاران خارجی کنیم، زیرا برای سرمایه‌گذاران خارجی تمامی فاکتورهای بین‌المللی یک محیط کسب و کار امن و آسان مهم است.
بنابراین گزارش، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به گزارش فضای «کسب و کار 2018» وضعیت 190 کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار مورد بررسی قرار داده است. براساس ارزیابی این نهاد بین‌المللی فضای کسب و کار در ایران با چهار پله نزول از 120 به 124 نزول کرده است. نمره ایران در سال جاری 56/48 عنوان شده که از سال گذشته برابر با 57/26 کمتر است.